LähiTapiolan selvityksen mukaan alkoholi, huumeet, liian kova tilannenopeus, väsymys ja kännykän käyttö ajaessa ovat suomalaisten mielestä suurimpia vaaratekijöitä liikenteessä.
Suomalaiset nostavat LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimuksessa alkoholin (74 %) ja huumausaineet (56 %) selvästi suurimmiksi liikenteen vaaratekijöiksi.
– Suomalaisten vastaukset osuvat hyvin yhteen kolaritilastojen kanssa. Alkoholi, liian suuri tilannenopeus tai kova ylinopeus ovat edelleen yleisimmät syyt kuolonkolareitten taustalla. Onneksi kielteinen suhtautuminen rattijuopumukseen on vähentänyt rattijuopumustapausten määrää viime vuosina, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.
– Vähentymisestä huolimatta alkoholi on taustalla joka viidennessä kuolonkolarissa. Suomalaiset nostavat myös viiden suurimman vaaratekijän joukkoon väsymyksen sekä viime vuosien nousevat vaaratekijät: huumeet ja kännykän käytön ajon aikana.
Niemisen mukaan kännykän käyttö autoillessa on nopeimmin kasvava riskitekijä liikenteessä. Suomalaisista autoilijoista puolet kertovat käyttäneensä kännykkää ajaessaan ilman hands free -laitetta viimeisen vuoden aikana. Myös huumeet ja lääkkeet näkyvät liikenteessä yhä enemmän. Liikenneturvan tilastojen mukaan kaikista rattijuopumustapauksista jo noin kolmannes oli vuonna 2017 muun päihteen kuin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista.
– Huumeiden lisäksi myös erilaisten lääkkeiden vaikutukset näkyvät kasvavana vaaratekijänä Suomen maanteillä. Lääkkeiden väärinkäytön lisäksi kyse on myös väestön vanhenemisesta ja ajokykyyn vaikuttavista lääkkeistä tai usean lääkkeen yhdistelmistä, Nieminen sanoo.
Kampanja muistuttaa puhelimen käytän vaaroista
LähiTapiolan haastekampanja herättelee suomalaisia kiinnittämään erityishuomiota kännykän käyttöön ajaessa. Kampanja muistuttaa erityisesti nuoria viestisovellusten ja sosiaalisen median vaaroista autoillessa.
– Autoilijat viestittelevät ja somettavat ratissa aiempaa enemmän perinteisen kännykkään puhumisen lisäksi. Haluamme muistuttaa erityisesti nuoria kiinnittämään huomiota tähän, koska heidän kännykän käytössään korostuu viestittely. Nuorilla kuljettajille ei ole myöskään ehtinyt rutiinia ajamiseen ja siksi heillä on korkeampi riski joutua onnettomuuksiin. On kuitenkin hyvä muistaa, että kännykän käyttö ajon aikana vaikuttaa kaikkien kuljettajien tarkkaavaistuteen ikään tai kokemukseen katsomatta, toteaa Markus Nieminen.
Haastekampanja kerää yhdessä useiden tunnettujen sosiaalisen median vaikuttajien kanssa ideoita puhelimen vaarattomaksi tekemiseen. Oman ideansa voi jättää sosiaalisen median kanaviin #mydrivingmode -tunnisteella.
Tulokset selviävät LähiTapiolan Arjen katsaus -tutkimuksesta. Kyselyyn vastasi 1001 ihmistä 27.4.–4.5.2018 välisenä aikana. Vastanneet edustavat maamme 15-74 -vuotiasta väestöä. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS.