Harva autonomistaja pääsee karkuun arvonalenemalta, se on automarkkinoiden luonnonlaki. Voimakkaimmin rahallinen arvo laskee uusien autojen kohdalla: keskimääräisellä ajolla viisi ensimmäistä vuotta auton arvo alenee noin kymmenen prosenttia vuodessa, yli viisivuotiaiden autojen kohdalla arvonalenema hidastuu noin seitsemään prosenttiin per vuosi.
Eniten auton arvoon vaikuttavat iän lisäksi ajetut kilometrit. Yksinkertaistettuna: mitä nuorempi ja vähemmän ajettu yksilö on kyseessä, sitä arvokkaampi se muilta ominaisuuksiltaan vastaavaa mallia on.
Luonnollisesti myös merkillä, mallilla ja varustelutasolla on vaikutusta: esimerkiksi luotettavan ja vähävikaisen auton maineessa olevat Toyotat säilyttävät arvonsa vaikkapa ranskalaisia, italialaisia tai korealaisia kilpasiskojaan paremmin. VAG-konsernin tuotokset ja Volvojen arvostus on pääsääntöisesti korkealla, silti usein kuullan kysyttävän kumpi kannattaa uusi vai käytetty auto.
Miten arvonalenemalta voisi välttyä?
Tavallisten käyttöautojen kohdalla arvonalenemalta ei oikeastaan voi välttyä, mutta sen vaikutuksen voi minimoida – mahdollisimman hyvän jälleenmyynti- tai vaihtohyvitysarvon takaa yksinkertaisesti pitämällä autostaan hyvää huolta.
Hyvä huolenpito tarkoittaa huoltojen teettämistä auton valmistajan määrittämän aikataulun mukaisesti ja asiansa osaavissa, hyvämaineisissa huoltamoissa. Aukoton huoltokirja on monelle ostajakandidaatille ehdoton vaatimus ja takaa parhaan mahdollisen arvon.
Muuhun hyvään huolenpitoon lukeutuvat auton siisteydestä ja yleisilmeestä huolehtiminen. Auto tulisi pestä säännöllisin väliajoin, sisätilojen siivousta ja puhdistusta unohtamatta. On hyvä muistaa, että lemmikkieläin voi saada penkkeihin ja auton muuhun sisustukseen aikaan melko inhan näköistä jälkeä. Samaten autossa tupakointi vaikuttaa negatiivisesti sen arvoon.
Eduksi on sekin, jos myytävässä tai vaihdossa tarjottavassa autossa on vielä valmistajan takuuta jäljellä. Tällä hetkellä Suomessa KIA ja Hyundai tarjoavat uusiin autoihinsa jopa seitsemän vuoden takuuta, Hyundai jopa ilman km-rajaa. Ford, Mitsubishi ja SEAT tarjoavat takuuksi puolestaan viittä vuotta. Näiden merkkien tapauksessa vielä auton toinenkin omistaja voi vielä päästä nauttimaan valmistajan takuusta.
Vanhempien, noin kymmenvuotiaiden autojen kanssa ostajat ovat luonnollisesti anteeksiantavampia – harva meistä odottaa elämää ja kilometrejä nähneen auton olevan aivan moitteettomassa kunnossa. Tämän ikäisten autojen kanssa arvoon vaikuttavat jo paljon niiden yksilölliset erot.
Hybridien (varsinkin ladattavien hybridien) kohdalla arvonalenema on myöskin osoittautunut perinteisiä polttomoottoriautoja pienemmäksi. Erityisen nopeasti arvo katoaa dieselmoottoreista, joiden suosio on laskenut voimakkaasti. Sen sijaan täyssähköautojen arvonalenema on käyttövoiman mukaan tarkastelua tehdessä kaikkein voimakkainta. Tulevaisuudessa tämän voi olettaa muuttuvan, mutta täyssähköautot elävät yhä edelleen etsikkoaikaansa.
Klassikot asia erikseen
Tietyt mallit voivat toki muodostaa poikkeuksen ja jopa ajan mittaan nostaa arvoaan. Tällöin ei kuitenkaan yleensä puhuta tavan kansalaisten käyttöautoista vaan harvinaisemmista sporttiautoista tai muista tulevista klassikoista. Sopivaan hintaan hankittu Porsche 911 tai Alfa Romeo 4C voisi jo miltei mennä sijoituksesta – ja sanan varsinaisessa merkityksessähän auto on harvemmin sijoitus.
Autoharvinaisuuksien kohdalla toimivat tietenkin kokonaan omat lainalaisuutensa. Suomesta ei välttämättä heti löydy harvinaisemmalle menopelille tosissaan liikkeellä olevaa ostajakandidaattia. Näin on varsinkin satojen tuhansien eurojen Lamborghineista tai Ferrareista puhuttaessa. Ajattomien klassikoiden kohdalla koko arvon käsite alkaa saada uusia ulottuvuuksia – harrastajapiireissä kyllä ymmärretään, että autolla on muutakin arvoa kuin pelkkä rahallinen arvo.