Kesäisin liikenteessä liikkujien pitää olla tarkkaavaisempia kuin talvella – siitä yksinkertaisesta syystä, että liikenteessä on kesällä paljon enemmän kaksipyöräisiä. Polkupyörät, mopot ja moottoripyörät tulevat liikenteeseen ja valitettavasti vain kaikki eivät heistä vielä tiedä tai välitä liikennesäännöistä.

Kesällä liikenteessä
– Kukaan ei saa ajaa suojatiellä polkupyörällä, ei edes alle 12 -vuotiaat. Suojatiellä pitää aina taluttaa polkupyörää, ellei kyseessä ole pyörätien jatke, jolloin suojatien yli voi ajaa. Tällöin autoilijan ja pyöräilijän normaalit väistämissäännöt ovat voimassa, poliisi vastaa kysyjälle.

Pyöräilijä siis saa ajaa tien yli ainoastaan pyörätien jatketta, ei suojatietä pitkin. Jalankulkijan kuuluu puolestaan käyttää suojatietä. Polkupyörää saa kuitenkin taluttaa suojatiellä, sillä taluttaessaan pyöräänsä pyöräilijästä tulee jalankulkija ja häntä pitää väistää.

Pyöräilijä saa ylittää ajoradan ajamalla pyörätien jatketta pitkin. Pyörätien jatke on eri asia kuin suojatie, ja se merkitään lyhyemmillä viivoilla. Tässä kaksi tapaa merkitä pyörätien jatke näkyvästi. Teillä näkee vielä myös kolmannenlaisia suojateitä, joiden yhteydessä pyörätien jatketta ei ole erikseen merkitty, mutta jotka silti toimivat pyörätien jatkeina, koska vähintään jompaankumpaan reunaan tulee pyörätie. Jos suojatien kummallakin puolella on vain jalkakäytävä, pyörä pitää taluttaa yli.

MUTTA! Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Autoilijan tai motoristin puolestaan on väistettävä, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli, kertoo Liikenneturva.

Liikenneturva on kertonut, että nimenomaan pyöräilijän väistämisvelvollisuuden tuntemuksessa on puutteita. Moni ei tiedä, että pyöräilijä joutuu väistämään tietä ylittäessään autoa, ellei autoilijalle ole merkitty väistämisvelvollisuutta.

Nykyliikenteeseen on kuitenkin tullut huomattavasti vaarallisempi ilmiö. Tai on se ollut jo vuosia, mutta nykyään se ei ole vähentynyt, vaan entisestään lisääntynyt – kuskit käyttävät älypuhelimiaan liikenteessä. Enää ei ainoastaan puhuta luuriin. vaan nykyään tehdään paljon muutakin sillä puhelimella samalla kun ajetaan autoa. Tätä tapahtuu niin kaupunki kuin moottoritieajossa. Vaaratilanteisiin joutuu puhelimen käytön takia Suomessa noin 40 prosenttia kuljettajista. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan matkapuhelimen käyttö on ollut mukana keskimäärin kolmessa kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa joka vuosi. Ylikonstaapeli Simo Savioja Varsinais-Suomen poliisista vertaa autoilijan puhelimen käyttöä puolen promillen humalatilaan. Saviojan mukaan Facebook-tilaansa päivittävän kuljettajan huomiointikyky on alkoholia nauttineen autoilijan tasolla (Raumalainen 7.3.2015).

Yritetään muistaa siellä kesäliikenteessä rauhallisuus ja ajoissa liikenteeseen lähteminen ja jätetään niihin some-viesteihin vastaaminen siihen kunnes ollaan pysähdytty. Ei se maailma pysähdy jos sinä et vastaa, mutta jonkun maailma voi pysähtyä, jos sinä vastaat etkä katso liikenteeseen sitä yhtä sekuntia.

KO