Ford on julkaissut ensi vuoden alkupuolella Suomeen tulevan täysin uuden Ford Puman hinnat ja samalla auton ennakkomyynti on käynnistynyt. Ensimmäisenä Suomen markkinoille tulevat manuaalivaihteiset Ford Puma EcoBoost Hybrid Launch Edition –kevythybridimallit 125 hv ja 155 hv moottoreilla.

Puman mallisto laajenee myöhemmin vuoden 2020 aikana bensiinimalleilla sekä automaattivaihteistoilla.

Puma Launch Edition -malliston hinta ilman toimituskuluja on alkaen 23.440,78 €. Lanseerausmallin hintaan sisältyy Driver Assistance Pack, jossa on runsaasti kuljettajaa avustavia teknologioita: BLIS –kuolleen kulman varoitusjärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä aktiivisella jarrutustoiminnolla, aktiivinen vakionopeudensäädin sisältäen törmäksenväistöavustimen, aktiivinen pysäköintiavustin sisältäen pysäköintitutkan eteen ja 180-asteinen laajakuvainen peruutuskamera. Maaliskuun tuotannosta alkaen Driver Assistance Pack on saatavana valinnaisvarusteena 1.200 euron hintaan, ja auton lähtöhinta on tällöin alkaen 22.774,97 €.

Hinnastot löytyvät tiedotteen alaosasta.

Älykästä kevythybriditeknologiaa

Puman 125 ja 155 hevosvoimaisten mallien älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää. Sähköenergiaa voi käyttää kahdella eri tavalla:

  • Täydentämään polttomoottorin vääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuottaa enimmillään 50 Nm vääntöä ja vähentää siten polttomoottorista otettavaa tehoa ja pienentää kulutusta jopa 9 prosenttia WLTP-analyysin perusteella.
  • Lisäämään koko voimansiirtojärjestelmän kokonaisvääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuo jopa 20 Nm lisää vääntöä polttomoottorin suurimpaan vääntöarvoon. Tämä tuottaa jopa 50 prosenttia enemmän vääntöä pienemmillä kierroksilla parantaen auton suorituskykyä.

Sähköinen vääntömomentti tekee autosta pirteämmän ja suorituskykyisemmän tarjoten jopa 50 prosenttia enemmän vääntöä – erityisesti matalilla kierrosluvuilla – ja parantaen siten ajokokemusta. BISG-järjestelmän tuoma lisävääntö myös vähentää turboahtimen aiheuttamaa viivettä ja nopeuttaa turbon vastaamista kaasuun, joten Fordin suunnittelijat ovat voineet pienentää 1,0 litran EcoBoost-moottorin puristussuhdetta ja käyttää siinä suurempaa turboahdinta.

Kattava vakiovarustelua, teknologioita ja innovatiivisia ratkaisuja

Puman vakiovarustelu on erittäin kattava ja se on saatavana kahtena eri varusteversiona, jotka ovat kattavasti varustellut tyylikkäät Titanium ja Titanium X sekä urheilulliset ST-Line ja ST-Line X.

Pumaan on myös saatavana valinnaisvarusteita, joita on totuttu näkemään isompien kokoluokkien automalleissa, muun muassa handsfree-takaluukku. Kuljettajaa avustavien teknologioiden valikoima on laaja, ja auton turvallista ajamista helpottavat muun muassa vakiovarusteiset törmäyksenestoavustin, kaistanpitoavustin, törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä, nopeusrajoitusten tunnistus ja takaistuinten turvavyömuistutus.

Täysin uuden Ford Puman suunnittelussa ja toteutuksessa on kuunneltu asiakkaiden palautteita ja toiveita. Arkipäivän elämää helpottaviin innovatiivisiin ratkaisuihin kuuluvat helposti irrotettavat ja pestävät istuinpäälliset ja ainutlaatuiset tavaratilaratkaisut kuten Ford Megabox, jonka ansiosta tavaratilassa voi kuljettaa helposti vaikka kaksi golfbagia pystyasennossa. Megabox on myös helppo puhdistaa vedellä sen pohjassa olevan tyhjennystulpan ansiosta, mikä mahdollistaa likaisten ja märkien tavaroiden kuljettamisen mukavasti.

# # #


Ford Puma –mallisto CO2-päästöt alkaen 125 g/km, polttoaineen kulutus alk. 5,5 l/100 km*

*Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

Ford Motor Company

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 196  000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 51 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 65 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 17 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 6 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.