Aikoinaan liikenteeseen pyrittiin lähtemään aamun varhaisina hetkinä, jolloin lämpötila ei ollut vielä kohonnut tai moottoritiellä ajettiin ikkunat auki, jotta auto saatiin tuuletettua. Toisin kuin nykypäivänä, ilmastointi ei ollut autoissa vakiovaruste 1980-luvulla.
Kunkin automallin tuuletus- ja ilmastointijärjestelmän suunnittelu kestää kolme vuotta. Tämä aika käytetään ilmanvaihtokanavien ja tuuletusaukkojen suunnitteluun ja optimointiin tietokoneella. Apuna käytetään kolmiulotteisia tietokonemalleja sekä ilmavirtausten simulointia, jotta voidaan ennustaa kuinka ilma kulkee auton sisällä.
Alla viisi yleisintä virhettä ja muutama vinkki miten saat auton ilmastoinnista enemmän irti:
1/ Käännät ilmastoinnin täydelle puhallukselle heti kun astut autoon: kesällä auton ollessa auringonpaisteessa, sen sisälämpötila voi nousta jopa 60 asteeseen. Lämpötila laskee 25 asteeseen noin puolessa tunnissa, mikäli noudatat muutamaa helppoa keinoa. Yksi yleisimmistä virheistä on laittaa ilmastointi heti täydelle puhallukselle. ”Avaa ensin auton ovet ja laske ikkunat hetkeksi alas, ennen kuin astut autoon sisään ja käynnistät ilmastoinnin”, suosittelee Àngel Suárez, SEATin teknisestä keskuksesta. Tällä yksinkertaisella ohjeella saat auton sisälämpötilan laskemaan luonnollisesti. Kun auto on tuulettunut, voit astua sisään, sulkea ovet ja ikkunat ja käynnistää ilmastoinnin.
2/ Pidät ilman sisäkierron päällä: tämä on toinen klassinen virhe, jonka ihmiset tekevät, sillä ajatellaan, että se pitää huurteen pois ikkunoista. Sen sijaan Suarez suosittelee pitämään ilmastoinnin Auto-asennossa, jolloin ilmankierrosta saadaan tasaisempi ja tehokkaampi.
3/ Mikäli aamu on viileä, ilmastointia ei laiteta päälle lainkaan: toisinaan aamut saattavat olla viileitä. Tästä huolimatta ilmastointi on hyvä pitää päällä, sillä siten voidaan estää ikkunoiden huurtuminen, kun ilman ulkolämpötila alkaa nousta.
4/ Suuttimet kohdistetaan väärin: usein kuullaan sanottavan ”laitatko ilmastointia kovemmalle”. Tämä ei kuitenkaan johdu usein lämpötilasta vaan siitä miten ilma kiertää autossa. Tasaisen ilmankierron saavuttamiseksi suuttimet tulee olla suunnattu ylöspäin, ei matkustajien kasvoille. Tällä yksinkertaisella tavalla ilma kiertää autossa paremmin ja jokainen matkustaja saa nauttia viileästä ilmasta.
5/ Jätetään ilmastointilaitteen huolto tekemättä: kuten öljy, renkaat tai jarruneste, myös ilmastointilaite tarvitsee säännöllistä huoltoa. Ilmastointilaitteen suodatin olisi hyvä vaihtaa aina 15 000 tai 20 000 kilometrin välein, jotta ilmastoinnin virtaus ja voimakkuus eivät huonone.
On tärkeää, että kuumuuden vaikutusta ei aliarvioida. SEATin asiantuntijan mukaan kuljettaja reagoi 20 % hitaammin 35 asteen lämpötilassa kuin 25 asteen lämpötilassa. Vaikutus on sama kuin jos veren alkoholipitoisuus olisi noin 0,5 g/l. Siksi on tärkeää pitää auto viileänä ja hyvin ilmastoituna.