Ralli – MTV

Ralli

Ralli on autourheilun muoto, jossa kilpailumenetelmänä käytetään tavallisiin henkilöautoihin perustuvia autoja, jotka poikkeavat kuitenkin huomattavasti tavallisista henkilöautoista. Rallikisat on jaettu etappeihin, jotka järjestetään useimmiten yleisillä teillä ja joihin sisältyy siirtymävaiheita sekä suljettujen reittien erikoiskokeita, jotka ratkaisevat lopputuloksen. Rallia voidaan ajaa kaikenlaisessa maastossa, mukaan lukien asfaltti, sora, lumi ja jää. Sanaa ralli (rally) käytettiin alun perin kuvaamaan kokoontumisajoa.

Rallin historia

Nykyinen ralliautoilu on jatkoa autourheilun alkuaikoina järjestetyille maantieajokilpailuille. Ensimmäinen järjestetty rallikisa järjestettiin Ranskassa vuonna 1894, ja kisataival oli 126 kilometriä Pariisista Roueniin. Karsinnan jälkeen kilpailuun osallistui 19 autoa, joista yhdeksän oli bensiinikäyttöisiä ja loput höyrykäyttöisiä. Ensimmäinen autokilpailu Yhdistyneessä kuningaskunnassa ajettiin vuonna 1896 Lontoosta Brightoniin. Ensimmäinen laaja kansainvälinen rallikilpailu oli Monte Carlo -ralli, joka järjestettiin vuonna 1911 ja johon kuljettajat saapuivat yhdestätoista eri paikasta eri puolilta Eurooppaa.

Rallin maailmanmestaruuskilpailut perustettiin vuonna 1973, jolloin sarjaan kuului 13 osakilpailua. Kilpailujen määrä on vaihdellut jonkin verran vuosittain. Esimerkiksi Vuonna 2015 rallin MM-sarjaan kuului 13 osakilpailua, ja tähän päivään mennessä on ajettu yhteensä noin 600 kisaa. Maailmanmestaruus oli alun perin ajoneuvomerkkikohtainen, ja vuodesta 1977 lähtien siitä tuli kuljettajakohtainen. Italialainen Sandro Munari voitti ensimmäisen rallin maailmanmestaruuden vuonna 1977, ja Markku Alén oli ensimmäinen suomalaismestari heti seuraavana vuonna. Marcus Grönholm on viimeisin suomalainen rallin maailmanmestari, joka voitti rallin maailmanmestaruuden vuonna 2002.

Nuotit ja nuotinlukijat

Ralliautossa on kaksi henkilöä: kuljettaja ja apukuljettaja, joka tunnetaan myös kartanlukijana. Apukuljettaja voi joskus ajaa auton maaliin asti, mutta nykyään näin tehdään harvoin. Kartanlukijan rooli on muuttunut huomattavasti sen jälkeen, kun rallia ajettiin pääasiassa yleisillä teillä pisteestä toiseen. Kartanlukijan työ onkin nykyään hyvin erilaista kuin ennen. Hän huolehtii myös siitä, että auto saapuu ajoissa tarkastuspisteisiin, ja että dokumentit ovat kunnossa.

Yleisesti ottaen rallin erikoiskokeet voidaan nuotittaa. Näin on esimerkiksi WRC- ja SM-sarjoissa. Ajo-ohjeet ovat muistiinpanoja, joiden tyyli vaihtelee kuljettajakohtaisesti ja jotka sisältävät termejä ja numeroita. Yhdellä nuotilla kuvataan esimerkiksi tietyn mutkan muoto, sen etäisyys aiemmin ajetusta mutkasta ja mahdolliset erityispiirteet. Nuotittaminen tapahtuu autokunnan ajaessa erikoiskokeet kilpailun ulkopuolella hitailla nopeuksilla.

Kuljettaja sanelee ajon aikana haluamansa muistiinpanot ja yrittää kuvata matkan mahdollisimman tarkasti mutta ytimekkäästi. Nuotinlukija kirjaa muistiinpanot ja toisella kierroksella hän lukee nuotit kuljettajalle, joka sanelee haluamansa muutokset. Tarvittaessa muutoksia nuotteihin tehdään vielä kilpailun aikana. Jos he voivat, useimmat kuljettajat käyttävät vanhoja nuottejaan oppaana vuodesta toiseen.

Rallin MM-sarja

Rallin maailmanmestaruuskilpailu on FIA:n (maailmanlaajuinen) kilpasarja. Se koostuu eri puolilla maailmaa ajettavista etappikilpailuista. Sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruudet ovat jaossa. Lisäksi taistellaan World Junior- ja World Production Vehicle -maailmanmestaruuksista. WRC-2-nelivetoisten tuotantoautojen sarja on autourheilun päämestaruussarja, ja JWRC on junioriluokka.

WRC-3-tuontisarja on tarkoitettu Euroopassa valmistetuille autoille, kun taas WRC-4-kaksiveto-sarja on tarkoitettu Global Rallycross -autoille. Ensimmäinen maailmanmestaruuskausi järjestettiin vuonna 1973 valmistajien osalta, ja kuljettajien mestaruuskilpailut otettiin käyttöön vuonna 1979. Sitä edelsi FIA Cup, jonka Markku Alén voitti vuonna 1978.

WRC-sarjan tehdasautot ovat WRC-luokkaan perustuvia 1,6-litraisia nelivetoisia turboahdettuja tuotantoautoja, tai ainakin niihin pohjautuvia. A- ja B-ryhmät kilpailivat aiemmin, mutta kauden 1986 jälkeen B-ryhmä poistettiin ja vuodesta 1997 WRC-ajoneuvot ovat hallinneet sarjaa. WRC-ajoneuvojen kokoa pienennettiin 1,6 litraan aiemmasta 2 litrasta vuonna 2011. Super 2000-luokka on tarkoitettu vapaasti hengittävällä moottorilla varustetuille, 2-litraisille nelivetoisille ajoneuvoille, jotka toimivat N-ryhmän ja WRC:n välissä. Seuraavan sukupolven N-ryhmän ja Super 2000-ryhmän autot ovat R5- ja RRC-luokkia, jotka kisaavat 1,6 litraisilla ja nelivetoisilla autoilla.

Suomi on menestynyt hyvin

Suomi on menestynyt rallissa hyvin aina sen alkuajoista lähtien. Tommi Mäkinen oli suomalainen rallikuljettaja, joka voitti neljä ralliautoilun maailmanmestaruutta vuosina 1996–1999. Mäkinen lopetti kilpailutoiminnan vuonna 2003. Hän osallistui uransa aikana 139 MM-kilpailuun, joista 24 hän voitti. Mäkinen ajoi Mitsubishin rallin MM-tiimissä kaikki mestaruutensa. Tommi Mäkinen on voittanut Suomen mestaruuden viisi vuotta peräkkäin. Tommi Mäkistä pidetään yleisesti yhtenä Suomen historian suurimmista rallikuljettajista.

Vuoteen 1997 asti Seppo Harjanne oli Mäkisen kartanlukija. Hänen kanssaan Mäkinen voitti kaksi maailmanmestaruutta. Harjanteen tilalle tuli Risto Mannisenmäki, jonka kanssa Mäkinen voitti maailmanmestaruuden vuosina 1998 ja 1999. Kaj Lindström korvasi Mannisenmäen Mäkisen apukuljettajana sen jälkeen, kun Mannisenmäki mursi selkänsä onnettomuudessa Korsikalla vuonna 2001.

Juha Kankkunen on suomalainen rallikuski ja nelinkertainen rallin maailmanmestari. Kankkunen on edelleen nuorin kaksi maailmanmestaruutta voittanut mies. Hänet valittiin vuoden urheilijaksi Suomessa vuonna 1993, ja hänestä tuli ensimmäinen rallikuljettaja, joka sai tämän palkinnon.

Kankkunen syntyi ja kasvoi perheensä maatilalla Laukaan Lankamaalla. Ensimmäisen kerran hän kilpaili jääradalla 12-vuotiaana. Kankkunen voitti kuljettajien maailmanmestaruuden neljä kertaa, ja hän oli ensimmäinen kolmi- ja nelinkertainen rallin maailmanmestari. Hän voitti maailmanmestaruuksia vuosina 1986 Peugeotilla, 1987 Lancialla, 1991 Lancialla ja 1993 Toyotalla. Hän osallistui myös Fordin, Subarun ja Hyundain tiimeihin. Vuoden 1985 Safari-rallissa hän voitti ensimmäisen rallinsa.

Kankkunen voitti urallaan yhteensä 23 rallin MM-osakilpailua. Hän voitti myös Pariisi-Dakarin legendaarisen rallin. Hänen apukuljettajinaan ovat olleet Juha Piironen, Fred Gallagher, Nicky Grist, Denis Giraudet ja Juha Repo. Kankkusen menestyksekkäin aika oli vuosina 1986–1993, jolloin hän Piirrosen kanssa. Nicky Grist istui Kankkusen vieressä sen jälkeen, kun Piirronen lopetti. Giraudet oli vuoden 1993 Jyväskylän suurajoissa kartanlukija. Vuodesta 1997 lähtien Juha Repo hoiti Kankkusen kartanlukua.

Suosio ei näytä hiipuvan

Miksi ralli on sitten niin suosittu laji? Ralli on monien ihmisten suosiossa, koska se on urheilulaji, joka vaatii taitavia ajotaitoja ja auton hallintaa sekä suunnistusta. Ralliautoilun avulla ihmiset voivat osallistua yleisillä teillä ajettaviin kilpailuihin, jotka voidaan nykyisin järjestää hyvin helposti. Ihmiset voivat osallistua kisoihin sekä rallikuljettajina että apukuljettajina. Kilpailevien autojen määrä riippuu suuresti luokasta. Niitä voi olla 20 tai jopa 600.

WRC-kilpailuja on 19 vuodessa, joista osa on Euroopan ulkopuolella. Ralliautoilu on suosittua monissa maissa, jopa niissä, joissa ei ole niin pitkiä talvikausia kuin Suomessa ja Ruotsissa. Suomessa monet kuljettajat osallistuvat rallin SM-sarjaan. Suomen suurin rallitapahtuma on 1000 järven ralli, eli Jyväskylän ralli, jota on ajettu 1960-luvun lopulta lähtien. Ralli on myös suosittu TV-laji vauhtinsa vuoksi. Viime vuosina suomalaiset kuljettajat ovat menestyneet hyvin myös rallin MM-sarjassa. Kalle Rovanperä taistelee vuonna 2022 jo mahdollisesti maailmanmestaruudesta.

Ralli sopii monille

Ralli on hieno laji ihmisille, jotka pitävät autoista ja nopeudesta. Hyvä rallikuljettaja vaatii paljon taitoa, ja se voi olla melko vaarallista. Jos olet kuitenkin varovainen ja tiedät, mitä teet, ralliautoilu voi olla hauskaakin. Ralleja on monenlaisia, ja lajista kiinnostuneet voivat löytää itselleen sopivan luokan. Kilpailuja järjestetään ympäri maailmaa, ja monet eri autotyypit voivat kilpailla. Jos siis etsit uutta haastetta tai haluat vain katsella jännittäviä autokilpailuja, ralli voi olla sinulle sopiva.

Rallista pitävät ihmiset ovat usein myös tavallista kiinnostuneempia autoista. Ralli voikin olla hyvä tapa oppia autoista ja niiden toiminnasta. Ralli on myös hyvä tapa nähdä, miten eri automerkit ja -mallit toimivat eri olosuhteissa. Jos olet kiinnostunut autoista, ralli on hyvä tapa oppia niistä lisää.