Aina ei auton koeajossa tarvitse olla sellaista maalaisjärkeä, vaan joskus voi koeajaa auton, jollaista tuskin tulee koskaan ostamaan. Toyota Yaris GRMN on sellainen auto. Se näyttää edestäpäin tavalliselta Toyota Yarikselta, jossa on vain erilainen punainen teippaus valkoisessa autossa. Sivustakin se vielä näyttää aika tavalliselta, paitsi että auton renkaat ovat Toyotan vanteilla mutta vanteiden väleistä pilkahtelee hieman tavallisesta poikkeavat jarrut ja auton takaosaa ”koristaa” iso spoileri auton yläosassa. Takana on sitten vielä yhden pienen tavallisen pakoputken sijasta keskellä takaosaa muutaman kerran isompi aukko pakokaasuja varten – auto siis antaa jo päältäkin itsestään kuvan, että autossa on moottoritilassakin jotain muutoksia verrattuna tavalliseen Yarikseen. Auton mallimerkkinä on vain neljä kirjainta: GRMN.
Tämä automalli tuli myyntiin Neste Rallin 2017 ensimmäisen erikoiskokeen aikana 27.7.2017 ja autoa on tuotettu 400 numeroitua kappaletta. Auton mallimerkintä eli GRMN tulee sanoista GAZOO Racing Masters of Nurburgring.
5-ovinen hatchback
GRMN on rakennettu Yariksen XP130 alustalle mutta Gazoo Racing on tuonut autoon ralleista tutun ulkovärityksen, takaspoilerin, ajo- ja sumuvalojen koristeet, 17 tuuman vanteet ja tuo jo aiemminkin kerrottu urheilullinen pakoputki. Sisällä kuskia odottaa erikoisistuin Alcantara verhoilulla ja rallimaisella muotoilulla, Gazoo Racing ohjauspyörä, metalliset poljinpinnat ja mittaristo, joka sekin on saanut Gazoo Racing editoinnin. Vaikka auto on rakennettu periaatteessa 5-ovisesta, on siinä nyt enää 2 oikeata ovea ja peräluukku.
Tavallinen perheauto?
GRMN ei ole oikein perheauto. Autossa on kyllä automaatti-ilmastointi, mukiteline, 4,2 tuuman TFT-näyttö naveineen , Bluetooth, Toyota Touch mediakeskus, ABS jarrut, ajonvakautus, peruutuskamera mutta esimerkiksi vakionopeudensäädintä ei autossa ole eikä takapenkille pääse antamatta tietä etupenkiltä. GRMN on käytännössä kahden ihmisen auto ja toimittajan sanoin sanoen auto aikuiselle ihmiselle, jolla on hieman ylimääräistä lompakossaan.
Teknisesti ralliauto
Milloin olet päässyt ajamaan autoa, joka on kokoluokaltaan Yaris, ja painoltaan vain reilut 1000 kiloa, mutta jossa on TORSEN tasauspyörästö, etujoustintukien välinen matalampi (15mm) poikittaistuki, matalampi alusta ja nelimäntäiset jarrusatulat? Saati, että auton 1800 kuution mekaanisesta ahdettu (turbocharged) moottori kehittää 156 kW eli 212 hepan tehot ja antaa noin 230 km/h huippunopeuden? Suurin vääntö saavutetaan 5000 kierroksen kohdalla autossa on kuusi portainen manuaalivaihteisto. Kiihtyvyyttä löytyy 6,3 sekunnissa 100 km/h nopeuteen.
Koeajelusta
GRMN on auto, jolla voi ajaa myös hiljaa ja kaupunkiolosuhteissa, kunhan muistaa varovaisuuden ja auton todellisen luonteen. Auto nimittäin sopii sellaiselle ihmiselle, joka haluaa mennä sen kanssa vähintään kerran vuodessa ajamaan oikealle suljetulle radalla kovaa – siihen GRMN on tehty, kovaan ajamiseen. Auton hallinta ja ajo-ominaisuudet ovat omiaan silloin kun autolla ajetaan kovaa, ei siihen, että autolla ajellaan kaupungissa. Ennen vanhaan tällainen auto näillä pakoputken ja moottorin äänillä olisi ollut SE auto keskusten kierroksella. Nykyäänkin auton äänimaailma ja ulkoinen olemus herättää mielenkiintoa, missä autolla ajaakaan. Auton 400 kappaleen numeroitu erä ja erikoisuus, tekevät siitä keräilykappaleen, joilla on varmasti tulevaisuudessa oma arvonsa. Olikin mielenkiintoista päästä testaamaan tällainen erikoisuus. Mitä sitten kameralaukku liittyy tähän kaikkeen, siitä lisää tarinan toisessa osassa lehden Kotinurkkaus sivulla.