Jos moottoreista ja kerhoista puhutaan yhdessä lauseessa, tulee monelle ensiksi mieleen elokuvien biker-kerhot isoine kaksipyöräisine ja liiveineen, mutta Suomessa on oikeasti noin satakunta autokerhoa, jotka kokoontuvat autoja rassaamaan jonkin merkin tai aikakauden äärelle, tai sitten kerhot ovat mobilistikerhoja, joiden tarkoitus on kertoa nykyisille ja tuleville sukupolville, minkälaisia autot ja moottorit ovat olleet aiempina vuosi kymmeninä.
Social clubit
Amerikoista meille elokuvien perusteella tulleet social clubit eivät oikeastaan koskaan rantautuneet Suomeen ja tuo social club olikin enemmän alueellinen miesten yhteisten tekemisten kerho, jossa pelattiin ja välillä myös myytiin ja ostettiin vaikka mitä, myös autoja. Social club oli nimensä mukaisesti sosiaalinen kerho, jonne olivat kutsuttuja kaikki, jotka kerhon toiminnan alueella asuivat. Moneen tällaiseen kerhoon liitettiin välillä myös laitapuolen kulkijoiden tuomia omia nyansseja, myös erilaiset peli-illat ja vedonlyönti olivat näiden kerhojen perusillanvietettä.
Suomalainen autokerhoilu
Suomalainen autokerho voi olla sitä, mitä monessa kaupungissa tapahtuu pienissäkin piireissä. Voi olla esimerkiksi jonkun osaavan metallimiehen paja, jolla autojen koreja muokataan ja sen ympärille muodostuu oma autoilijoiden ja autoharrastajien vapaamuotoinen kerho, jossa autoja muokataan ja rakennellaan. Tuo aiemmin kerrottu luku sata on virallisia yhdistyksiä, tällaisia paikallisia autokerhoja on Suomessa varmasti satoja ja jotkut ovat niistä erikoistuneet vanhempiin autoihin, toiset japanilaisiin ja miksei osa sitten myös saksalaisiin tai joihinkin merkkeihin eritoten. Miksi sitten autokerho?
Auton muokkaaminen ja rakentelu on yleensä aika hidasta, aikaa vievää ja taitoa vaatimaa puuhaa. Mutta jos sitä pääsee oppimaan muiden joukossa, jotka ajattelevat samanlailla, saattaa kerholta löytyä apua omiinkin projekteihin ja syntyy elinikäisiä ystävyyssuhteita.
Kyllä Suomessa on varmasti myös ”hienomman” väen autokerhoja, jotka perustuvat enemmän autojen keräilyyn kuin niiden rassaamiseen ja molemmille autoharrastajaporukoille on varmasti tilaa.
Historialliset autot
Mobilistikerhot tekevät tärkeätä työtä kertoessaan menneistä vuosikymmenistä ja vanhoista automalleista. Useat kerhot myös entisöivät sekä jäsenten autoja, että kerhon omia autoja ja pitävät vuosittain erilaisia autotapahtumia, joissa ihmiset pääset tutustumaan vanhoihin autoihin. Vanhasta autosta huolehtiminen ei kuitenkaan ole välttämättä helppoa ja vaikka ostaisit itsellesi 20-luvun auton, sinun pitää olla myös valmis huolehtimaan siitä, sen ajokunnosta ja tulevista vuosista. Historiallisten autojen alaluokkana on myös autot, joilla on perinnearvoa, tyyliin presidentin auto tai vastaava. Tällaisia historiallisiin tapahtumiin tai henkilöihin tai yrityksiin liitetyillä autoilla on aivan oma rekisterinsä!
Autotuunailu
Autojen tuunailukin on harrastus siinä, missä mikä tahansa muukin. Pienimuotoinen tuunaus saattaa olla auton takaikkunoiden tummennos tai pienien koristeteippausten laitto autoon. Nykyaikana on kohtuu suosittua myös auton tietokoneiden muokkaaminen ja sitä kautta auton ominaisuuksien parempi hyödyntäminen, mutta sitä ei periaatteessa suositella, sillä auton nopeus ja kiihtyvyysominaisuuksien parantuessa pitäisi myös auton ohjaukseen ja esimerkiksi jousitukseen ja renkaisiin kiinnittää huomiota. Samoin jos päättää muuttaa auton alkuperäisten renkaiden tilalle matalammat, saattaa huomata, että auton varsinainen ajattavuus muuttuu myös mukana. Jokainen isompi tuunaus vaatii myös muutoskatsastuksen autoon.
Laajamittaisempi tuunaaminen onkin sitten jo näyttelytason autojen rakentamista. Näyttelyautoilla ajetaankin sitten vain aurinkoisina kesäpäivinä ja jossain tilanteissa näyttelyauto on saatettu rakentaa myös siten, ettei se ole enää normaali liikennekäyttöön kelpaava.
Autourheilu
Suomessa on kohtuullisen monta erilaista autourheiluluokkaa, missä pääsee vauhdin hurmaa kokeilemaan, mutta jos tuntuu siltä, ettei Suomesta riitä tarpeeksi haasteita, voi lähteä kiertämään maailmaa, sillä autoilla kisataan takuuvarmasti joka paikassa missä autoja on. Ovat kisat sitten kiihdytyskisoja, aavikkorallia tai mäkikisaa – jokainen alue ja jokainen maa ja maanosa tuo autokilpailuihin oman kulttuurisensa ja maastonsa mausteen – jopa formuloissa.