Ford on vahvistanut, että vahvin ja suorituskykyisin versio Euroopan eniten myydystä avolava-autosta, uusi Ranger Raptor, rynnistää nyt Eurooppaan. Tämä upea uutuus esiteltiin Saksan Kölnissä pidettävillä pelialan Gamescom-messuilla.
Ford Performancen kehittämä kaikkien aikojen ensimmäinen Ranger Raptor on kaikkien todellista off-road-elämystä hakevien ykkösvaihtoehto. Ranger Raptor tulee myyntiin Euroopassa vuoden 2019 puolivälissä. Sen 2,0-litraisen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottorin teho on 213 hevosvoimaa ja vääntö 500 Nm. Vaihteistona on itseoikeutetusti Fordin uusikymmenportainen automaattivaihteisto.
Rangerin vaikuttavat mittasuhteet jahuipputyylikäs ulkoasu herättävät kunnioitusta. Ainutlaatuinen Ford Performance -alusta on optimoitu suurilla nopeuksilla tapahtuvaa maastoajoa ja vaikeimpiinkin paikkoihin pääsyä varten.
Ford ja Microsoft paljastivat tänään myös, että uusi Ranger Raptor tähdittää myöhemmin tänä vuonna uutta Forza Horizon 4 –ajosimulaattoria, jolloinmyös simulaattorikuskit saavat kokea lava-auton ennennäkemättömän potentiaalin. Esitellessään Ford Ranger Raptorin Gamescomissa Fordista tuli maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka on lanseerannut uuden autonsa Euroopan suurimmassa pelialan tapahtumassa.
”Unohda kaikki, mitä luulet tietäväsi lava-autoista”, sanoo Leo Roeks (Director, Ford Performance, Europe). ”Uusi Ranger Raptor on aivan uutta rotua. Se on täysiverinen aavikkokilpuri ja extreme-elämäntavan maastoauto, joka hinaa, vetää ja puurtaa kovimmassa porukassa ja kaikkein ankarimmissa työskentelyolosuhteissa.”
Alla olevalla videolla näet uuden Ranger Raptorin toiminnassa:
Rosoisen kaunis
Ranger Raptor on tehty kestämään rajua maastoajoa. Sen ainutlaatuinen, huippuunsa vahvistettu runko on tehty vähäseoksisesta suurlujuusteräksestä, joka kestää maastoajon rajuimmatkin rysäykset.
Raptorin jousitus on suunniteltu erityisestirankkoihin maasto-olosuhteisiin, joissa ajetaan suurilla ajonopeuksilla, hallitusti ja miellyttävästi. Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut Fox Racing Shox -iskunvaimentimet vaimentavat äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, mikä takaa verrattomat maastoajo-ominaisuudet. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista taaten erinomaisen ajettavuuden.
Erittäin suorituskykyisiä, 46,6 mm:n männillä varustettuja iskunvaimentimia tukevat alumiiniset tukivarret jakorotetut iskunvaimentimen yläkiinnityspisteet edessä. Mittojen mukaan tehdyssä uudessa takaiskunvaimennuksen coilover-jousitetussa taka-akselissa on integroitu Watt-tuenta, jonka ansiosta akseli pääsee liikkumaan ylös ja alas sivuttaisliikkeen jäädessä minimaaliseksi. Jarrutus tapahtuu kaksimäntäisillä etujarrusatuloilla: 332 mm x 32 mm jäähdytetyt jarrulevyt edessä ja 332 mm x 24 mm jäähdytetyt jarrulevyt takana.
All-terrain BF Goodrich 285/70 R17 -renkaat on kehitetty nimenomaisesti Ranger Raptorille. Rankkoihin olosuhteisiin suunnitellut renkaat ovat halkaisijaltaan 838 mm ja leveydeltään 285 mm, ja niillä voi ajaa huoletta kaikenlaisissa ympäristöissä. Voimakas rengaskuviointi takaa varman pidon märissä, mutaisissa, hiekkaisissa ja lumisissa olosuhteissa.
”Ajokokemus Ranger Raptorilla erottuu todellakin muista autoista: maastoajossa voit puristaa siitä kaiken irti ja maanteillä ajat kuin kuningas,” sanoo Damien Ross (Chief Program Engineer, Ranger Raptor, Ford Motor Company). ”Kaikki Ranger Raptorissa perustuu jo lähtökohtaisesti pitkälle kehitetyn ja erittäin toimivan Ford Rangeriin ominaisuuksiin, ja Raptorissa näitä ominaisuuksia on viety vieläkin pidemmälle. Jos ajatellaan erinomaista ajodynamiikkaa, tämä on todella poikkeuksellinen auto.”
Ranger Raptorin pohja on myös ainutlaatuisella tavalla suojattu maastoajossa kohdattavien esteiden varalta. Raptorissa on uusi 2,3 mm paksuinen erikoislujasta teräksestä valmistettu pohjapanssari Rangerissa vakiona olevan moottorin ja vaihteiston suojan lisäksi.
Vaikuttava sekä muodoltaan että toiminnaltaan
Uusi Ranger Raptor julkistetaan Ford Performance Blue -värisenä Dyno Grey -korostuksin. Mallin voimakkaan muotoilun keskiössä ovat suorituskyky ja toiminnallisuus.
Uusi, dramaattinen jäähdyttimen säleikkö on saanut inspiraationsa maailman ensimmäisestä tehdasrakenteisesta ja huippusuorituskyvyn omaavasta off-road lava-autosta, Ford F-150 Raptorista. Säleikkö hallitsee ksenonajovalojen ja kehikkoasenteisen etupuskurirakenteen välistä tilaa. Huippukestävään etupuskuriin kuuluvat myös LED-sumuvalot sekä toiminnalliset ilmaverhokanavat, jotka parantavat ilman virtausta korin ympärillä.
Komposiitista valmistetutjyhkeät etulokasuojat on suunniteltu vaimentamaan maastoajon aiheuttamat tönäisyt ja iskut. Ne mahdollistavat myös pidemmän pyöräntuennan jajättävät tilaa suurille renkaille. Sivulla olevat astinlaudat on suunniteltu erityisesti torjumaan auton taka-osaan kohdistuvat kiveniskemät ja niissä on tyhjennysaukot hiekalle, mudalle ja lumelle.
Ford Performancen DNA on läsnä koko sisätilassa. Sen aistii laadukkaassa ammattilaisten luomassa lopputuloksessa, tasapainoisessa värimaailmassa jamateriaaleissa, jotka on suunniteltu kestämään kaikenlaiset ajotilanteet, kaupungin pääkadulta aina vuoristoreiteille asti. Tuetut istuimet on suunniteltu erityisesti suurilla nopeuksilla tapahtuvaan maastoajoon: niiden vahvistetut pehmusteet ovat erityisen mukavat ja mokkanahkaa muistuttava materiaali takaa varman pidon.
Kaikissa istuimissa on siniset tikkaukset ja nahkakorostukset. Kevyillä, moottoriurheilutyylisillä Magnesium-painikkeilla vaihteiden vaihto käy rapsakasti. Vaihtopainikkeet ovat käden ulottuvilla, lähellä perforoidulla nahalla päällystetyn, täydellisesti käsiin istuvan ohjauspyörän kädensijoja. Ohjauspyörässä on keskitysmerkintä, joka auttaa kuljettajaa havainnoimaan renkaiden asentoa maastoajossa. Ohjauspyörän kohokuvioitu Raptor-logo on piste i:n päälle.
Valmiina maastoon kuin maastoon
Ranger Raptorissa kuljettaja voi valita parhaan kuudesta eri maasto-olosuhteisiin ja tilanteisiin sopivasta Terrain Management System -tilasta:
- Normal-ajotila – painottaa mukavuutta, taloudellista polttoaineen kulutusta ja ajettavuutta
- Sport-ajotila – urheilulliseen maantieajoon
- Grass/Gravel/Snow-ajotila – innoittaa turvalliseen ja varmaan maastoajoon liukkaissa ja epätasaisissa olosuhteissa, kuten ruoholla, soralla ja lumella
- Mud/Sand-ajotila – asettaa auton luiston ja liikemäärän toimimaan optimaalisesti painuvilla ja muuntuvilla pinnoilla, kutenhiekalla jamudalla
- Rock-ajotila – erityisesti hitaaseen ajoon kivisessä maastossa, jossa auton vaivaton hallinta on keskeistä
- Baja-ajotila – virittää auton suorituskyvyn vauhdikkaaseen maastoajoon, aivan kuin Meksikon kuuluisassa Baja Desert -rallissa
Fordin insinöörit ovat testanneet kattavasti uuden Ranger Raptorin tehokkaan 2,0-litran EcoBlue kaksoisturbomoottorin ja kymmenportaisen automaattivaihteiston: ne toimivat sitkeästi rankimmissakin olosuhteissa. Korkeapaine- ja matalapaineturboahtimet pystyvät käymään tauotta 200 tunnin ajan ennen kuin ne hehkuvat tulipunaisina. Kaksi turboahdintatekee työtä vuorotellen alemmilla moottorin kierrosluvuilla, jolloin vääntö ja reagointikyky tehostuvat entisestään. Korkeammilla kierrosluvuilla suurempi matalapaineturboahdin tuottaa huipputehon.
Ranger Raptorin kymmenportainen automaattivaihteisto on käytössä myös F-150 Raptorissa. Kestävyydeltään ja painoltaan optimoitu vaihteisto on valmistettu korkealujuuksisesta teräksestä, alumiiniseoksesta ja komposiiteista. Laaja välityssuhde parantaa kiihtyvyyttä ja reagointikykyä sekä vähentää polttoaineen kulutusta.*Reaaliaikaisen adaptiivisen vaihteen vaihtamisen ansiosta oikea vaihde valitaan aina oikeaan aikaan. Ainutlaatuinen vaihteiston kalibrointi sisältää myös Live in Drive -toiminnon, jolloin vaihteet voidaan aina haluttaessa vaihtaa manuaalisesti vaihtopainikkeilla.
Avustin- ja turvallisuustekniikoiden ansiosta kuljettaja voi luottavaisin mielin kohdata tuntemattoman maaston haasteet tai vaativat työskentelyolosuhteet. Käytössä ovat kaatumiseneston (ROM) sisältävä Fordin ajonvakautus ja sähköinen ajonvakautus, perävaunun vakautusjärjestelmä, mäkilähtöapu, alamäkihidastin ja kuormantunnistusjärjestelmä.
Käytännöllistä tekniikkaa käden ulottuvilla
Pitkälle kehitetyt tekniikat on suunniteltu tekemään uudesta Ranger Raptorista miellyttävän ja mukavan sekä tiellä että maastossa ajettaessa: Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmällä kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla. Järjestelmä on yhteensopiva Apple CarPlayn ja Android Auto™:n kanssa ja sisältää SYNC AppLinkin, jonka avullavoi hallita älypuhelinsovelluksia ääniohjauksella.
Järjestelmänkahdeksan tuumanvärikosketusnäyttöä voi ohjata nipistys- japyyhkäisyliikkeillä.Järjestelmä sisältääsatelliittinavigointitekniikan, joka on omiaan ajettaessa maastossa syrjäisissä paikoissa. Mukana on jopa navigointipolkuominaisuus (leivänmurutoiminto), jonka avulla voi palata takaisin jo kuljettua reittiä tuntemattomilla alueilla liikuttaessa. FordPass Connect -modeemitekniikan ansiosta yhteydet toimivataina tien päällä.
”Uusi Ranger Raptor tarjoaa kaiken, mitähurjapää voi toivoa”, sanoo Roeks. ”Se on kuin motocrosspyörä, moottorikelkka ja maasturi samassa. Tämä lava-auto on synnynnäinen seikkailija.”
# # #
*Viralliset polttoainetaloudellisuutta ja CO2-päästöjä koskevat luokitukset ilmoitetaan lähempänä myyntipäivää.
Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.
1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.