Kaasuteknologian kehittäminen on esimerkki Espanjan teollisuuden taidosta kehittää ja sopeutua kaupunkiliikenteen ja uusien energiamuotojen haasteisiin, sanoi huhtikuussa Madridissa kaasuliikenteen GASNAM-kongressin avannut SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo. ”Maa-/biokaasu tarjoaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia sekä autoteollisuudelle että kaasuteollisuudelle”, de Meo vakuutti.
SEATista tulee koko Volkswagen-konsernin kaasustrategian referenssi. SEAT tulee kehittämään kaasuteknologiaa koko Volkswagen-konsernille yli tuhat henkeä työllistävässä teknologiakeskuksessa. ”Haluamme, että tätä teknologia kehitetään juuri Espanjassa: haluamme olla alan pioneereja ja olemme vakuuttuneita, että tavoite saavutetaan”, Meo jatkoi.
”Kaasu on kestävä ja kannattava vaihtoehto sekä perinteisille polttoaineille että täyssähköautoille.” De Meo huomautti myös, että asiakkaat haluavat pitkän toimintamatkan ja mahdollisuuden tankata nopeasti paikasta riippumatta. ”Lyhyesti sanottuna he haluavat tankkauksen olevan helppoa ja taloudellista.”
Maa-/biokaasutekniikan etuna on se, että se on jo olemassa, eli siihen ei tarvita enää suuria investointeja ja sitä on laajalti saatavilla”, hän sanoi. Kaasun tärkeimmät edut ovat nopea ja siisti tankkaus sekä edulliset, diesel- ja bensiiniautojen tasoiset kustannukset. ”Tästä syystä maa-/biokaasu ei ole vain välivaiheen teknologia, vaan todellinen pitkän tähtäimen vaihtoehto.” Luca de Meo korosti, että kaasuajoneuvoissa on tupla-EKO-etu: ne ovat sekä EKOlogisia että EKOnomisia, koska maapallolla on riittävästi kaasuvarantoja sadoiksi vuosiksi.
”Kaasukäyttöisten henkilö-, paketti- ja kuorma-autojen ei tarvitse odottaa uuden teknologian kehittymistä; ne ovat luotettavia, turvallisia, poikkeuksellisen kustannustehokkaita, mukavia ja erittäin käytännöllisiä. Niillä on pidempi toimintamatka kuin muilla vaihtoehdoilla ja ne sopeutuvat muita teknologioita paremmin eri ympäristöihin, sekä kaupunkiliikenteeseen että pidempiin matkoihin”, Luca de Meo korosti. Kaasuautoja eivät koske myöskään ilmansaasteista johtuvat liikennerajoitukset, niiden tankkaaminen on nopeaa ja liikkuminen on edullista.
SEATin toimitusjohtaja korosti tarvetta kilpailijoiden, teknologian kehittäjien ja muiden alan toimijoiden yhteistyölle. ”Meidän on työskenneltävä ekosysteemin luomiseksi, jotta maa-/biokaasusta tulee vaihtoehto sähköistämiselle. On erittäin tärkeää, että tankkausasemiin investoidaan, koska teknologiasta ja markkinoista ei ole mitään hyötyä ilman asiakkaiden tarpeisiin vastaavaa asianmukaista infrastruktuuria”, de Meo sanoi. Esimerkiksi Espanjassa SEAT työskentelee useiden yhteistyökumppaneiden kanssa tavoitteenaan saada maahan 300 kaasuasemaa vuoteen 2020 mennessä.
SEAT – maa-/biokaasuautojen esikuva
SEATin sitoutuminen maakaasuun alkoi Mii Ecofuelin, Leon TGI:n ja Ibiza TGI:n lanseerauksilla. Yrityksen tavoitteena on tulla maakaasua, biokaasua ja tulevaisuuden synteettisiä polttoaineita käyttävien ajoneuvojen esikuvaksi. SEATilla on itse asiassa Euroopan ja Volkswagen-konsernin laajin maakaasuautojen valikoima. Vuoden 2018 loppuun mennessä SEAT esittelee myös maailman ainoan maa-/biokaasukäyttöisen SUV-mallin, Arona TGI:n.
Espanjassa maa-/biokaasukäyttöisten ajoneuvojen rekisteröinnit ovat jo kymmenkertaistuneet alkuvuoden aikana ja maan kaasuautomarkkina on maailman toiseksi suurin Italian jälkeen. SEAT myi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä Espanjassa yli 900 kaasukäyttöistä autoa – lähes saman verran kuin koko vuonna 2017. Vuoteen 2030 mennessä Espanjan kaduille ja teille odottaa odotetaan miljoonaa kaasukäyttöistä ajoneuvoa.
Lue lisää: http://www.seat.fi/carworlds/kaasuhybridit/kaasuhybridit.html