Stuttgart. Uusi 718 T tuo Porschen kaksiovisten urheiluautojen valikoimaan tuulahduksen vuodelta 1968 – aidon ja alkuperäisen 911 T:n puristisesta muotoilukielestä. Boxster- ja Cayman-versioina saatavassa uutuusmallissa yhdistyvät nelisylinterisen turbobokserimoottorin 300 hv:n teho ja poikkeuksellisen sykähdyttävä Porsche-ajonautinto. Uuden 718:n T-malleille luonteenominaista suorituskykyä on vahvistettu entisestään kattavalla varustelulla, johon kuuluvat 20 tuuman kevytmetallivanteet, ajokorkeutta 20 millimetrillä madaltava PASM-urheilualusta, lyhennetty vaihdevipu punaisella vaihdekaaviolla ja Sport Chrono ‑varustepaketti. Sekä Boxster- että Cayman-variantit on varustettu vakiona kuusivaihteisella vaihteistolla ja Porsche Torque Vectoring (PTV) ‑järjestelmällä, johon sisältyy mekaaninen taka-akselin tasauspyörästön lukko. Porschen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto on saatavissa lisävarusteena.
Porschen mallinimissä T-kirjain on perinteisesti tarkoittanut Touringia, joka on synonyymi ajonautinnolle puhtaimmassa muodossaan. Uuden 718 T:n suunnittelussa on tähdätty ennen kaikkea dynaamisiin ajo-ominaisuuksiin, jotka pääsevät parhaiten oikeuksiinsa mutkaisilla maaseututeillä. Porschen uusi kaksipaikkainen urheiluauto henkii suorituskykyä myös sisätilojen pelkistetyn olemuksen ansiosta. Tätä vaikutelmaa korostavat mustat ovien avauslenkit ja kahteen suuntaan sähköisesti säädettävät urheiluistuimet, joiden keskiosat on verhoiltu mustalla Sport-Tex-kankaalla. Pääntuissa on kirjaillut 718-logot.
Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmän paikalla on nyt suurikokoinen säilytyslokero. Järjestelmää kaipaavat asiakkaat voivat toki edelleen tilata sen lisävarusteena. Sisätiloihin tehdyillä muutoksilla on kompensoitu uuden bensiinihiukkassuodattimen (GPF) autolle tuomaa lisäpainoa.
718 T:n erityisluonnetta on korostettu auton sisällä myös sporttisilla yksityiskohdilla. Niihin kuuluu muun muassa halkaisijaltaan 360-millimetrisen, ajotilan valintakytkimellä varustetun GT-urheiluohjauspyörän ylellinen nahkaverhoilu, joka takaa poikkeuksellisen pitävän otteen. Mustia mittaritauluja koristavat Boxster T- tai Cayman T ‑logot, ja mittaristossa ja keskikonsolissa on näyttävät kiiltävänmustat koristepaneelit. Myös kynnyslistoissa on Boxster T- tai Cayman T ‑logot.
Uuden Porsche 718 T:n ulkomuoto uhkuu voimaa. Uutuusmalli on tien päällä näyttävä ilmestys titaaninharmaiden 20-tuumaisten kevytmetallivanteiden ja koria 20 millimetrillä madaltavan PASM-urheilualustan ansiosta. Sivuilla on akaatinharmaat ovipeilit ja malliversion identifioivat 718 Boxster T- tai 718 Cayman T ‑logot. Harjaantuneempi silmä tunnistaa auton helposti myös takaapäin keskelle sijoitetusta sporttisesta kaksoispakoputkesta, joka on päällystetty mustalla kromilla. Koriväreihin kuuluvat perinteisten mustan ja valkoisen lisäksi Indian Red ja Racing Yellow sekä Carrara White-, Deep Black- ja GT Silver ‑metallivärit. Erikoisväreinä ovat saatavissa myös Lava Orange ja Miami Blue.
Porsche 718 T:n turboahdettu 300-hevosvoimainen (220 kW) bokserimoottori kiihtyy ärhäkästi ja pyörii jopa 7500 kierrosta minuutissa. Kaksilitrainen ja nelisylinterinen voimanlähde saavuttaa 380 Nm:n huippuväännön 2150 kierroksella ja painaa vain 1350 kiloa (PDK-vaihteiston yhteydessä 1380 kiloa). Vain 4,5 (4,6) kg/hv:n paino-tehosuhteen ansiosta moottori kiidättää uuden 718 T:n nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,1 (4,7) sekunnissa. Uutuusmallin huippunopeus on 275 km/h.
718 T:n vakiovarusteluun kuuluva Sport Chrono ‑paketti tarjoaa käyttöön neljä valinnaista ajotilaa (Normal, Sport, Sport Plus ja Individual), jotka ovat valittavissa ohjauspyörän tilakytkimellä. Sport- ja Sport Plus ‑tiloissa moottorinhallintajärjestelmän ja kaasupolkimen säädöt ovat urheilullisemmat ja automaattinen kaksoiskytkintoiminto tehostaa pienemmälle vaihteelle vaihtoa käsivaihteistolla varustetuissa autoissa. Sport Plus ‑tila hienosäätää menoa vieläkin sporttisempaan suuntaan optimoimalla Porsche Active Stability Management (PASM) ‑järjestelmän, dynaamisten vaihteiston kiinnikkeiden (PADM) ja lisävarusteena saatavan PDK-kaksoiskytkinvaihteiston asetukset. PDK-vaihteiston yhteydessä käytettävissä ovat myös Launch Control ‑toiminto ja tilanvalintakytkimen keskelle sijoitettu Sport Response -painike.
Uutuusmallin erityisominaisuuksiin kuuluvat dynaamiset vaihteiston kiinnikkeet eli PADM-järjestelmä, joka minimoi tärinät moottorin ja vaihteiston alueella ja vaimentaa ajodynamiikkaan mahdollisesti vaikuttavia liikkeitä. Järjestelmässä yhdistyvät jäykkien ja joustavien vaihteiston kiinnikkeiden edut. Se tarkentaa ja vakauttaa auton käyttäytymistä kuormituksen muuttuessa ja jyrkissä kaarteissa – tinkimättä ajomukavuudesta epätasaisella tiellä.
Porsche 718 Cayman T:n myynti Suomessa alkaa tammikuussa 2019. Hinnat sekä WLTP-mittaustavan mukaiset päästö- sekä kulutustiedot julkaistaan myös samalla.
*718 Cayman T: Yhdistetty polttoaineenkulutus 7,9–8,1 l / 100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 180–186 g/km
* 718 Boxster T: Yhdistetty polttoaineenkulutus 7,9–8,2 l / 100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 181–187 g/km
*Polttoaineenkulutus ja CO2-päästöarvot on mitattu uuden WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) ‑menetelmän mukaisesti. Ilmoitetut laskennalliset NEDC-arvot on laskettu näiden perusteella. Näitä arvoja ei voida verrata tähän asti käytössä olleen NEDC-mittausmenetelmän mukaisesti mitattuihin arvoihin. Julkaisemme viralliset WLTP-päästöarvot ja kulutustiedot Suomen myyntihinnan julkaisun yhteydessä.