Citroënin mukavuuden filosofiassa arjen mukavuus perustuu auton käytännöllisyyteen sekä monipuolisuuteen, joiden avulla ajamisesta ja matkustamisesta tulee vaivattomampaa. Mitä helpompi jokapäiväinen arjen kumppani auto on, sitä miellyttävämpi se on omistaa. Kautta historiansa Citroën on halunnut kehittää juuri arjen mukavuutta.

Jo hyvin pitkään on Citroën korostanut muunneltavien istuinten ja tilavan matkustamon etuja sekä runsaiden säilytystilojen tarpeellisuutta.

Vuonna 1923 B2Type tarjosi ostajille mahdollisuuden valita useamman istuimen tai suuremman tilanmatkatavaroille ja malli kokeilikin, miten matkustamon muunneltavuus käytännössä toimii. C3Type ‘Torpédo’ oli 2-paikkainen, mutta tarjosi taittuvan istuimen kuljettajan takana ja loi näin tarpeen mukaan joko enemmän tilaa matkatavaroille tai kolmannelle matkustajalle.Vuonna 1924 esiteltiin uusi ‘Trefle’ (kolmilehtiapila), joka oli kolmen istuttava kokoonpano, jossa kolmas istuin oli kiinnitetty matkustamon keskelle etuistuinten taakse ja matkatavaratila sijoittui istuimen kummallekin puolelle.  

1930-luvulla Traction Avant tarjosi useita vaihtoehtoisia istuinjärjestelyitä. Näihin sisältyi pitkän akselinvälin 7-paikkainen malli sekä vaihtoehto, jossa perän ovi avautui ylöspäin ja joka oli kenties maailman ensimmäinen sarjatuotantovalmisteinen hatchback.

Jopa 2CV, Citroënin “perus”malli, piti sisällään edistyksellistä muotoilua niin jousituksessa, auton rakenteessa kuin muokattavissa ja mukautuvissa matkustamotiloissa. Irrotettavat istuimet, avattava katto, helposti puhdistettava lattia sekä jatkettava tavaratila kaiketi tekivät 2CV:stä jo yli puolivuosisataa sitten aloittajan toiminnallisen ja teknologisen matkustamosuunnittelun suuntaukselle.

DS- ja CX-mallit olivat kumpikin saatavana farmariautoina, jotka tarjosivat mukavuutta arkea helpottavilla ratkaisuilla, kuten nerokkailla istuinjärjestyksillä, jo kauan ennen nykyistä 6- tai 7-paikkaisten autojen suosiota. Monipaikkainen CX Familiale oli luokassaan kerrassaan ainutlaatuinen ja vei vuosia, ennen kuin muut kuroivat mallin etumatkaa kiinni.

Citroën on vuosien varrella toteuttanut useita muotoilullisia konseptiautoja, joiden arjen mukavuus ja käytännöllisyys ovat olleet päähoukuttimena autonäyttelyosastoilla. Näistä erityisesti mainittakoon vuoden 1980 Citroën Karin -konsepti, joka oli pyramidin muotoinen, 3-paikkainen, komposiittimateriaaleista valmistettu malli täynnä luovia ideoita, kuten ajassaan uudet säilytysratkaisut, muotoillut istuimet sekä upea ohjaus”palkki”. Karinin ohjauspyörä oli varustettu sormilla ohjattavilla kytkimillä. Nämä kaikki aikansa ihmeelliset innovaatiot ovat nyt yleisesti tuttuja Citroënin malleissa.

Viime vuodet huomio on kiinnitetty erityisesti ergonomiaan sekä auton käytännöllisyyteen, kuten mukautuviin matkustamon tiloihin.Kuten nykyäänkin, vaivattomuus on ollut merkin perheautojen suosion taustalla. Citroënin tila-autot (MPV:t) sekä pienemmät perheautot ovat arjen pelastavia ”joka tarpeen” välineitä ja ovat pitäneet sisällään kaikkea irrotettavista istuimista muunnettaviin istuinjärjestyksiin, kallistettaviin takaistuimiin ja jopa ympäri kääntyviin etuistuimiin.

Siinä missä Citroënin kookkaammat mallit ovat tarjonneet kahdeksan tai jopa yhdeksän paikkaa, pienemmät autot kuten ZX sekä 2003 C2, ovat tarjonneet takaistuimia, joita voi liu’uttaa eteen sekä taakse, istuinten tarjoten näin tarpeen mukaan lisää tilaa joko matkustajille tai matkatavaroille. Poikkeuksellisena yksilönä pienempien autojen joukossa vuoden 2003 C2 antoi takamatkustajille mahdollisuuden kallistaa istuinta myös taaksepäin.

Historiasta tämän päivän mallistoon, tarjoaa Citroën yhä edelleen tuttuja ja uusia arkea helpottavia toimintoja sekä nerokkaan muunneltavuuden ja matkustamotilan avaruutta korostavia ominaisuuksia, kuten:

  • 3 erillistä, kiskoilla liukuvaa takaistuinta, jotka ovat irrotettavissa ja nojautuvat taaksepäin (C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer sekä C5 Aircross SUV)
  • 3 istuinriviä erillisillä, poistettavilla istuimilla (Berlingo)
  • Taakse nojautuvat, erotettavat ja liukuvat istuimet(mm. C3 Aircross SUV)
  • Mahdollisuus irrottaa 2- ja 3-rivien istuimet (SpaceTourer)
  • Tasainen lattia lastaustilaan, kun takaistuimet ovat taitettuna alas tai poistettu (C3 Aircross SUV, C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer, C5 Aircross SUV, Berlingo sekä SpaceTourer)
  • Etumatkustajan istuin voidaan taittaa alas luoman tilaa pitkien esineiden kuljettamiseen (C3 Aircross SUV, C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer, Berlingo sekä SpaceTourer)

SÄILYTYSTILAT

Arjen toimivuudessa matkustamon tarjoamat säilytystilat ovat helposti unohdetut, mutta merkittävässä roolissa. Citroën on säännönmukaisesti kehittänyt uusia ideoita, kuinka ratkaista ajassaan modernien perheiden säilytystarpeet auton sisätiloissa. Erityisistä taskuista ja pusseista istuinten alapuolisiin vetolaatikoihin, suureen hansikaslokeroon sekä lentokonetyylisiin, pään yläpuolella sijaitseviin lokeroihin, Citroënin suunnittelijat ovat aina ottaneet säilytystilat huomioon jo piirustuspöydillään.

Monet Citroënin konseptiautoissaan esittelemät lennokkaat ajatukset säilytystiloista ovat myöhemmin siirtyneet merkin tuotantomalleihin. Kuljettaja- ja matkustajaystävälliset ratkaisut pitävät sisällään muun muassa sisään- ja ulosmenoa helpottavat pyörivät istuimet, piilotetut säilytystilat, ovilokerot kuin kojelautaan yhdistetyt tarjottimet sekä irrotettavat säilytyspaikat.

1923 C-Type kokeili, kuinka pienten tavaroiden säilytystilat saadaan toimimaan ja muut Citroënin mallit seurasivat perässä omilla kekseliäillä käytännön ratkaisuillaan.

Myöhempänä aikana 2CV piti sisällään nerokkaasti kehitetyn muunneltavan matkustamon sekä erilaisiin tarpeisiin sovitettavan tavaratilan. Vuoden 1980 konseptiauto Karin piti sisällään ulosvedettävän ovilokerikon ja samoihin aikoihin monissa tuotantomalleissa oli mukana innovatiivinen hansikaslokero. CX saapui markkinoille pitäen sisällään suuren kojelaudan tarjottimen, kun taas XM – samoin kuin monet muut Citroënit jälkeenpäin – sisälsivät laajan ylöspäin avautuvan kojelaudan lokeron. Myöhemmin GS tarjosi paikaltaan irrotettavan hansikaslokeron, joka voitiin liittää vaihtoehtoisesti oveen tai jota voitiin käyttää jopa salkkuna. Vuonna 2003 C2 tutustutti luokassaan ainutlaatuiseen jaettuun takaosaan, jossa oli alaosassa oma pieni osastonsa pienemmille tavaroille ja mahdollisti niiden kuljettamisen ilman, että tavarat kierivät ympäriinsä.

Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1996 Citroënilla oli esillä kolme uutta konseptia: Coupé de Plage, Berline Bulle sekä Grand Large. Näissä esiteltiin ratkaisuja suurempien urheiluvälineiden (kuten surffilaudan tai suksien) kuljettamiseen sekä perheystävällisiä säilytystiloja. Kun Grand Large -konseptista toteutettu tuotantomalli Berlingo tuli markkinoille, tutustutti se asiakkaat muunneltavaan Modutopiin. Modutop toi matkustajien pään yläpuolelle 170 litraa lisää säilytystilaa, johon jokaisella matkustajalla oli helppo pääsy.

Nykymallistossa on yhä käytössä monia näistä käytännöllisistä säilytysratkaisuista, kuten Berlingon Modutop, jossa säilytystilan keskellä kulkee nyt pitkä, läpinäkyvä alue, jonka avulla tavarat on helppo paikantaa. Lisäksi se varustaa takatilan katon säilytyslaatikolla. C4 Cactuksen ja Berlingon Top Box -hansikaslokeron ylöspäin avautuva laaja luukku on erityisen käytännöllinen. Keskikonsoliin on tuotu käytännöllisiä ja jopa jäähdytettyjä säilytystiloja muun muassa C5 Aircross SUV:n käsinojan alle tai vastaavasti C4 SpaceToureriin sekä Grand C4 SpaceToureriin.