Uusi tieliikennelaki mahdollistaa 1.6.2020 alkaen taajamassa pysäyttämisen tai pysäköimisen ajosuunnasta katsottuna tien vasemmalle puolelle kaksisuuntaisilla teillä. Uuteen pysäköintitapaan liittyy myös riskejä.
Pysäköitäessä kaksisuuntaisella tiellä vasempaan reunaan joudutaan ylittämään vastaantulevan liikenteen kaista. Tällöin autoilijan on luonnollisesti väistettävä edestä lähestyvää liikennettä.
Oikealla puolella olevat matkustajat joutuvat poistumaan vasempaan reunaan pysäköidystä autosta ajoradan puolelle. Ennen oven avaamista onkin muistettava huolellisesti varmistaa, ettei edestä lähesty autoa tai muuta liikennettä.
”Kuljettajan on syytä varoittaa matkustajia ajoissa. Varsinkin alkuvaiheessa tilanteeseen liittyvät riskit saattavat helposti unohtua”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.
Liikkeelle lähtö tien vasemmasta reunasta
Vasemmasta reunasta liikkeelle lähteminen edellyttää kuljettajalta erityistä varovaisuutta. Tuolloin on väistettävä kaikkea muuta liikennettä eli myös vastaantulijoita. Kun kuljettaja istuu pysäköidyssä autossa aivan vasemmassa reunassa, on havainnointi eteenpäin vaikeaa mahdollisesti eteen pysäköidyn auton peittäessä näkyvyyttä.
”Mitä isompi auto eteen on pysäköity, sitä vaikeampaa havainnointi on. Jo pelkkä henkilöauto peittää näkyvyyttä todella paljon”, Vesalainen toteaa.
Samaan aikaan pitää havainnoida myös taaksepäin kaistalle, jolle aiotaan liittyä. Koska oikean sivupeilin näkymä rajoittuu lähinnä lähimmälle eli vastakkaiseen suuntaan ajavien kaistalle, olan yli vilkaisu ja auton rinnalle jäävän kuolleen kulman varmistaminen on entistäkin tärkeämpää. Erityisen haastava tilanne on paketti-, kuorma- tai linja-auton kuljettajalle. Näissä ajoneuvoissa ei useinkaan pysty väliseinän tai muiden rakenteiden takia varmistamaan kuollutta kulmaa samalla tavalla kuin henkilöautosta.
”Tällaisella ajoneuvolla kannattaa välttää uutta pysäköintitapaa”, Vesalainen neuvoo.
”Takaa päin lähestyvän pitää myös olla tarkkana. Hänen kannattaa tarvittaessa joustaa ja päästää vasemmasta reunasta liittyvä ajoneuvo turvallisesti liikenteeseen, vaikka väistämisvelvollisuus onkin liittyvän ajoneuvon kuljettajalla.”