Otsikko on täysin virheellinen siinä mielessä, että Tynninharjulla on kyllä autokauppaa tehty jo pidemmän aikaa mutta tammikuussa 2009 Sairaalantiellä aloitti uusi autokauppa nimeltä Lohjan Autopalvelu Oy ja tämä liike viettää nyt viikonloppuna syntymäpäiviään.
– Meillä on koko tammikuu täynnä erilaisia merkkipäiväämme liittyviä kympin tarjouksia, jotka kannattaa napata, jos sattuu olemaan tarve esimerkiksi talvirenkaille tai katsastuspalvelulle, kertoo jo yli 30 vuotta autokauppaa tehnyt Lohjan Autopalvelu Oy:n toimitusjohtaja Keijo Väisänen.
Sattumalta autokauppiaaksi
Nuori Keijo Väisänen oli kiinnostunut merimieselämästä, mutta äidin ohjeet ja mummon luokse muuttaminen muuttivat koulutuksen loppujen lopuksi autoalalle ja Keijo sai autopelti- ja autosähkökoulutuksensa Kajaanissa, josta hän sitten palasi Lohjalle autojen kanssa touhuamaan.
– Ehdin toimia automyyjänä pääosin Lohjalla eri liikkeissä sen 22 vuotta kunnes otin seuraavan askeleen ja siirryin itsenäiseksi yrittäjäksi. Suurin tekijä siihen oli autoliike Erätuli&Rinteen lopettaminen ja sitä kautta alueelle tarvittiin uusi Suzuki edustaja, muistelee Keijo kymmenen vuoden takaisin tapahtumia.
– Maahantuoja oli jo aiemmin keskustellut kanssani omista tavoitteistani ja kun vaimollakaan ei ollut asiaan huonoja kommentteja niin otimme seuraavan askeleen ja perustimme yhdessä perheyrityksen, jonka nimeksi annoimme Lohjan Autopalvelu Oy.
– Alusta alkaen ajatuksena oli antaa asiakkaille kokonaispaketti samasta paikasta, joten Tynninharjun uusista tiloistamme sai heti alusta alkaen myös korjaamopalvelut uusien ja käytettyjen autojen lisäksi. Aluksi korjaamotoiminta oli alihankintajana mutta aika pian laajensimme ja samalla lisäsimme omistajia, kun korjaamon ”pojat” tulivat osaomistajiksi ja uudesta korjaamosta tuli entistä tärkeämpi osa Lohjan Autopalvelu Oy:n kokonaispakettia.
Vuonna 2018 Lohjan Autopalvelu Oy edusti Suzukin ja Isuzun lisäksi myös Kiaa, jonka edustuksen Autopalvelu sai jo vuonna 2010. Viime vuoden aikana Lohjan Autopalvelu oy myi yhteensä 514 autoa ja liikevaihto oli hieman alle kahdeksan miljoonaa.
Autokauppa on kahden kauppa
Autokaupassa on yleensä kaksi osapuolta- tai kolme, jos kaupataan käytettyä autoa ja uusin lakimuutos toi tullessaan vastuun myös käytetyn auton myyjälle autoliikettä kohtaan.
– Tähän asti autokauppias on aina ollut se, jonka suuntaan katseet suunnataan, jos käytetyn auton kaupassa tulee ongelmia. Onhan meillä tähänkin päivään mennessä jokainen käytetty auto tarkastettu huollon puolella, mutta onhan se hyvä, että jatkossa meille auton tuovan tulisi kertoa avoimesti auton viat. Autokauppiaalle parhaita ovat sellaiset asiakkaat, joiden kanssa luodaan pitkäaikaisia asiakassuhteita, jotka kestävät jopa vuosikymmeniä.
– Meillä on hyvä porukka täällä töissä ja osaamista on monelta kantilta autojen suhteen. Esimerkiksi meidän Vilenin Pekka on melkoinen velho autojen sähköasioissa. Se onkin meille autoliikkeenä tärkeätä, että myynnin ja huollon välinen kommunikaatio toimii ja asiat hoituvat niin että asiakkaat ovat tyytyväisiä ja meiltä ostetuilla autoilla on turvallista ajaa liikenteessä.
Uudenaikaista palveluajatusta
Nykyaikaisen autoliikkeen tulee seurata aikaansa, eikä se tarkoita vain uusien hybridien tuloa autolistoille vaan myös asiakkaiden uudenlaista huomioimista.
– Meillä on uusi palvelupaketti saatavilla, joka onkin kiinnostanut osaa asiakkaistamme. Ajatuksena siinä on, että asiakas budjetoi itselleen, kuinka paljon hän haluaa tai voi maksaa autoilusta kuukaudessa. Budjettiin sisältyy niin autosta suoritettava maksu, vakuutukset kuin kaikki huollotkin, vain bensa pitää itse maksaa käytön mukaan. Tällaiset palvelupaketit ovat käteviä ihmisille, jotka haluavat joustoa autoiluun uudella tavalla, kertoo Väisänen.
Autoliikkeellä on erityyppisiä asiakkaita, on asiakkaita, jotka ostavat aina uuden auton – ja asiakkaita, jotka ostavat vain käytettyjä autoja.
– Se mitä parempi käytettyjen autojen lista meillä on, sitä paremmin sujuu kokonaiskauppamme, sillä erilaisia ostajia on aina, ja vaikka omat merkkimme Kia, Suzuki ja Isuzu tarjoavat jo paljon vaihtoehtoja, antaa käytettyjen autojen valikoimamme lisävaihtoehtoa, ja jokainen auto on oman huoltomme tarkistama ja tarvittaessa myös huoltama.
Todellinen perheyritys
Lohjan Autopalvelu Oy työllistää nyt kymmenvuotiaana 11 työntekijää ja Väisäsen perheestä mukana on useampikin perheenjäsen.
– Vaimoni Tanja hoitaa kirjanpitoa ja laskutusta ja myynnissä meillä ovat töissä poikamme Riku ja tyttäremme Suvi eli Lohjan Autopalvelu oy on todellinen perheyritys. Myynnissä meillä on vielä lisäksi töissä myyntihenkinen palveleva Panu Risti, kertoo Keijo.
Nuorempi Väisänen eli Riku on nykyisin myyntipäällikkö ja intoa täynnä autokauppaan. Tytär Suvi tuo miehiseen maailmaan uutta osaamista.
Nykyiset reilun 1100 neliön tilat Tynninharjulla riittävät yrityksen tarpeisiin ja asiakas saa yhdestä ja samasta paikasta niin auton, autonhuollon kuin rengashotellin palvelut.
– Tarkoituksenamme on helpottaa asiakkaan autonostoa ja tehdä ostaminen mahdollisemman helpoksi ja yksinkertaiseksi ja samalla turvalliseksi ja luotettavaksi. Olemme tehneet autokauppaa niin kauan, että olemme vuosien aikana myös oppineet paljon ja tätä opittua käytämme asiakkaidemme hyödyksi jokaisena aukiolopäivänämme nyt ja tulevaisuudessa. Tervetuloa käymään tammikuussa juhlimaan kanssamme kymmenen vuoden alkutaivaltamme, kutsuu Keijo kaikki Tynninharjulle vieraaksi.