Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf
Volkswagen Golf on Volkswagenin menestynein automalli kautta aikojen – yli 35 miljoonaa myytyä autoa. Se on ilmiö. Uudelleen kehitetty, kahdeksannen sukupolven Golf on nyt digitaalisempi, ennakoivampi ja intuitiivisemmin operoitava, ja se on myös innovatiivisesti sähköistetty. Koskaan aikaisemmin Golf ei ole ollut näin edistyksellinen. Sen viisi hybridiversiota sähköistää kompaktin kokoluokan. Sen täysin digitaalinen ohjaamo tuo intuitiiviseen käyttöjärjestelmään täysin uuden ulottuvuuden. Kuljettajaa avustavat järjestelmät mahdollistavat avustetun ajamisen jopa 210 km/h nopeudessa. Golf on Volkswagenin ensimmäinen malli, joka hyödyntää Car2X-palveluita ja voi ennakoivasti varoittaa uhkaavista vaaroista liikenteessä. Golf on myös Volkswagenin ensimmäinen malli, joka hyödyntää MQB-alustarakenteen viimeisintä kehitysversiota.
Ulko- ja sisäpuoli
Uusi Volkswagen Golf vaikuttaa matalammalta ja dynaamisemmalta kuin edellinen sukupolvi vaikka sen ulkomitat ovat säilyneet lähes ennallaan: 4 284 mm pitkä, 1 789 mm leveä ja 1 456 mm korkea. Sen akseliväli on 2 636 mm. Golfin jokainen rungonosa on kuitenkin uudelleenmuotoitu ja optimoitu tuulitunnelia hyväksikäyttäen. Näin ilmanvastusta on saatu laskettua ja sen Cd-arvo on vain 0,275. Hallitseva muotoiluelementti on Golfille tyypilliseen tapaan C-pilari. Voimakkaat hartialinjat ja takaosa, karismaattinen etuosa kapealla jäähdyttimen säleiköllä ja auton ympäri kulkeva terävä linja ovenkahvojen korkeudella luovat autosta urheilullisen ja vahvasti läsnäolevan. Led-valoteknologia korvaa perinteiset valot kaikissa malliversioissa.
Uudenlainen mittaristo ja online-infotainment-järjestelmä muodostavat täysin digitaalisen ohjaamon. Kosketuspainikkeet ja liukunäppäimet täydentävät Golfin digitaalista maailmaa. Tämän lisäksi luonnollinen ääniohjaus tukee digitaalista maailmaa. Lisävarusteena saataville tulee myös tuulilasinäyttö head-up display. Golfin järjestelmiä ei ole vain linkitetty toisiinsa, ne on linkitetty myös auton ulkopuoliseen maailmaan OCU-online-liitettävyysyksikön avulla. Näin esimerkiksi navigoinnista tulee vuorovaikutteista – We Connect ja We Connect Plus -palveluiden avulla esimerkiksi reitiltä automaattisesti näytettävät kiinnostavat kohteet (POI) sisältävät olennaisen informaation kuten puhelinnumeron ja näin voidaan soittaa älypuhelimen Bluetooth-yhteydellä suoraan ravintolaan ja varata pöytä.
Volkswagen uusii myös varustelutasojen nimet uudessa, vain viisiovisena saatavassa, Golfissa. Vanhat nimet Trendline, Comfortline ja Highline jäävät historiaan. Uudet varustelutasot ovat nimeltään Golf, Life ja Style sekä urheilullinen R-Line. Suomen maahantuontiohjelmaan ei kuulu Golf-varustelutasoa ja Life-varustelutason nimi muuttuu Golf-nimiseksi.
Toisiinsa linkitetyt teknologiat
Kahdeksannen sukupolven Golf asettaa uuden mittapuun omassa luokassaan myös kuljettajaa avustavien järjestelmien saralla. Uudistuneesta Volkswagen Passatista tuttu autonomista ajamista tukeva Travel Assist tulee nyt saataville ensimmäistä kertaa kompaktiin kokoluokkaan. Golfia voidaan ajaa avusteisesti moottoritiellä aina 210 km/h nopeuteen saakka, ilman että kuljettajan täytyy aktiivisesti ohjata, painaa kaasua tai jarrua. Golf on myös ensimmäinen Volkswagen, jossa käytetään Car2X-palvelua. Car2X-tietoa vastaanotetaan muista autoista jopa 800 metrin päästä, näin kuljettajaa voidaan varoittaa liikennetapahtumista etukäteen ja tämän lisäksi välittää eteenpäin tietoa muille autoilijoille.
Kahdeksan uutta moottoriversiota – jopa 17 % pienempi kulutus
TSI, TDI, TGI, eTSI, eHybrid. Uuden Volkswagen Golfin moottorivalikoima sisältää bensiinimoottorin (TSI), dieselmoottorin (TDI), kaasuversion (TGI), kevythybridin (eTSI) ja ladattavan hybridin (eHybrid). Kaikki turboahdetut bensiini- ja dieselmoottorit on varustettu suorasuihkutuksella ja ne tulevat saataville teholuokissa 66 kW (90 hv) – 221 kW (300 hv). Ensimmäistä kertaa Golfista tulee saataville kahdeksan eri moottoriversiota. Bensiinimoottoreista lanseerausvaiheessa tulevat saataville kolmisylinteriset 66 kW (90 hv) ja 81 kW (110 hv) sekä nelisylinterinen 96 kW (130 hv). Dieselmoottoreista puolestaan nelisylinterinen 85 kW (115 hv). Varsinkin uudet TSI-bensiinimoottorit kuluttavat entistä vähemmän polttoainetta ja tuottavat entistä vähemmän päästöjä, innovatiivisen TSI Miller -paloprosessin ansiosta. Uusissa TDI-dieselmoottoreissa on puolestaan käytössä kaksivaiheinen AdBlue-tupla-ruiskutus, joka vähentää huomattavasti NOx-päästöjä. Uuden TDI-dieselmoottorin kulutus on jopa 17 % alhaisempi kuin ennen.
Kolme kevythybridiä ja kaksi ladattavaa hybridiä
Uusi Golf on ensimmäinen Volkswagen,joka tulee saataville ei vähempää kuin viitenä eri hybridiversiona. Volkswagenin 48 V:n kevythybridi tekee ensiesiintymisensä Golfissa: 48 V:n hihnalla toimiva starttigeneraattori, 48 voltin litiumioniakku ja viimeisimmän sukupolven TSI-bensiinimoottorit luovat eTSI-kevythybridien perustan. Helposti havaittavat edut: kulutus on vähentynyt noin 10 % (WLTP) ja auto on erittäin ketterä ja mukava liikkeellelähdössä. Volkswagen Golf kevythybridit ovat saatavilla kolmessa teholuokassa DSG-automaattivaihteiston yhteydessä: 81 kW (110 hv), 96 kW (130 hv) ja 110 kW (150 hv). Myyntimenestyksen kahdeksas sukupolvi tulee saataville myös kahtena ladattava hybridiversiona. Uusi ladattava hybridiversio tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) kun taas GTE-versio erittäin urheilullisilla ja vanhaan verrattuna uudessa teholuokassa tuottaa 180 kW (245 hv). Molemmat ladattavat hybridit on varustettu uudella 13 kWh:n litiumioniakulla, joka takaa pitkän toimintamatkan ja hetkellisesti päästöttömän ajon.
Uuden Volkswagen Golfin maailmanensi-iltaa vietettiin Wolfsburgissa lokakuun 24. päivä, 2019. Myöhemmin ensi vuonna Volkswagen esittelee Golfin itsenäiset Golf GTI, GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE ja Golf R -mallit.
Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille ensimmäiset uudet Volkswagen Golfit saapuvat keväällä 2020.