Seitsemännen sukupolven BMW 3-sarjan Sedan julkistetaan Pariisin autonäyttelyssä (4.14.10.).

Premium-autojen keskikokoluokan ikoni, BMW 3-sarja uudistuu täysin, mutta perinteilleen uskollisesti. Muotokieleltään ja tekniikaltaan uusittu 3-sarjan Sedan sisältää enemmän urheilullista ajettavuutta, matkustusmukavuutta, ylellisyyttä sekä joukon tässä segmentissä ennen kuulumattomia innovaatioita.

Muotoilultaan uusi BMW 3-sarjan Sedan on modernin urheilullinen. Keulan laaja munuaisen muotoinen jäähdyttimen säleikkö ja ajovalot antavat keulalle dynaamisen ilmeen. LED-ajovalot ovat vakiovaruste, lisävarusteena on saatavilla mukautuvat LED-ajovalot, jotka sisältävät innovatiivisen BMW Laserlight -kaukovaloteknologian. Niiden valokuvio yltää jopa 530 metriin.

Takasivuikkunan klassinen muotoiluelementti ”Hofmeister kink” löytyy perinteitä kunnioittaen C-pilarin ikkunankehyksestä. Perän muotoilu on voimakas, jota korostavat tummennetut LED-takavalot sekä molemminpuoliset pakoputkien ulostulot.

Täysin uuden ilmeen ja muotoilun saaneet sisätilat korostavat tilaa ja urheilullisuutta. Hallintalaitteet ovat helposti kuljettajan ulottuvilla, mahdollistaen täyden keskittymisen ajonautintoon.

Uudelleen suunniteltu keskusnäytön ja mittariston ulkonäkö luovat yhtenäisen kokonaisuuden niin käytettävyyden kuin muotoilun osalta. Start/Stop-painike on sijoitettu keskikonsolin hallintapaneeliin, jossa on myös uudelleen muotoiltu vaihteenvalitsin, iDrive-monitoimisäädin, ajotilanvalitsin ja sähköisen käsijarrun kytkin.

Voimalinja
Moottorivaihtoehdoista ennakkomyyntiin tarjolle tulee kaksi nelisylinteristä versiota. Yksi kaksilitrainen, turboahdettu bensiinimoottori (330i, 258hv) sekä kaksilitrainen, turboahdettu dieselmoottori (KORJATTU: 320d, 190hv). Jälkimmäisestä tulee lisäksi sekä takavetoinen että nelivetoinen voimalinja. Suomeen tuodaan ainoastaan kahdeksanvaihteisella Steptronic-automaattivaihteistolla varustettuja voimalinjoja.

Vuoden 2019 aikana 3-sarja täydentyy useilla moottorivaihtoehdoilla, kuten erittäin urheilullisella BMW M340i xDrive -mallilla ja BMW 330e -hybridimallilla.

Entistä tarkempi ajotuntuma
3-sarjan uusintapainosta suunnitellessa ajettavuus on aina avainasemmassa. Perustana tälle kehitystyölle BMW:ltä löytyy jo ennestään keskeiset hyvän ajettavuuden peruselementit, eli matala painopiste ja 50:50-painojakauma.

Täysin uuden 3-sarjan ajo-ominaisuudet ovat parantuneet entisestään alustaan ja jousitukseen tehtyjen teknisten uudistusten ansiosta. BMW 3-sarjan vakioalustan iskunvaimentimet ovat täysin uudelleen suunniteltu ja ne mukautuvat entistä paremmin jousen liikkeen ja tien pinnan muutoksien mukaan.

Lisävarusteena saatavilla oleva Adaptiivinen M Sport -alusta tuo lisäksi ajotilanteen mukaisesti säädettäviä ominaisuuksia, parantaen urheillullisa ajettavuutta entisestään. Lisäksi ensimmäistä kertaa BMW 3-sarjaan tarjolle tuleva sähkösäätöinen M Sport -tasauspyörästö parantaa pitoa ja ketteryyttä sekä ennen kaikkea kaarreajo-ominaisuuksia.

Uuden BMW 3-sarjan Sedan on 85 mm edeltäjäänsä pidempi, raideleveys on kasvanut jopa 43 mm samalla kun painoa on säästetty kokonaiset 55 kg. Painopiste on matala, ja jakautuu tasan 50:50 etu- ja taka-akselin välillä. Aerodynamiikkaa on optimoitu, minkä ansiosta ilmanvastuskerroin on nyt vain 0,23 (BMW 320d).

Kohti autonomista ajamista
Täysin uudessa BMW 3-sarjassa on runsaasti innovatiivisia kuljettajan avustusjärjestelmiä, jotka ovat askeleita kohti autonomista ajamista. Vakiovarusteisiin kuuluu peräänajo- ja jalankulkijavaroitin, jossa on kaupunkijarrutustoiminto. Uusin versio varoittimesta osaa varoittaa myös pyöräilijästä ja pystyy joko estämään törmäyksen tai hidastamaan vauhtia ja vähentämään näin törmäyksen voimaa.

Lisävarusteena saatava pysäköintiavustin yhdessä peruutuskameran kanssa auttaa pysäköimään ja poistumaan parkkiruudusta. Se hoitaa auton ohjaamisen, vaihteen valinnan sekä kaasun ja jarrun käytön.

Lisävarusteena saatavat kuljettajaa avustavat järjestelmät on koottu kahteen lisävarustepakettiin, Driving Assistant ja Driving Assistant Professional. Näistä jälkimmäinen tuo ajamiseen vieläkin enemmän mukavuutta ja turvallisuutta. Esimerkiksi ohjaus- ja kaistalla pysymisen avustimen avulla auto pysyy havaitulla kaistalla entistäkin vaivattomammin. Se myös estää tehokkaasti sivutörmäyksiä ja avustaa kuljettajaa väistöissä.

Kohti autonomista ajamista vie myös peruutusavustin, joka osaa ohjata autoa peruuttamalla juuri ajettua reittiä pitkin takaisin. Avustin muistaa jopa 50 metrin matkan.

Täysin uusi BMW 3-sarja lanseerataan virallisesti maaliskuussa 2019. Ennakkomyynti alkaa loka–marraskuussa 2018. Vahvistamaton ennakkohinta alkaen 44 279,65€ (320d A)

Moottorivaihtoehdot
BMW 330i
190 kW/258 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 6,1–5,8 l/100 km
CO2-päästöt*: 139–132 g/km

BMW 320d
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 4,7–4,4 l/100 km
CO2-päästöt*: 122–115 g/km

BMW 320d xDrive
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 4,8–4,5 l/100 km
CO2-päästöt*: 125–118 g/km

Polttoaineen kulutus, CO2-päästöt ja tehonkulutus on laskettu EU-asetuksen 715/2007 nykyisessä versiossa määritellyillä mittausmenetelmillä. Tiedot ovat autosta, jossa on saksalainen perusvarustelu. Vaihteluväleissä on otettu huomioon kokoerot valituissa pyörissä ja renkaissa sekä valinnaiset laitteet. Välit voivat muuttua auton kokoonpanoa valittaessa.

* Päästö- ja kulutuslukemat on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.

Lisätietoja uusien autojen virallisista kulutus- ja päästölukemista saa Manual on fuel consumption, CO2 emissions and power consumption of new cars -julkaisusta, jota on saatavilla jälleenmyyntipisteistä, Deutsche Automobil Treuhand GmbH:lta (DAT), Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Saksa ja osoitteesta http://www.dat.de/angebote/verlagsprodukte/leitfaden-kraftstoffverbrauch.html.