Sama tilanne voi näyttäytyä hyvin erilaiselta toisen tienkäyttäjän näkökulmasta. Kuva: Nina Mönkkönen /Liikenneturva.
Kolme viidestä Liikenneturvan kyselyyn* vastanneesta autoilijasta kokee, että jalankulkijat tulevat usein yllättäen suojatielle varomatta autoja yhtään. Millaiselta sama tilanne näyttäytyy jalankulkijan näkökulmasta? Mitä kokemuksen taustalla on? Liikenneturva järjestää kesällä Näe ihminen -kiertueen, jossa päästään virtuaalitodellisuuden** avulla näkemään, kokemaan ja liikkumaan hetki liikenteessä toisen liikkujan kengissä.
Siihen, miten käyttäydymme liikenteessä, vaikuttaa vahvasti liikenteessä tekemäämme tulkinnat, vuosien varrella vakiintuneet tapamme toimia, ja myös tilanteen herättämät tunteet. Välttämättä näiden vaikutuksista käyttäytymiseemme ei kuitenkaan olla tietoisia.
”Jos autoilija kokee, että jalankulkija tuli suojatielle yllättäen ja varomatta, saattaa syy tilanteeseen olla kuitenkin siinä, että omaa nopeutta oli yksinkertaisesti liikaa tai huomio jossain muualla. Oman toiminnan tutkimisen ja korjaamisen sijasta koemme usein, että vikaa on toisessa tienkäyttäjässä”, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo.
”Liikenteessä kulkiessamme teemme päivittäin lukuisia tulkintoja tilanteista ja toisista liikkujista. Nopeasti ohi menevissä lyhyissä tilanteissa on mahdollisuuksia väärintulkinnoille. Jos omia tulkintojaan ei koskaan kyseenalaista tai haasta, voi muodostua käsitys siitä, että tällaista tämä liikenne nyt on”, Maasalo pohtii.
Testaa liikennettä lapsen silmin
Jokainen tienkäyttäjä kokee liikenteen omalla tavallaan. Esimerkiksi lapsi näkee liikenteen toisin kuin aikuinen, ja voi värittää sen omien ajatusten ja mielikuvituksenkin kautta.
”Lapsilla liikenteen havainnointitaidot ja kyky pitää tarkkaavaisuutta yllä eivät ole kehittyneet aikuisen tasolle. Esimerkiksi auton nopeuden tai etäisyyden arviointi on vaikeaa vielä alakouluikäisille. Samoin liikenteen vaaratilanteiden tunnistaminen kehittyy vasta iän myötä. Siksi meidän aikuisten on liikuttava niin, että lapsilla on turvallinen liikenneympäristö”, Maasalo alleviivaa.
Virtuaaliympäristössä voi kokeilla, miltä liikenne voi näyttää lapsen ja aikuisen silmin. Elämyksellä pyritään ravistelemaan omia tapojamme liikenteessä ja haastamaan ajattelemaan asia myös toiselta näkökannalta. Kiertue käynnistyy lauantaina 24.5. Kuopiossa ja jatkaa eteenpäin Savonlinnaan.
”Virtuaalitodellisuuteen perustuva kokemuksellinen liikenneturvallisuustapahtuma herättää keskustelua liikennekäyttäytymisestä ja niistä valinnoista, joita teemme liikenteessä. Tapahtumateltalla voi kokeilla ilmaista virtuaalitodellisuuskokemusta ja samalla keskustella siitä, miten itse kokee ja näkee liikenteen”, kertoo Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen.