Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä arvioitiin 29 istuinta tai istuimen ja telakan yhdistelmää. Mukana oli muun muassa ensimmäistä kertaa integroiduilla turvatyynyillä varustettu lastenistuin.

Neljä istuinta epäonnistui turvaistuintestissä

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 27 istuinta. Istuimista Bébé Confort Rock ja Maxi Cosi Rock ovat saatavissa sekä isofix-telakan kanssa että ilman, minkä takia istuimet on testattu kummallakin vaihtoehdolla. Siksi testissä annettiin yhteensä 29 arvosanaa.

Uusimman turvaistuintestin tulokset olivat pääasiassa varsin positiiviset, sillä peräti 21 istuinta sai hyvän kokonaisarvosanan. Kolme istuinta jäi tyydyttävään arvosanaan, yksi arvioitiin välttäväksi ja neljä sai heikon kokonaisarvosanan.

Heikoissa huono kolariturva tai liikaa kemikaaleja

Neljästä heikon kokonaisarvosanan saaneesta istuimesta Jané Gravity ja Avionaut Ultralite IQ-telakalla reputti testin liian suuren kemikaalikuormituksen takia. Jané Gravityn verhoilussa oli liikaa naftaliinia ja Avionautin kompastuskiveksi kävi leikkikaluja koskevassa direktiivissä säädetyn TCPP-palonestoaineen enimmäismäärän ylitys.

Kaksi istuinta arvioitiin puolestaan heikoksi niiden epäonnistuttua etutörmäystestissä. Giordiani Evolution Isofix –istuimen etutörmäystestissä mitatut kuormitusarvot ylittivät raja-arvot ja lantiovyö liukui ylöspäin kohti koenuken vatsan aluetta aiheuttaen lapselle suuren loukkaantumisvaaran. Concord Ultimax i-Size ei puolestaan kestänyt etutörmäystestin rasitusta. Kasvot menosuuntaan asennettuna ja 15 kilon painoisella koenukella istuin särkyi. Kun testi tehtiin pienemmällä Q3-koenukella selkä menosuuntaan asennettuna, istuimen takaosa irtosi telakasta. Molemmat tilanteet aiheuttavat vakavan loukkaantumisriskin, vaikka istuin ei kummassakaan tilanteessa lähtenyt kokonaan irti.

Turvatyynyillä varustettu istuin testissä

Mielenkiintoisena uutuutena Autoliiton turvaistuintestissä oli mukana ensimmäistä kertaa turvatyynyillä varustettu turvaistuin. Rakenteeltaan samanlaisten istuinten Bébé Confort Axissfix Air ja Maxi-Cosi Axissfix Air valjaiden olkatoppauksiin on integroitu turvatyynyt. Järjestelmä aktivoituu, kun isofix-kiinnikkeet lukittuvat autoon.

Testi osoitti, että turvatyyny tukee etutörmäyksessä eteenpäin retkahtavaa niskaa ja vähentää siihen kohdistuvaa kuormitusta. Kolme vuotta sitten testattuun Axxissfix-versioon verrattuna, Q1,5-koenuken niskaan kohdistunut kuormitus väheni yli 50 % ja isomman Q3-koenuken kuormitus noin neljänneksellä. Sekä Bébé Confort Axissfix Air että Maxi-Cosi Axissfix Air saivat hyvän kokonaisarvosanan.

”On hieno huomata kuinka turvaistuimissakin nähdään uusia turvallisuutta parantavia innovaatioita. Erittäin suositut turvaistuintestit ovat omalta osaltaan kannustaneet valmistajia parantamaan tuotteitaan. Testissä huonon arvosanan saanutta istuinta ei ole syytä hankkia”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Lisätietoja:

www.autoliitto.fi/turvaistuintesti

Concord Ultimax i-Size (kasvot menosuuntaan) testivideo: youtu.be/dkj79l1O8Mo

Concord Ultimax i-Size (selkä menosuuntaan) testivideo: youtu.be/YIy17KbkACw

Maxi-Cosi Axissfix Air (integroidut turvatyynyt): youtu.be/OPST7wxZeRo

www.youtube.com/autoliittotv