Dacian ajanlasku alkaa elokuun kolmannesta päivästä 1968, kun ensimmäinen esisarjan Dacia 1100 valmistui tuotantolinjalta. Sen jälkeen viidenkymmenen vuoden aikana Dacia on kasvanut merkiksi, jota myydään lähes kaikkialla maailmassa. Tavoitteena on valmistaa vuodesta 2020 alkaen vuosittain yli kaksi miljoonaa autoa.
Dacian tarina alkoi tietenkin huomattavasti ennen ensimmäisen auton valmistumista. Elämä Romaniassa muuttui merkittävästi sen jälkeen, kun Nikolae Ceausescu nousi valtaan vuonna 1965. Hän halusi tehdä maastaan suurvallan, jolla piti olla oma autoteollisuus. Koska omaa taitoa ja historiaa ei tuolla sektorilla juurikaan ollut, apua haettiin ulkomailta.
Tarjouksia pyydettiin usealta valmistajalta, joista voittajaksi nousi Renault. Sillä oli kehitteillä uusi automalli, joka esiteltäisiin syksyllä 1969. Romanialaisille luvattiin, että he saavat paljastaa oman autonsa yhtä aikaa ranskalaisten kanssa. Näin maalle tarjoutui mahdollisuus päästä suoraan automaailman etulinjaan.
Nopeaa toimintaa
Kun sopimus Romanian valtion ja Renaultin välillä oli allekirjoitettu 6.9.1966, aloitettiin nopeasti uuden tehtaan suunnittelu. Päätös tehtaan rakentamisesta tehtiin vain kymmenen päivää myöhemmin. Se pystytettiin nopeasti Pitestiin, jossa oli ollut teollista toimintaa vuodesta 1943 alkaen.
Uuden ennen näkemättömän Dacia-mallin esittely oli vielä kolmen vuoden päässä, joten väliaikaan haluttiin jotain valmistettavaa. Vaihtoehtoina olivat Renault 8 ja Renault 16, joista päädyttiin ensin mainittuun. Romaniassa Dacia 1100:ksi ristitty automalli toimi hyvänä välineenä tehtaan sisäänajossa ja niitä valmistettiin reilun kolmen vuoden aikana yli 37 000 kappaletta.
Dacian tarina pääsi vauhtiin syksyllä 1969, kun Pariisissa esiteltiin Renault 12 ja samaan aikaan Bukarestissa Dacia 1300. Uutuus oli suurmenestys Romanian lisäksi myös muissa ns. Itä-Euroopan maissa, missä se oli ainoa myynnissä ollut moderni etuvetoinen automalli.
Romaniassa valmistettua Renault 12-mallia tuotiin Suomeen vuosina 1972 -1979 toistatuhatta kappaletta. Meillä se myytiin nimellä Renault 12 Dacia. Maahantuoja Autorex kehui asiakaslehdessään vuonna 1972 auton maksuehtoja: ”Bilateraalisen kaupan ansiosta käsiraha on vain 40 prosenttia ja maksuaikaa on 18 kuukautta.”
Dacia 1300 koottiin aluksi Ranskasta tuoduista osista, mutta vuosien mittaan auton kotimaisuusaste kasvoi ja samalla laatu heikkeni. Tilanne paheni entisestään, kun yhteistyösopimus Renaultin kanssa ei saanut ensimmäisen kymmenen vuoden jälkeen jatkoa. Romanialla oli myös ongelmia taloutensa kanssa, minkä takia tuotantovälineitä ei ollut mahdollisuus huoltaa tai uusia tarvittavassa määrin.
Siitä huolimatta Dacia 1300:ta kehitettiin edelleen ja mallivalikoimaa kasvatettiin niin farmarilla kuin avolavamallilla. Vuosikymmenten aikana tehtiin myös urheilullista kaksiovista Sportia ja historiasta löytyy jopa kolmen avomallin erä.
Tekniikka säilyi hyvin pitkälti ennallaan, mutta ulkonäköä ja sisustusta muutettiin moneen otteeseen. Dacia 1300 eri kehitysversioineen säilyi tuotannossa kuukautta vajaat 35 vuotta. Tuona aikana valmistettiin melkein kaksi miljoonaa porrasperäistä autoa, parisataatuhatta farmaria ja yli kolmesataatuhatta pakettiautoa.
Ensimmäinen oma automalli
Dacialla oli aktiivinen kehitysosasto, jonka suunnitelmat olivat hyvin moderneja. Niiden toteuttaminen kaatui kuitenkin varojen puutteeseen. Kaikki käytettävissä oleva ylimääräinen raha käytettiin vanhan 1300-mallin eri versioiden uudistamiseen.
Aivan uuden mallin, Novan, suunnittelu alkoi jo 1980-luvun alkupuolella, mutta se saatiin toteutettua vasta vuonna 1995. Romaniassa oltiin kuitenkin innostuneita uudesta automallista, joka oli alusta alkaen Dacian suunnittelema. Kiinnostus kuitenkin laimeni tuotannon alkupään autoissa olleiden laatuongelmien takia.
Tilanne muuttui paremmaksi, kun Dacia onnistui pitkien neuvottelujen päätteeksi vuonna 1999 houkuttelemaan Renaultin uudelleen kumppanikseen. Sopimus allekirjoitettiin Bukarestissa 2.7.1999 ja tällä kertaa Renault osti yhtiöstä heti enemmistöosuuden.
Yhteistyön alkamisen jälkeen Dacia Novaa uudistettiin muotoilultaan ja siihen asennettiin Renaultin alun perin poikittaisasennukseen suunnitellut moottorit. Renaultin alaisuudessa tehdasta modernisoitiin nopeasti ja laatua parannettiin. Viimeisenä askeleena tiellä aivan uuteen aikaan oli vielä Dacia Solenza, jolla harjoiteltiin jo tulevaa.
Uuden aikakauden alku
Renaultin ajatuksena yhteistyön aloittamisessa uudelleen oli alun perin varaosien ja 5-mallin valmistus Romaniassa. Dacialla oli kuitenkin idea halvasta automallista, joka osui mainiosti Renaultin silloisen pääjohtajan Louis Schweitzerin ajatukseen 5 000 euron autosta. Viidessä vuodessa kehitettiin Dacia Logan, joka kohahdutti koko automaailmaa kesällä 2004.
Ensimmäiset Loganit toimitettiin romanialaisille asiakkaille syyskuun 9. päivänä 2004 ja siitä alkoi Dacian voittokulku. Uuden mallin myynti ylitti odotukset alusta alkaen. Etukäteen oli suunniteltu, että Logania myytäisiin vain ns. Itä-Euroopassa, mutta Ranska ja Saksa liittyivät nopeasti vientimaiden joukkoon.
Jo toisena vuonna Dacian myynti ylitti sadantuhannen auton rajan. Vuonna 2007 myynti oli jo yli 200 000 autoa ja kaksi vuotta myöhemmin meni rikki 300 000 auton raja. Viime vuonna Dacialla oli Euroopassa 3,4 prosentin markkinaosuus yli 650 000 auton myynnillä. Kumulatiivisesti uuden ajan Dacioiden myynti on ylittänyt viiden miljoonan rajan. Jos mukaan lasketaan Etelä-Amerikassa, Intiassa, Venäjällä ja muissa maissa Renaulteina myytävät Daciat, ollaan jo pitkälti yli kymmenen miljoonan.
Mallisto kasvoi nopeaan tahtiin, sillä vain vajaa kaksi vuotta Loganin esittelyn jälkeen paljastettiin Geneven autonäyttelyssä Logan MCV. Se tarjosi todella järkevään hintaan suuret tilat viidelle tai seitsemälle matkustajalle. Vuonna 2007 lähdettiin valloittamaan pakettiautomarkkinoita Logan Vanilla, joka sai vuotta myöhemmin rinnalleen Logan Pick-upin.
Viimeisin vuosikymmen kasvua kaikin tavoin
Kymmenen vuotta sitten Dacia sai nykyisen logonsa ja uusi viisiovinen Sandero tuotiin Logan-mallien rinnalle. Sandero osui erinomaisesti eteläeurooppalaiseen makuun ja se nousi nopeasti eniten myydyksi Dacia-malliksi. Viime vuonna Sandero oli yksityisasiakkaiden ykkösvalinta Euroopassa.
Seuraava hurja harppaus Dacian nykyhistoriassa oli Duster, joka kirjoitti vuonna 2010 katumaastureiden säännöt uudelleen. Duster osui sopivasti Dacian myynnin alkuun Suomessa. Ensimmäiset uuden ajan Daciat rekisteröitiin Suomessa vuonna 2009, mutta myynti käynnistyi varsinaisesti vuonna 2010. Duster nousi nopeasti ylivoimaisesti eniten myydyksi Dacia-malliksi Suomessa.
Vuosien aikana Renault investoi valtavasti Romaniaan, jonne perustettiin ensin pieni tekninen keskus sekä muotoilutoimisto. Vuonna 2010 valmistui Renaultin suurin Ranskan ulkopuolella sijaitseva kehitys- ja testikeskus.
Romaniassa sijaitsevat yksiköt vastaavat itsenäisesti Logan-perheen kehityksestä, minkä tulokset nähtiin vuonna 2012 esitellyssä toisessa sukupolvessa ja malliperheen uudistuksessa vuonna 2016. Tärkeä askel otettiin yhtä aikaa Loganin toisen sukupolven esittelyn kanssa, kun 7-paikkainen tila-auto Lodgy ja sen pakettiautosisar Dokker VAN kasvattivat Dacian mallistoa.
Todellinen taidonnäyte on tänä vuonna myyntiin tullut toisen sukupolven Dacia Duster, joka on suunniteltu, muotoiltu, kehitetty ja testattu kokonaan Romaniassa.
Suomessa Dacia on saavuttanut vakaan jalansijan automarkkinoillamme. Viime vuonna Dacia oli 18. eniten myyty henkilöautomerkki 1 712 kappaleen rekisteröinneillä ja 1,5 prosentin markkinaosuudella. Tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Dacioita on rekisteröity 48,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana aikana. Dacian suosiosta Suomessa kertoo myös se, että tänä vuonna maaliskuun lopulla ylitettiin 10 000. maassamme rekisteröidyn Dacian raja.
Vuonna 2004 esitelty Dacia Logan ei aivan yltänyt sille asetettuun 5 000 euron hintaan, mutta siitä tuli monessa maassa markkinoiden halvin auto. Daciaa myytiin aluksi halpana autona, mutta nykyisin teemana on rahalle saatava vastine. Dacia tarjoaa asiakkaalle hyväksi havaittua, testattua tekniikkaa, jolla ei pyritä kokeilemaan uusimpia ratkaisuja.
Uusi Dacia Duster kertoo hyvin muutoksesta, sillä siinä on paljon varusteita joita ei ensimmäisiin nyky-Dacioihin voinut edes kuvitella. Nuo varusteet, kuten MultiView-kamera, ovat jo sellaisia, että kilpailijoihin ne on tilattava lisähintaan tai niitä ei saa edes rahalla.