Porschen urheiluautojen 70-vuotisjuhlavuoden juhlinta käynnistyy maailmanlaajuisesti
Stuttgart. Porschen urheiluautoille tulee tänä vuonna täyteen täydet seitsemän vuosikymmentä, ja yhtiö juhlistaa merkkivuotta upealla lahjalla: 911 Speedster Concept on katuvalmis konseptitutkielma erityisen kiehtovasta urheiluautosta. Uusi Speedster-konsepti luo linkin 8. kesäkuuta 1948 tyyppihyväksynnän saaneen Porsche 356 ”No. 1” Roadsterin ja Porschen nykyisten autojen välille. Puhdasverinen, historiaa kunnioittava urheiluautokonsepti heijastaa Porschen syvintä olemusta: aitoa ajoelämystä, jonka painopiste on auton tarkassa toteutuksessa. Uutuuskonseptin kaksivärisen korin sisäänsä kätkemä teknologia on saatu Porschen uusimmista GT-malleista. Auto on kehitetty Porsche Motorsportilla, missä alkunsa ovat saaneet myös muun muassa 911 GT2 RS ja äskettäin lanseerattu uusi GT3 RS. 911 Speedster Concept sai maailman ensiesittelynsä Zuffenhausenissa Porschen urheiluautojen 70. merkkivuoden juhlallisuuksien yhteydessä. Konsepti antaa aavistuksen mahdollisesta sarjatuotantomallista, jota saataneen kuitenkin odottaa vuoden 2019 puolelle. Lopullinen päätös sarjatuotannon suhteen tehdään lähikuukausina.
911 Speedster Conceptin leimaa-antaviin piirteisiin kuuluu lyhyempi ikkunalinja: tuulilasi viettää entistä jyrkemmin ja sivuikkunoita on lyhennetty vastaavasti. Tämä ratkaisu tuo autolle entistä lihaksikkaamman ulkomuodon, joka tuo mieleen muun muassa Porsche 356 1500 Speedsterin. Erityinen hiilikuituinen takakansi peittää turvakaaren takaistuinten takana muodostaen perinteisen ”double bubble” -elementin, joka on kuulunut Speedster-mallien muotoilukieleen vuoden 1988 911 Speedsteristä alkaen. Mustat säleiköt takakannen ja korin välissä antavat aerodynaamisen vaikutelman, ja pleksilasista valmistetussa läpinäkyvässä ilmaohjaimessa on ”70 years of Porsche” -logo.
Historiallisen esikuvansa tavoin 911 Speedster ‑konseptissa on katon sijasta neljällä Tenax-kiinnikkeellä kiinnitetty kevyt kuomu, joka suojaa pysäköidyn auton sisätiloja sateelta. Speedster-filosofian mukainen kepeä vaikutelma jatkuu auton sisällä, missä navigointi-, audio- ja ilmastointijärjestelmät on jätetty pois. Hiilikuiturakenteiset täyskuppi-istuimet ja vaaleanruskea Cognac 356 ‑aniliininahkaverhoilu tuovat muistumia konseptin klassisista esikuvista.
Leveä kori on lainattu 911 Carrera 4 Cabrioletista, mutta pyöräkotelot, etupelti ja takakansi on valmistettu kevyestä hiilikuitukomposiitista. Korin perinteiset GT-hopean ja valkoisen sävyt muistuttavat Porschen varhaisista kilpa-autoista. Tätä vaikutelmaa vahvistavat monet tarkkaan suunnitellut yksityiskohdat, kuten etukannen keskelle sijoitettu 50-luvun tyylinen polttoainesäiliön korkki, Talbot-tyyppiset sivupeilit ja pääajovalojen ainutlaatuinen muotoilu. Ajovalojen läpikuultavat suojukset viittaavat takavuosien moottoriurheilukäytäntöön, jossa ajovalot teipattiin ennen kisaa niiden suojaamiseksi kiveniskuilta. Leveissä B-pilareissa ja perässä on kullattu Speedster-teksti.
Alusta on lainattu lähes sellaisenaan 911 GT3:stä. Vaikuttavissa 21-tuumaisissa Fuchs-vanteissa on korin sävyille kontrastia luova kiiltävän musta neliapilakuviointi ja ensimmäistä kertaa myös lukkomutterit. Porschen GT-suunnittelijoilla oli sormensa pelissä myös titaaniputkilla varustetun pakosarjan ja kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon pohjautuvan voimansiirron suunnittelussa. Minimalistisen uutuuskonseptin kuusisylinterinen bokserimoottori kehittää tehoa yli 500 hv ja yltää jopa 9000 kierrokseen minuutissa.
Porschen Speedster-mallien historia alkoi Yhdysvalloissa
Avoautonautinnon uskomattomaan ajodynamiikkaan yhdistävät Speedster-mallit ovat olleet osa Porschen historiaa jo vuodesta 1952. Kaikkien Porschen Speedster-mallien edelläkävijän, 356 1500 America Roadsterin, alumiinikori oli sataprosenttista käsityötä. Auto painoi 60 kiloa vähemmän kuin 356 Coupé ja saavutti nelisylinterisen 70 hv:n bokserimoottorinsa ansiosta aikanaan vaikuttavan 175 km/h:n huippunopeuden. Taittuvalla sadekuomulla ja kevyillä kuppi-istuimilla varustettu 356 1500 America Roadster sisälsi monia myöhemmän Speedster-muotoilun peruselementtejä. Malli kehitettiin pelkästään Yhdysvaltojen markkinoille, ja sitä valmistettiin vain 16 yksilöä.
Vuoteen 2010 mennessä Porsche loi Speedster-lisänimellä kahdeksan eri mallisarjaa ja erikoismallia. Erityisiä kohokohtia olivat 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster vuonna 1957 ja ensimmäinen 911 Speedster vuonna 1988. Speedster-tuotannon päätti väliaikaisesti vuonna 2010 lanseerattu 911 Speedster 997, jota valmistettiin tasan 356 yksilöä kunnianosoituksena alkuperäismallille.
Porschen urheiluautojen 70-vuotisjuhlavuosi pitää sisällään erikoisnäyttelyn ja runsaasti tapahtumia
Porsche on vaikuttanut ratkaisevasti urheiluautojen kehitykseen vuodesta 1948 nykypäivään saakka. Porsche-museon juhlavuoden erikoisnäyttelyssä esitellään ainutlaatuisia tarinoita ja virstanpylväitä Porschen urheiluautojen seitsemän vuosikymmenen ajalta.
Porsche juhlistaa merkkivuotta myös useilla erikoistapahtumilla eri puolilla maailmaa. Huomenna 9. kesäkuuta Porsche kutsuu autofanit viettämään Sportscar Together -päivää Porsche Centereissä eri puolilla maailmaa. Viikonloppuna 16.–17. kesäkuuta Porsche järjestää Stuttgartin tehtaallaan ja sen ympäristössä juhlan, joka on suunnattu erityisesti yhtiön työntekijöille, Zuffenhausenin kaupunginosan asukkaille ja potentiaalisille asiakkaille.
Porschen merkkivuotta juhlistetaan myös Goodwoodissa Englannissa 12.–15.7. järjestettävässä Festival of Speed ‑tapahtumassa sekä Rennsport Reunion ‑tapahtumassa Kaliforniassa 27.–30. syyskuuta. Vuoden juhlallisuudet päättää Sound Night ‑tapahtuma, joka järjestetään ensimmäistä kertaa Stuttgartin Porsche-Arena-monitoimihallissa 13. lokakuuta.
Kuvia on saatavissa Porschen uutishuoneesta (http://newsroom.porsche.com) ja Porschen lehdistötietokannasta (https://presse.porsche.de).
911 Carrera Cabriolet: yhdistetty polttoaineenkulutus: 7,5–8,5 l / 100 km;
CO2-päästöt 172–195 g/km
911 GT3: yhdistetty polttoaineenkulutus 12,7–12,9 l / 100 km; CO2-päästöt 288–290 g/km
911 GT3 RS: yhdistetty polttoaineenkulutus 12,8 l / 100 km; CO2-päästöt 291 g/km
911 GT2 RS: yhdistetty polttoaineenkulutus 11,8 l / 100 km; CO2-päästöt 269 g/km