Suomalaiset ovat rallikansaa, rallikilpailut keräävät paljon katsojia ja spekulointi kahvipöydissä käy kuumana. Seuraaminen ei jää pelkästään kisoihin, vaan ulottuu niiden ulkopuolellekin. Ihmiset katselevat ralliaiheisia dokumentteja suoratoistopalveluista ja pelaavat ralliaiheisia kolikkopelejä osoitteessa https://fi.mariacasino.com/. Rallissa menestyneistä kuljettajista tulee suorastaan kansallissankareita ja suuria legendoja. Ainoastaan kaksi suomalaista kuljettajaa on yltänyt urallaan neljään maailmanmestaruuteen, Juha Kankkunen Laukaalta sekä Jyväskylän maalaiskunnassa Puuppolassa syntynyt Tommi Antero Mäkinen. Tässä artikkelissa käymme lävitse nelinkertaisen maailmanmestarin Tommi Mäkisen uraa.

Uran ensimmäiset vuodet

Tommi Mäkinen oli jo pienestä pitäen kova rallifani ja asui Jyväskylän Suurajojen reitin varrella, joita hän kävi katselemassa jo aivan pienenä poikana. Hiukan vartuttuaan Mäkinen rakenteli veljensä ja ystäviensä kanssa autonromuista autoja, joilla he sitten kilpailivat pelloilla ja jääradoilla. Mäkinen kilpaili myös traktorikisoissa, joissa saavutti myös Suomen mestaruuksia. 

Vuonna 1985 Mäkinen osti elämänsä ensimmäisen ralliauton ollessaan 21-vuotias. Samana vuonna hän ajoi junioriluokassa ensimmäisen rallinsa ja vain muutamaa kuukautta myöhemmin nappasi ensimmäisen voittonsa junioreiden SM-sarjan karsintakilpailussa. Alkuaikoina Mäkisen kilpailut päättyivät usein ulosajoon ja suurta menestystä hän ei alkuvuosinaan saavuttanut.

Hidas nousu kansainväliselle tasolle

Vuonna 1987 Tommi Mäkinen toteutti yhden suuren unelmansa. Hän sai ostettua N-ryhmän auton ja osallistui sillä Suomen MM-ralliin. Kilpailu päättyi keskeytykseen. Mäkinen voitti kuitenkin N-ryhmän Suomen mestaruuden.

Seuraavien vuosien aikana Mäkinen yritti läpimurtoa, kilpaili yksittäisiä kilpailuja MM-sarjassa, mutta ilman mainittavaa menestystä. Vuonna 1990 Mäkinen saavutti ensimmäiset MM-pisteensä, mutta ei edelleenkään saanut tehdassopimusta MM-sarjaan. Vuonna 1993 Mäkinen oli jo lähellä palkintopallisijaa, mutta todellinen läpimurto tapahtui vuoden 1994 Suomen MM-rallissa, jonka Mäkinen kaikkien yllätykseksi voitti. Ikää oli tuossa vaiheessa jo 30 vuotta, joten läpimurto tuli viimeisellä mahdollisella hetkellä.

Vuodeksi 1995 hänellä oli vaihtoehtoina Ford tai Mitsubishi, joista hän valitsi jälkimmäisen.

Rallimaailman huipulle

Vuoden 1995 MM-sarjassa kilpailtiin vain kahdeksan kilpailua. Ruotsin rallissa Mäkinen otti uransa ensimmäisen palkintopallisijoituksen olllen kakkonen, mutta muuten kausi oli lievä pettymys ja lopulliseksi sijoitukseksi jäi viides sija.

Vuonna 1996 pankki sitten räjähti. Mäkinen voitti heti ensimmäisen osakilpailun, eli Ruotsin rallin ja kaikkiaan viisi sarjan yhdeksästä kilpailusta ja lasketteli ylivoimaiseksi maailmanmestariksi. Seuraava vuosi oli vaikeampi, mutta neljä voittoa ja tasaisuus riitti niukkaan mestaruuteen ennen viisi voittoa ottanutta Colin McRaeta. Vuonna 1998 pääkilpakumppani oli Carlos Sainz, joka oli jo voittamassa mestaruuden Mäkisen keskeytettyä viimeisessä kilpailussa, mutta joutui dramaattisesti itsekin keskeyttämään moottorin hajoamiseen vain muutama sata metriä ennen maalia. Mäkinen voitti viisi kilpailua, kun Sainz vain kaksi, joten vääryytenä ei mestaruutta voi pitää, vaikka se dramaattisesti Mäkisen eduksi ratkesikin.

Vuosi 1999 alkoi mainiosti kahdella voitolla, mutta sen jälkeen Mäkisellä oli vaikeuksia läpi kauden. Onneksi sarja oli muutenkin tasainen ja neljä osakilpailuvoittoa 14 kilpailusta riitti kuin riittikin neljänteen peräkkäiseen maailmanmestaruuteen.

Kaksi seuraavaa kautta Mitsubishilla olivat vaikeita, Mäkinen voitti niiden aikana vain kolme kilpailua ja saavutti viidennen ja kolmannen sijan MM-sarjassa.

Vuodeksi 2002 Mäkinen päättikin siirtyä Subarulle, mutta kaksivuotisesta Subaru-ajasta tuli suuri pettymys. Mäkinen voitti heti ensimmäisen kilpailun Subarulla, mutta sen jälkeen ei enää yhtäkään ja nousi palkintokorokkeellekin vain satunnaisesti. Hän päätti päättää uransa vuoden 2003 jälkeen 39-vuotiaana.

Myöhemmät vuodet

Uransa jälkeen Mäkinen on ollut toimelias. Hän pitää maatilaa ja omistaa ralliautoja valmistavan yrityksen. Tämän lisäksi Mäkinen toimi Toyota-tallin tallipäällikkönä rallin MM-sarjassa vuosien 2017 ja 2020 välillä. Toyota voitti vuonna 2018 tallimestaruuden ja tallin kuljettaja Ott Tänak vuonna 2019 kuljettajien mestaruuden. Vuoden 2020 jälkeen Mäkinen siirtyi Toyotalla neuvonantajan rooliin.