Otsikko ei kerro kaikkea, mutta kertoo oleellisen. Koeajossa ollut Passat GTE 1m4 TSI Plug-in-Hybrid on auto, joka on tehty maanteille, kaikenlaisille maanteille. auton keskimääräinen bensakulutus voi olla jopa 1,3l satasella ja sähkön 16,1 kWh/100 km. Auton keskimääräiset päästöt ovat tasolla 29 g/km.
Otimme VW Passatin Autotalo Lohjalta koeajoon tavallisena suomalaisena syyspäivänä, eli auringosta ei ollut tietoakaan ja sadekin oli vain kylmää tihkua. Lämpöä ulkona +11 C.
Passat on helppo auto ajaa
Passat antaa kuskille kaiken olennaisen sekä auto itsessään antaa tilantunteen. Moottorista lähtevä 160 kW teho eli 218 hevosvoimaa antaa raskaallekin autolle tarpeeksi voimaa kiihdyttää edelleen satasesta 120 km/h moottoritien ohituksessa ilman ongelmia ja auton automaattivaihteisto toimii niin kuin automaattivaihteiston tuleekin toimia. Auton moottori on 1385 cm3, nelisylinterinen ja auton akun energiasisältö on 13 kWh. Jos autolla ajettaisiin vain sähköllä, olisi toimintamatkat reilut 50 kilometriä. Nollakulutukseen ylletään aina niin kauan kuin akuissa riittää virtaa ja työmatka-ajossa se edellyttää sitä, että työpaikalla on aina vapaa latauspiste. Jos autoa ei ole ladattu, on auton polttoainekulutus 6-7 litraa satasella, mutta silloinkin hybridimoottori kerää energiaa talteen mm. jarrutusenergiana.
Autolla on massaa reilut 1700 kiloa ja kantavuutta löytyy reilut 500 kiloa ja autolla voi vetää jopa 1600 kg massaista jarrullista, ja 750 kg jarrutonta perävaunua.
Passatin tavaratila on nykyaikaiselle farmarille kohtuullinen 586 litraa ja takapenkit alhaalla 1152 litraa. Pituutta tilassa on 2052 cm ja leveyttä noin metri.
GTE Passatin ajettavuudessa ei ole moitteen sanaa. Jarru ja kaasu vastaavat hyvin, kunhan sitä jalkaa käyttää kunnolla kuten pitääkin. Auton alusta ja jousitus toimivat ja ohjaus toimii kuten pitää ilman turhia venkoiluita. Passatin sähkömekaaninen jarrutehostin on entisestään parempi ja optimoitu hätätilanteiden lyhyisiin jarrutusmatkoihin. Ulkoisesti auto on pitkälti kuin edellinen malliversio.
Turvallinen valinta liikenteeseen
VW Passat on auto, joka omaa mukanaan valikoiman kuskia ja matkustajia turvaavia ominaisuuksia. Passatin kaistavahti oikeasti korjaa auton kulkusuuntaa, jos kuski ei sitä itse tee eikä vain tyydy äänimerkein kuskia herättelemään. Samoiten auton adaptiivinen vakionopeuden säädin pitää kuljettajan itsensä valitseman suhteellisen etäisyyden edellä ajavaan autoon niin moottoritieliikenteessä kuin kaupunkiajossa, aina auton pysähtymiseen liikennevaloissa asti. Passatissa on myös ns. front assist, joka huomioi jalankulkijat ja tekee mahdollisesti hätäjarrutuksen, jos kuski itse ei havaitse mahdollista yhteen törmäystä.
Passatilla on myös entistä helpompaa tehdä taskuparkkeeraus tiukkaankin väliin sillä jo perusversion pysäköintitutka hätäjarrutustoiminnolla ja selkeä peruutuskamera näyttävät ja opastavat kuskia suoriutumaan parkkitehtävästä mallikkaasti, autoon voi myös lisävarusteena asentaa lisäksi Park Assist pysäköintiavustimen.
Uusi Passat tuli nyt syksyksi
Volkswagen Passat uudistettiin sopivasti tänä syksynä ja autovalmistajan suosikkimalli B8 sai pieniä uudistuksia ympäri autoa, jotka paransivat autoa kokonaisuudessaan. Auto sai mm. tietoviihteen ja verkko-ominaisuuksiinsa lisää voimia ja autoa voi kutsua jo melkoisesti viihdekeskukseksi tien päällä ja Passat GTE:n äänimaailma jo auton omilla kaiuttimilla oli parhaita koeajoissa ajetuista autoista pitkiin aikoihin. Tämä johtuu siitä, että Passat on ensimmäinen VW, joka siirtyi MIB3-sukupolven tietoviihdejärjestelmään. Mukana ovat mm. nettiradiot sekä Apple Music, VW We-pilvipalvelut ja tiettyjä Samsung puhelimia voi jopa käyttää Passatin ditaalisina avaimina!
Passatin ratissa on kapasitiiviset anturit, jotka mittaavat kuljettajan käsiä ohjauspyörällä ja huomauttaa, jos kuski tuntuu tekevän jotain muuta kuin ajavan autoa. Auton järjestelmät periaatteessa pystyisivät selviytymään myös mutkaisista teistä ilman kuskia, mutta kaikissa nykyautoissa lopullinen vastuu on kuskilla, joten kannattaa yhä itse hoitaa kuskina ohjausta.
Älykäs sähköauto
Jos auton navigaattoriin on ohjelmoitu reitti, hybridi suunnittelee sähköenergian käytön sen mukaisesti optimoiden. Auton lähtöhinnat asettuvat reiluun 48 tuhanteen euroon.
Jos VW Passat GTE autoa ajaessa miettii autoilun tulevaisuutta, niin ei ole kovin vaikea jo mielessä kuvitella teitä, joilla kaikki autot liikkuvat kuskista viis veisaamatta. Entistä paremmat ja tarkemmat navigaatiokartat ja satelliittipaikannus yhdistettynä entistä toimivimpiin ja aktiivisempiin kuskin apujärjestelmiin eivät ole enää kaukana. Jo nyt autot periaatteessa voisivat ajaa yksin, mutta se ei ole vielä luvallista. Kuski on itse aina vastuussa auton ohjaamisesta.