Auto on alusta alkaen ollut pääsääntöisesti väline liikkua paikasta a paikkaan b. Täällä autot ja liikenne -sivustolla olemme tuoneet esille autojen uutuuksia ja uusia tekniikoita. Nykytrendinä on autoilun siirtyminen kohti yhä pienempiä CO2-päästöjä. CO2-päästöjen pienentäminen esimerkiksi Euroopassa on EU:n pakottamana ajamassa välttämättä autojen hintoja alas, jotta ihmiset ostaisivat nimenomaan sähkö-, kaasu- ja hybridiautoja – Mutta mitä muuta voimme odottaa autoilurintamalta? Jos katsoisi vain isolla kirjoitettuja median otsikoita, voisi luulla, että ainakin Euroopassa kaikki yksityisautoilu olisi kohta kiellettyä ja maailmanloppu olisi aivan ovella. Totta on, että mikäli jatkamme nykymenolla, lämpeneemaapallomme entistä enemmän ja nopeammin ja erilaiset dramaattiset muutokset säätilassa ovat entistä todennäköisempiä. Jotain on siis tehtävä ja nopeasti. Markkinoille ovatkin suhteellisen nopeaa vauhtia tulleet uudet moottorivaihtoehdot. Valitettavaa kyllä, on Suomessa yhä edullisinta ostaa tavallinen polttomoottoriauto, joka käyttää joko bensaa tai dieseliä polttoaineenaan. Ja täyssähköautot eivät nykyiseen suomalaiseen tai muunkaan maan infrastruktuuriin aivan helposti sopisi, mutta ajan saatossa varmasti, sillä myös akkuteknologia kehittyy entisestään.
Autoista on tullut muutakin kuin kulkuväline
Reilut sata vuotta sitten, autoilun alkuaikoina olivat autot tapa näyttää toisille ihmisille, että rahaa löytyy ja vasta vähitellen siitä tuli oikeasti tärkeä liikuntamuoto. Suomenkin tiet alkoivat 60-luvun jälkeen kehittyä nimenomaan autoja varten, mutta vielä on olemassa autoja ja superautoja, joiden tärkein ominaisuus on tuo alkuperäinen näyttämisen halu.
Suomen nettikasinoala on 2000-luvun aikana kehittynyt ja laajentunut muutamasta videokolikkopelistä nykyiseksi tuhansien automaattipelien, satojen kasinopelien ja kymmenien livekasinopelipöytien maailmaksi: Nettikasino on saanut uuden elämän. Kasinoiden tapaan ovat myös autot ja autoilualan harrastajat siirtyneet nettiin. Nyt on täysin mahdollista auton takapenkillä istuvien pelata yhdessä samalla pokerihuoneella auton ollessa liikenteessä. Vielä autoa ohjaa kuski, mutta muutaman seuraavan vuoden aikana liikenteeseen on tulossa entistä enemmän autoja, jotka jo voisivat aika itsenäisesti liikkua teillä. Nyt tähän pystyvät jo esimerkiksi Teslan, Volvon ja monen muun autovalmistajan autot. Ainoastaan me ihmiset emme ole aivan valmiita antamaan kaikkia valtuuksia koneille – onneksi, sillä monet ovat myös tätä automatisointia vastaan, ei kenties aivan Arnold Schwarzeneggerin Terminaattorin tavoin, mutta sinne päin.
Kuitenkin autoista on nykyään tullut ajamisen ohessa viihdekeskuksia, joilla voidaan viihdyttää koko matkustamoa aivan kuin lentokoneessa, eivätkä nämä viihdekeskukset edes maksa maltaita ja niitä voi asentaa jopa itse omaan autoonsa!
Sähköautoilun seuraava vaihe
Jo nyt sähköautoilu saa tietenkin kritiikkiä osakseen. Monet autojen äänistä pitäväteivät voi sietää autoa, josta ei kuulu mitään – se on heidän mielestään samalla myös mauton ja väritön auto, jolla ei ole tulevaisuutta.
Tosiasia on kuitenkin, että sähköautoilun pitää seuraavaksi ratkaista nykyisen akkuteknologian ongelmat paremmalla tekniikalla, joka käyttää vähemmän harvinaisia jalometalleja mutta mahdollistaa samalla entistä kevyemmät autot, pienemmät päästöt mutta yhtä turvallisen ajamisen. Tämä on monimutkainen yhtälö, jota ei aivan vuodessa tai kahdessa ratkaista. Nykyhetken ratkaisu on kuitenkin väliaikainen, mutta suunta oikeaan on otettu. Nyt vain tarvitaan todellisia innovaatioita, jotta autoilun seuraavan tulevan sukupolven kuskit saavat taas uutta ihmeteltävää.
Artikkelin kirjoittajasta
Artikkelin kirjoittaja on itse aloittanut ajamisen autoilla, joissa ei ollut kunnollista ohjaustehostinta tai tarpeellista lämmitystäkään. Autoissa ei ollut mahdollisuutta avata ovia kaukaa tai edes kaikkia kerralla, vaan jokainen ovi piti avata erikseen. Menopelien turvavyöt eivät myöskään olleet kovinkaan toimivat tai edes itsestään vetäytyvät.
Autoissa ei ollut kuskia avustavia järjestelmiä, ei tietokonetta, ei antureita, vakionopeudensäädintä, kaistavaroitinta, kuolleen kulman varoitinta, adaptiivista etäisyyden säätymistä, automaattista hätäjarrutusta, kuskin ajotilan tarkistuksia – niissä oli yksinkertainen polttomoottori, jonka pystyi melkein kuka tahansa huoltamaan tarpeen tullen itse. Jarrut, renkaat ja muut osat olivat yksinkertaisia – mutta ajaminen oli periaatteessa samanlaista kuin nykyään. Sähköautoilu ja 20-luvun tulevat innovaatiot aivan varmasti vievät autoilua eteenpäin, mutta minkälainen on auto 2030-luvulla? Sitä ei tiedä todellisuudessa vielä kukaan.