Muistatteko vielä ajan kun autossa oli vain radio, jos sitäkään? Autoihin sai itse asennettua radion tai kasettisoittimen, kunnes koitti CD-aika ja alettiin lisätä cd-laatikoita autojen takaluukkuun, jotta kuskilla olisi ollut mistä valita musiikkia soitettavaksi. Huomionarvoista on myös se, että tuohon aikaan Suomessa oli varsin aktiivisia paikallisradioita, jotka sittemmin ovat jo historian havinaa, koska vain harvalla niistä oli oikeasti taloudellisia mahdollisuuksia elää muutamaa vuotta pidempään. Autojen ns. viihdejärjestelmät ovat kuitenkin kehittyneet hyvin samassa tahdissa kuin muutkin viihdejärjestelmämme, mitä samaa ei voi oikeastaan sanoa autojen moottoreiden kehityksestä.
Noihin aikoihin jo, siis hyvissä ajoin ennen digitaalista aikaa, autojen kaiutin ja äänentoistojärjestelmät oli yks autotuning osio ja monet vanhat pikkuautot varusteltiin paljon kalliimmilla järjestelmillä kuin mitä itse auto olisi maksanut tai oli maksanut, ja sama kehitys on edelleen olemassa.
Digitaalisuus tuli autoihin
Siinä missä internet alkoi vallata alaa ympäri maailman ja maa toisensa jälkeen pääsi yhteiseen tietoverkkoon, myös autoihin alkoi tulla entistä enemmän digitaalisuutta ja autopuhelin oli ensimmäisenä edistysaskeleiden joukossa- ensimmäiset autopuhelimet jopa näyttivät sen aikaisilta puhelimilta, eikä silloin voitu edes kuvitella nykyisen autojen bluetooth mahdollisuuksia.
Nykyään autojen tuunaajaat voivat lisätä todella monipuolisia järjestelmiä sekä kuskin, että matkustajien iloksi. Osa järjestelmistä on kuskin hallittavia, osa sellaisia, että matkustajat pääsevät itse valikoimaan mitä tekevät. Osa järjestelmistä on myös liitetty auton järjestelmien kautta nettiin, joka onkin avannut aivan uusia mahdollisuuksia matkustajien viihteelle.
Viihdettä pitkille matkoille
Ennen vanhaan pitkät automatkat olivat aika kidustusta kaikille autossa olijoille, nykyään kun valinnanvaraa on, voi auto olla sisältä melkoinen viihdekeskus, ja peleistä kiinnostuneet voivat pelata vaikka kasinopelejä auton takapenkillä tai vaikkapa ”pelkääjän”paikalla. Jos ole lähdössä pidemmälle ajomatkalle ja ajattelin kuskin ajaessa viihdyttää itseäsi peleiää, suosittelemme että lue mitä ovat vedonlyontibonukset ja vedonlyöntibonukset kierrätys Kasinohai.com ista, ja voit oppia jotain uutta rahapeleistä ja niiden maailmasta.
Jos pelaaminen kasinolla ei ole sitä mitä hakee tai rahapelaaminen ei kiinnosta, pääsee noille operaattoreille pelaamaan myös ilman rahaa, ajankuluksi, eli mikäs sen parempaa siinä auton niellessä kilometrejä kokeilla erilaisia netin kolikko- ja automaattipelejä tai ainahan voi katsella myös elokuvia.
Nykyaikaiset multimedialaitteet pystyvät toistamaan käytännössä mitä vain digitaalisia tiedostoja ja suoratoistoa. Jos vaikka sinulla on älypuhelimessasi suortatoistopalveluita, voi välittää niiden feedin autosi multimedialaitteisiin ja autossasi voidaan matkan aikana katsella vaikka urheilua, sarjoja tai televisiota, riippuen omista laitteistasi sekä tileistäsi eri nettipalveluihin, kaikki tämä on mahdollista nykytekniikalla eikä edes maksa kovinkaan paljon enää. Eikä enää tarvitse pitää CD-varastoja autossa kun käytössä on esimerkiksi Spotify, josta auton äänimaailma saa aivan uusia ulottuvuuksia.
Viihteen tulevaisuus autoissa
Seuraava isompi askel autoviihteen maailmassa tulee siinä vaiheessa, kun itsestään ajavat autot tulevat suuremmaksi osaksia autoilua. Ajatus ei ole tieteiskirjallisuutta, koska kaikki suurimmat autonvalmistajat kehittelevät nimenomaan autoja, jotka osaisivat ajaa itsenäisesti sinne minne auton ”kuski” haluaa ääniohjatusti tai karttaohjatusti. Siinä vaiheessa kun liikenne ja autot sekä varsinkin ihmiset ovat valmiita tähän, on myös tekniikka valmis. Siinä vaiheessa myös kuski vapautuu nauttimaan täysin rinnoin elokuvista ja televisio-ohjelmista ajon ajaksi eikä olisi mahdotonta ajatella että etulasista tulisi iso screeni lähetysten katselua varten, koska mitä kuski enää näkyvyydellä tekisi, jos auto tekisi kaiken työn. Jo nyt on autoissa olemassa tekniikka, millä kuski voi kutsua autonsa luokseen, jos se on muutaman kymmenen metrin päässä esimerkiksi parkkitalossa tai parkkapaikalla. Ongelma on kuitenkin se, että vaikka sovelluksen ja auton yhteistyö toimisi, on vastuu auton tekemisistä yhä kuskilla, vaikka hän olisi jopa yli 50 metrin päässä liikkuvasta autosta.