GLC 63 S 4Matic on nopein sarjavalmisteinen SUV-malli Nürburgringillä
7 minuuttia, 49 sekuntia ja 369 sadasosaa. Tällä luvulla Mercedes-AMGGLC 63 S 4Matic+ kirjautti nimiinsä uuden sarjavalmisteisten SUV-autojen rataennätyksen Nürburgringin radan legendaarisella Nordschleifella. Syksyisissä olosuhteissa tehdyn ennätyksen saavutti AMG:n kehitysinsinööri Markus Hofbauer heti ensimmäisellä yrityksellään.
Ennätysautossa on 4-litrainen V8-kaksoisturbomoottori sekä AMG Performance 4Matic+ -neliveto muuttuvalla voimanjaolla, taka-akselin tasauspyörästön lukko, keraamiset komposiittijarrut sekä ilmajousitus. Luokassaan ainutlaatuisen suorituskykynsä lisäksi Mercedes-AMGGLC 63 S 4Matic+ sopii erinomaisesti myös jokapäiväiseen käyttöön, sillä muunneltava matkustamo tarjoaa runsaat tilat niin matkustajille kuin matkatavaroillekin, turvavarustelu on huipputasoa, eikä pitkän matkan ajomukavuudesta ole tingitty piiruakaan.
Ennätysajan mittaamisesta ja todentamisesta olivat vastuussa riippumattoman wige Solutionsin asiantuntijat, jotka myös tarkistivat auton täyttävän ennätysajon edellyttämät tekniset vaatimukset. Mercedes-AMGGLC 63 S 4Matic+ -mallin rikkoman rataennätyksen vauhtiin voi heittäytyä osoitteessa https://youtu.be/_dzBY8KAbKA.
AMG GT R PRO kiersi Nordschleifen vielä lähes 45 sekuntia nopeammin
Jos oli GLC 63 S:n rata-aika uusi ennätys omassa sarjassaan,
todellisella sarjavalmisteisella urheiluautolla kolkutellaan jo 7
minuutin haamurajaa ratakierroksella. Mercedes-Benz AMG GT R PRO:n
suoritus Nordschleifella vei aikaa ainoastaan 7.04.632 minuuttia.
Ennätyksestä vastasi AMG GT3 -kuljettaja Maro Engel,
joka 12 asteen syyskelissä paransi entistä AMG GT R:llä ajettua tulosta.
Myös tämän ratakierroksen validoinnista vastasi wige Solutions. Video
ennätyksestä löytyy osoitteessa: https://youtu.be/1LIXeAR3ntw.
AMG
GT R PRO:ssa on niin ikään 4-litrainen V8-biturbaomoottori, joka tässä
autossa kehittää 430 kW (585 hv) tehon ja 700 Nm:n väännön. Kiihdytys
0–100 kilometriin vie vain 3,6 sekuntia, ja huippunopeus on 318 km/h.
Kulutus on 12,4 l/100 km ja CO2-päästöt 284 g/km.
Malli on
modifioitu nimenomaan rata-ajoa ajatellen, sillä mukana ovat esimerkiksi
Track Package -varustepaketti turvakaarella, nelipisteturvavöillä ja
virtuaalinen kisainsinööri AMG Track Pace. Sen muistiin on valmiiksi
talletettu muun muassa juuri Nürburgringin rataprofiili. Lisäksi auton
aerodynamiikka, alusta ja jousitus sekä kevytrakenteiset kori, istuimet
ja vanteet on päivitetty takaamaan autoille mahdollisimman suora
rata-ajotuntuma. Suunnittelussa on otettu mallia nykyisistä FIA GT3- ja
GT4-sarjojen AMG GT- urheiluautoista. AMG GT R PRO-mallia valmistetaan
rajoitettu tuotantoerä.