Mazdan Wankelmoottori tekee paluun sähköauton Range Extenderinä

Mazda lanseeraa vuonna 2020 sen ensimmäisen sähköauton osana pitkän aikavälin “Sustainable Zoom-Zoom 2030” -teknologiavisiota.

Ainutlaatuista teknologiaa

Mazda lanseeraa kaksi akkusähköautoa. Toinen on täysin akkukäyttöinen, toinen yhdistetään Mazdan pieneen, kevyeen ja erittäin hiljaiseen wankelmoottoriin, joka toimii range extenderinä.

Range extender lataa tarvittaessa akkua pidentäen ajoneuvon toimintamatkaa, poistaen huolen toimintamatkan riittävyydestä, mikä mietityttää yhä useita akkusähköautoista kiinnostuneita.

Wankelmoottori on pienikokoinen, mutta tuottaa paljon tehoa mahdollistaen useita sähköistysratkaisuja jaetun pakkausasettelun avulla. Hyödyntämällä wankelmoottorin yhteensopivuutta kaasumaisten polttoaineiden kanssa, kiertomäntäkäyttöinen Range Extender on suunniteltu polttamaan myös nestekaasua ja toimittamaan sähköä hätätilanteissa.

Mazda Sustainable Zoom-Zoom 2030

Arvioidemme mukaan vuonna 2030 95 %:ssa Mazdan ajoneuvoista on polttomoottori yhdistettynä jonkinlaiseen sähköistykseen (täyssähköautojen osuuden ollessa 5 %), Mazda keskittyy jatkossakin polttomoottorin tehokkuuden maksimointiin, esimerkkinä sen uuden sukupolven SKYACTIV-X -bensiinimoottori, jossa käytetään puristussytytystä.

Mazda on sitoutunut vähentämään yhtiön autojen keskimääräisiä “well-to-wheel” CO2-päästöjä vuoden 2010 tasosta 50 % vuoteen 2030 ja 90 % vuoteen 2050 mennessä. Lisäksi Mazda on sitoutunut ”Oikea ratkaisu oikeaan aikaan” -periaatteeseen – ja koska energian saatavuus ja autoalan käyttämien voimanlähteiden saatavuudet vaihtelevat maittain – oikeat voimanlähteet harkitaan kunkin maan tilanteen mukaan.

Selvää kuitenkin on, että sähköntuotantotapa määrittää, miten paljon sähköauto voi edistää “Well-to-wheel” CO2-päästöjen vähentämistä. Ja koska CO2-päästöjä paljon tuottavat energiantuotantotavat ovat edelleen maailmassa yleisiä, toimet näiden päästöjen vähentämiseksi monipuolistaa todennäköisesti polttoainevaihtoehtoja lähitulevaisuudessa.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten paineistetun maakaasun, nestekaasun ja jopa vedyn lisäksi autoteollisuus tutkii myös nestemäisten kierrätyspolttoaineiden, kuten mikroleväpohjaisten biopolttoaineiden, kannattavuutta.

Mazda pitää viimeksi mainitun biopolttoaineen kehitystä ratkaisevan tärkeänä polttomoottorikäyttöisten autojen hiilineutraaliuuden saavuttamisessa ja on jo mukana yhteisissä tutkimushankkeissa Tokion teknologiainstituutin ja Hiroshiman yliopiston kanssa osana jatkuvaa teollisuuden, korkeakoulujen ja viranomaisten yhteistyötä.

Mazdan aikomus on jatkossa edistää “Sustainable Zoom-Zoom 2030” -visiotaan lähettämällä range extenderillä varustettuja sähköautoja luonnonkatastrofien runtelemille alueille tuomaan nestekaasulla tuotettua sähköä sitä tarvitseville.

Mazda on sitoutunut tuottamaan ajonautintoa, mutta se hyödyntää myös sähköauton etuja yhdessä yrityksen omien teknologioiden kanssa sellaisten sähköautojen tuottamiseen, jotka paitsi noudattavat tiukentuvia ympäristörajoituksia, täyttävät myös sen jatkuvan sitoutumisen Hashiru Yorokobi – ”ajonautintoon” – ja sen Jinba Ittai -suunnittelufilosofiaan, jossa kuljettajan ja auton vuorovaikutus on saumatonta.