Kaukana ovat ne ajat, kun kuski ajoi sillä laulunkin sankarilla aamusta yöhön paketteja kuljetellen. Siihen aikoihin ei pakettiautoissa ollut liikaa mukavuuksia, toisin kuin nykyään. Nykyaikainen pakettiauto on omistajalleen paikka, jossa hän saattaa viettää päivittäin useita tunteja, ja auton pitää pystyä moneen. Enään ei riitä, että pakettiauto liikkuu paikasta a paikkaan b, ja että siihen mahtuu jonkin verran tavaroita, auton pitää pystyä myös huolehtimaan ja auttamaan kuskiaan.
Nykyaikainen Toyota Proace on automaattina kuin tavallista henkilöautoa ajaisi – katsontakulma liikenteeseen on vain huomattavasti parempi. Auto toimii ja tuntuu pitkälti kuin henkilöautoa ajaisi ja 2-litraisen 6-vaihteisen automaatti Proacen 180 hevosvoimaa antaa tarpeeksi tehoa normitilanteisiin ja maantiellä ohituksiin. Luonnollisestikaan kysymyksessä ei ole mikään urheiluauto vaan työväline, ja siihen keskimäärin noin kuusi litraa satasella kuluttava Proace sopiikin mainiosti. Tavaratilassa on tilavuutta jopa 5800/6600 litraa ja auton molempien sivujen ovet ovat avattavissa + takaovi. tavaratilassa on maksimissaan pituutta 3674 cm ja sitä myöten tilavuutta jopa 6,1 m3. Henkilöauton tyyliin Proacesta löytyvät niin avaimeton käynnistys, 12V-pistoke ohjaamossa sekä tavaratilassa, xenon-valot, vakionopeussäädin, peruutuskamera, mäkilähtöavustin, navigaattori, radio, bluetooth/USB- mahdollisuudet, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, automaattinen ilmastointi, sumuvalot, kaistavahti, kuskin väsynistilan valvonta, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä….. periaatteessa kaikki mitä henkilöautossakin on, on nyt tuotu myös työautoon.
Proace pärjää liikenteessä niin kaupunkiajossa, maantiellä kuin moottoritiellä ilman sen kummenpia ongelmia tai ponnistuksia. Korimallejakin on tarjolla kolme kappaletta erilaisin ovivaihtoehdoin – koeajo kappaleessa olivat liukuovat molemmilla sivuilla. Takaovivaihtoehtojakin on kolme, joten melkoisen moneen erilaiseen tarpeeseen Proace tarjoaa vaihtoehdot jo ilman suurempia modifikaatioita. Lyhin Proace on kuormatilaltaan 3324 cm ja pisin versio 4026 cm, korkeus molemmissa on 1397 mm. Proacen maksimikantavuus on kaikissa pituusluokissa sama 1400 kg, joka riittää normikäytössä pitkälle. Proacessakin on käytössä läpilastausluukku, joka lisää tilaa pituussuunnassa pitkille kuljetettaville.
Kuljettajan puolella on 1+2 penkit ja mahdollisuuksia on niin ylöstaittuvan matkustajan istuimen, väliseinän läpilastausluukun (lisäpituutta jopa metri) ja pöytätason kautta tehdä auton hytistä vaikka mobiili toimisto. Tuo ylöstaittuva istuin tuo lisätilaa eteen vaikka lisäpakettien kuljetukselle.
Ajotestissä Proace osoittautui miellyttäväksi työautoksi, jonka kuljettajan istuin voisi olla hieman monipuolisempi säädöiltään, mutta muuten ohjaimisto oli erittäin kompakti ja kaikki toimi niinkuin pitääkin. Nelivetopakettiautoa etsivälle Proacesta ei ole, koska autoa saa vain etuvetoisena. Autoon on saatavilla myös kuormatilan vanerointia, hyllyjä, kylmäauton varusteita ja muita kuljetusratkaisuja. Myös ohjaaman korkeus tuntuu entistä matalemmalta, mutta 180cm kuski menee vielä ihan ok ilman ongelmia ja parin kerran jälkeen kuskin penkille nouseminen on jo ihan ”peruskauraa”. Proace on edullinen vaihtoehto pakettiautoksi ja tavaroiden kuljetukseen mutta toivottavasti jossain vaiheessa jatketaan myös kuskin paikan ominaisuuksien kehittämistä.
Itselläni on kokemusta useammasta pakettiautosta vuosien varrella ja hyvässä muistissa vielä vanha kunnon Toyota Hiace. Puutteidensakin huomioonottaen Proace on tutustumisen arvoinen työväline.
Hinnat alkaen 27 639,16 €
https://www.toyota.fi/autot/proace/index.json
KO