Ajamisen mukavuuteen vaikuttavat monet eri tekijät kuten sää, kello ja ne muut autoilijat. Onneksi kuljettaja voi vaikuttaa ainakin muutamaan tekijään ja varmistaa mukavamman matkanteon ilman kiirettä, melua ja mielipahaa.
Yksi esimerkki ovat Suomen teillä yleiset kulumisurat. Kiusaus ajaa samassa urassa kuin tuhannet muutkin autoilijat aiheuttaa enemmän ääntä ja rengaskulumaa kuin urien ulkopuolella ajaminen.
– Jostakin kumman syystä suomalaiset tykkäävät ajaa urissa, joissa on kuitenkin karkein asfaltti ja suurin vaara joutua vesiliirtoon. Älä siis aja maanteiden veden täyttämissä urissa vaan vähän niiden vieressä, opastaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Tyylillä mukavasti perille
Ajotyyli vaikuttaa siihen, kuinka rasittavana kuljettaja ja matkustajat matkan kokevat. Laskennallisesti kymmenen kilometrin pudotus matkavauhdissa viivästyttää matkaa vain kahdeksan minuuttia sadalla kilometrillä, mutta voi tehdä matkanteosta paljon turvallisempaa ja leppoisampaa. Suomen maanteillä matkan jouduttaminen ohittelemalla on loputon taistelu muutaman minuutin tähden. Maltilliset kiihdytykset säästävät myös renkaita.
Ota oikeat paineet
Oikea rengaspaine lisää mielenrauhaa, parantaa ajomukavuutta ja kasvattaa renkaiden elinikää. Rengaspaineet tulisi tarkistaa muutaman viikon välein sekä aina ennen pidempää ajomatkaa. Jokaisella automallilla on valmistajan määrittelemät oikeat rengaspaineet sekä kevyelle että raskaalle kuormalle. Suosituspaineet löytyvät yleensä auton oven sisäpuolelta tai ohjekirjasta. Rengaspaineiden mittaamiseen ja säätöön sopivat laitteet löytyvät useimmilta huoltoasemilta eikä omakaan mittari tyhjennä tiliä.
– Oikeat rengaspaineet ovat tärkeitä. Liian alhaisilla painella auto ei reagoi ohjaamiseen niin kuin pitäisi. Liian korkeat rengaspaineet puolestaan aiheuttavat sen, että tien epätasaisuudet ja rengasmelu voivat tuntua ja kuulua paremmin. Mukavuushan siinä kärsii, sanoo Nokian Renkaiden testikuljettaja Petri Paananen.
Laaturengas pitää
Renkaiden vesiliirtoherkkyydessä ja pidossa on suuria eroja, jotka näkyvät tunnettujen, vastuullisten rengasvalmistajien ja vähemmän tunnettujen rengasmerkkien välillä. Erot tulevat selvimmin esille ääritilanteissa. Laaturenkaiden lyhyempi pysähtymismatka lisää turvallisuutta ja ennaltaehkäisee onnettomuuksia. Urasyvyydellä on suuri merkitys renkaan pidolle ja vesiliirtoherkkyydelle renkaan merkistä riippumatta. Nokian Renkaiden kesä- ja talvituotteissa on patentoitu DSI-mittari, joka näyttää jäljellä olevan urasyvyyden numeroina renkaan pinnassa.
Profiililla on väliä
Autonvalmistaja määrittää kullekin autolle vakirengaskoon ja -profiilin sekä näille vaihtoehdot. Autojen rengaskoot ovat suurentuneet ja profiilit madaltuneet, mutta edelleen pätee se, että valitsemalla korkeampiprofiilisen renkaan saa yleensä lisää ajomukavuutta.
– Mitä korkeampi renkaan profiili on, sitä mukavampaa ajaminenkin on. Jäykkä rengasmateriaali voi tehdä ajosta epämukavaa: vierintävastus kasvaa ja ajotuntuma on kova. Sisä-äänen tasokin on ajomukavuuteen vaikuttava tekijä, jota kannattaa seurata automedioiden rengastesteistä, Matti Morri sanoo.
Rengasvinkit huolettomampaan kesäautoiluun
- Valitse laadukkaat kesärenkaat. Ne kestävät pidempään ja ovat ominaisuuksiltaan paremmat. Omien mieltymysten mukaisessa valinnassa auttavat autolehtien rengastestit ja EU-rengasmerkinnät, jotka antavat osviittaa renkaiden märkäpidosta, polttoainetehokkuudesta ja ohiajomelusta.
- Parempi ohjaustuntuma. Leveän ja matalaprofiilisen renkaan ohjaustuntuma on kapeaa ja korkeaprofiilista rengasta parempi. Rengas siis reagoi kuljettajan liikkeisiin herkemmin. Tällainen rengas soveltuu erityisesti nopeaa ohjattavuutta ja urheilullisuutta kaipaavalle kuskille.
- Enemmän ajomukavuutta. Leveä rengas taas reagoi herkemmin tien uriin, joten ajomukavuutta hakevalle kapea ja korkeaprofiilinen rengas voi olla parempi vaihtoehto. Kapeampi rengas on myös turvallisempi märillä teillä, sillä se syrjäyttää vettä altaan paremmin kuin leveä rengas.
- Mittaa ja säädä rengaspaineet. Oikea rengaspaine lisää turvallisuutta ja renkaiden käyttöikää sekä laskee polttoaineen kulutusta. Rengaspaineet on syytä tarkistaa kolmen viikon välein ja aina ennen pidempää matkaa. Paineet tarkistetaan kylmistä renkaista.
- Tarkista renkaiden kulutuspinta pari kertaa kesän aikana. Useamminkin, jos ajat enemmän. Suositeltava alin uransyvyys on 4 millimetriä, vaikka laki sallii tätä pienemmän urasyvyyden.
- Tarkista renkaiden kulumisen tasaisuus. Epätasainen kuluminen on merkki siitä, että jokin on vialla. Epätasainen kuluminen voi johtua vääristä ilmanpaineista tai pyörien väärästä aurauskulmasta.
- Varmista pyöränpulttien kiristys renkaiden vaihdon jälkeen. Alumiinivanteisissa renkaissa suositellaan pulttien jälkikiristystä muutaman sadan ajokilometrin jälkeen.
- Lisää renkaiden käyttöikää kierrättämällä niitä etuakselilta taka-akselille ja päinvastoin siinä vaiheessa, kun kulumaero on 2 millimetriä.