Mercedes-Benzin maine kantoi ykkössijalle Kantar TNS:n asiakastutkimuksessa
Mercedes-Benzin asema on Suomessa ylivertainen automerkkien joukossa, todistaa tuore Kantar TNS:n Automerkkien maine -tutkimus. Kantar on selvittänyt suomalaisten suhdetta eri automerkkeihin vuodesta 2013 lähtien. Tänä vuonna Mercedes-Benzin indeksiluku maan maineikkaimpana automerkkinä on 90 eli kaikkien aikojen korkein. Seuraaviksi tulevat Porsche (87), Toyota (85), Lexus (81) ja BMW (79). Tutkimus määrittää automerkin aseman suomalaisten ajatuksissa. Hyvämaineisia autoja myydään helpommin ja muita enemmän, vaikka se ei yksin ratkaisekaan ostopäätöstä.
Mercedes-Benz rikkoi 4000 auton rajan elokuussa
Kun kaksi kolmannesta vuodesta 2018 on takana, Mercedes-Benzin henkilöautojen rekisteröinnit näyttävät lukua 4282 autoa. Markkinaosuus on 4,7 prosenttia, ja tähtikeulaiset ovat maan 9 suosituin henkilöautomerkki ja samalla saksalaisten premium-merkkien selkeä ykkönen. Yritysmyynnissä kasvu on jatkunut ja Mercedes-Benz maan 6. suosituin merkki yritysten ajoneuvohankinnoissa. Yrityskäyttöön on toimitettu 1371 Mercedestä eli 6,9 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan 2017.
Mercedes-Benz EQC: neljän vuoden kehityskaari
EQC:n tuotekehitysprosessi on kestänyt kaiken kaikkiaan noin neljä vuotta. EQC kävi tuotekehityksen aikana läpi yhteensä kolme talvea ja kolme kesää kestävät sää- ja ääriolosuhteet, joiden aikana lämpötilat vaihtelevat 35 pakkasasteesta yli 50 lämpöasteeseen. Talvitestejä suoritettiin myös Suomen Lapissa. Yhteensä testiautoja on käytössä parhaimmillaan 100 kappaletta, joilla testikilometrejä kertyi yhteensä 4,5 miljoonaa. Mercedes-Benz EQC tulee myyntiin Saksassa ensi keväänä. Viimeistään silloin tiedetään uutuuden Suomeen tulon aikataulusta tarkemmin.
Vision EQ Silver Arrow: hätkähdyttävä urheiluautokonsepti Kalifornian auringossa
Kalifornian Pebble Beachilla nähtiin elokuussa ainutlaatuista automuotoilua yhdistettynä sähköiseen voimalinjaan. Yksipaikkainen Vision EQ Silver Arrow on kunnianosoitus vuoden 1937 W 125 -urheiluautolle, ja alubeam-hopeaväri liittää sen osaksi pitkää Hopeanuolten menestyssarjaa. Auton äärimmäisen virtaviivainen hiilikuitukori on noin 5,3 metriä pitkä. Ruusukullatuille, 168-puolaisille alumiinivanteille on sovitettu näyttävät pyörät, joiden koko on edessä 255/55 R24 ja takana 305/25 R26. Alustaan sijoitettu 80 kWh:n akku tuottaa autolle 550 kW (750 hv) tehon ja WLTP-syklin mukaan mitattuna yli 400 kilometrin toimintamatkan.
ABS-jarrut esiteltiin ensimmäisen kerran S-sarjassa 40 vuotta sitten
Mercedes-Benz ja Bosch esittelivät vuonna 1978 henkilöauton uuden turvajärjestelmän, josta sittemmin on kehittynyt vakiovaruste lähes joka luokan ajoneuvokalustoissa. Loppukesästä 1978 Untertürkheimin radalla esitellyt lukkiutumattomat ABS-jarrut tulivat ensi kertaa varusteeksi Mercedes-Benz S-sarjaan (W 116) saman vuoden lopulla silloisella 2217,60 D-markan lisähinnalla. Jo kaksi vuotta myöhemmin ABS-jarrut sai valinnaisvarusteena kaikkiin Mercedes-malleihin. Vuonna 1981 Mercedes esitteli lukkiutumattomat jarrut hyötyajoneuvoissa. ABS-teknologia muodosti pohjan myös sitä seuranneille turvallisuusratkaisuille ja -varusteille: vetoluistonesto esiteltiin 1985, ESP-ajovakaudenhallinta 1995, BAS-jarruavustin 1996 ja Distronic-vakionopeussäädin 1998.
Kahdeksassa kuukaudessa 480 Mercedes-taksia liikenteeseen
Mercedes-Benz jatkaa vakaasti kotimaisen taksimyynnin kärjessä, sillä kahdeksassa kuukaudessa on maahan toimitettu 480 uutta tähtikeulaista taksiautoa. Markkinaosuus on 28,4 eli enemmän kuin seuraaviksi tulevien Toyotan ja Volkswagenin yhdessä. Yhtä vahva on E-sarjan asema maan suosituimpana taksiautona: kahdeksassa kuukaudessa ”Eemeleitä” on toimitettu 309 kappaletta, mikä tuo mallille yksin 18,3 prosentin osuuden taksikaupassa. Sijalle 6 yltää Sprinter 69:llä autolla. Taksikaupan 20:n kärkimallin joukkoon on tänä vuonna noussut myös B-sarja 29 autolla, kun niitä viime vuoden tammi-elokuussa toimitettiin vastaavaan käyttöön vain 4 kappaletta.
Mercedes Golf Trophy menestyjät selvillä
Viiden osakilpailun mittaisen Suomen Mercedes Trophy Golf-turnauksen finaali pelattiin Talin kentällä. Tiukassa pelissä lokakuussa Stuttgartissa järjestettävään Maailman Finaaliin itsensä pelasivat Arja Ekdahl, Kyösti Hämäläinen ja Jukka Tiainen. Talin päivässä erikoiskilpailuna oli Drive to the Major 2019, jossa VIP-matkan Mercedes-Benzin vieraaksi 2019 British Openiin voitti Juho Mahosenaho. Onnea menestyjille!
Koko maailma on nyt vieraillut Mercedes-Benzin museossa
Tavoite saada koko maailma kylään Stuttgartiin täyttyi 22. elokuuta, kun Mercedes-Benz-museossa vierailivat ensimmäiset kävijät Guyanasta sekä St Kitts and Nevisistä. Tämän jälkeen Mercedes-maailmaan ja merkin historiaan on tutustunut vierailijoita kaikista YK:n 193 jäsenvaltiosta. Kampanja viimeisten seitsemän puuttuneen valtion kansalaisten museovierailuista käynnistyi 2017. Viime vuoden kaikista museokävijöistä 60 prosenttia tuli Saksan ulkopuolelta.