Hämeenlinnan ja Raahen välisellä rataosalla otetaan 25.3. käyttöön uusittu raskaan tavaraliikenteen reitti. Radan akselipainoa on korotettu 25 tonniin, mikä mahdollistaa tehokkaammat kuljetukset.
Hämeenlinnasta Raaheen johtaa jatkossa yhtenäinen kuljetusketju raskasta liikennettä varten, kun uusittu tavarajunaliikenteen reitti avautuu 25.3.2018. Teräsyhtiö SSAB:n Hämeenlinnassa ja Raahessa sijaitsevat tehtaat yhdistävää rataosaa on parannettu, ja sen akselipainoa korotettu nykyisestä 22,5 tonnista 25 tonniin. Tämä mahdollistaa tehokkaammat kuljetukset − käytännössä junaan mahtuu jatkossa enemmän kuormaa kerralla.
Kunnostetulla rataosuudella Hämeenlinna−Raahe on pituutta 633 kilometriä. Tästä johtuen hanke on sisältänyt useita pistemäisiä korjauskohteita radan rakenteissa, kuten silloissa, alusrakenteissa ja turvalaitteissa. Korjauksia on toteutettu useamman hankkeen puitteissa. Liikennevirasto, Hämeenlinnan kaupunki ja SSAB ovat yhteistyössä uudistaneet Hämeenlinnan pään raiteita. Lisäksi SSAB on kunnostanut tehdasraiteistoaan Raahessa.
”SSAB ja Hämeenlinnan kaupunki ovat tehneet töitä omilla raiteistoillaan samassa aikataulussa meidän kanssamme. Yhteistyö on ollut erittäin hyvää ja toimivaa”, summaa ylitarkastaja Mikko A. Heiskanen Liikennevirastosta.
SSAB:n Raahen ja Hämeenlinnan tehtaiden välillä liikkuu raskaita teräskuormia, ja rataosuus Hämeenlinna–Tuomioja on muutoinkin merkittävässä asemassa tavarajunaliikenteen kuljetusketjussa. Radan akselipainon korotus edistää siis suuresti Suomen logistista kilpailukykyä.
”Akselipainon korotus parantaa SSAB:n rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta, ja sillä on suora, positiivinen vaikutus kilpailukykyymme. Uusiin akselipainoihin perustuva operointimalli parantaa myös työturvallisuutta niin Raahen kuin Hämeenlinnan tehtaillamme. Lastaus- ja purkutyöt voidaan nyt paremmin ajoittaa vuorokauden sisällä vähemmän kiireisiin ajankohtiin. Malli tukee myös osaltaan sujuvan operoinnin tavoittelua ruuhkaisella rataosuudella, kun pystymme jatkossa vähentämään vuositasolla merkittävän määrän junaletkoja Raahen ja Hämeenlinnan välillä. Olen varma, että myös muu suomalainen teollisuus on tyytyväinen nyt tehtyyn investointiin ja pyrkii hyödyntämään sen tarjoamat mahdollisuudet”, kommentoi SSAB:n logistiikkajohtaja Seppo Tervonen.
Kiivaassa aikataulussa toteutettu Akselipainon korotus -hanke käynnistyi vuoden 2017 alussa ja se on saatettu päätökseen päivälleen suunnitelman mukaan. Liikenne reitillä voi alkaa operaattorien kalustotestausten jälkeen.