Suomessa monilla, ellei suurimmalla osalla, yli 18 vuotta täyttäneillä henkilöillä on käytössä ajokortti. Tämä ei sinänsä yllätä, vaikka Suomessa onkin hyvät kulkuyhteydet niin kaupunkien sisäisesti kuin myös ulkoisestikin.
Kuitenkin välimatkat ovat varsin suuria ja autolla ajaminen onnistuu usein helpommin kuin esimerkiksi junalla matkustaminen. Sen lisäksi, monet yksinkertaisesti pitävät ajamisen tuomasta vapauden tunteesta.
Monille nuorille ajokortin hankkiminen onkin suuri ja merkittävä hetki elämässä. Se merkitsee aikuistumista, tehden itsestään riippumattomampia vanhemmistaan. Ajokortin omistaminen helpottaa niin kavereiden näkemistä kuin myös mahdollistaa viikonlopun mittaisia retkiä pois vanhempien kotoa.
Olit sitten ajanut ajokortin heti sen ollessa mahdollista, tai vuosia myöhemmin, oletettavasti et ole katunut tätä päätöstä hetkeäkään, etkä varmasti tulekaan katumaan.
Suomessa ajokortti tehtiin pakolliseksi jo 20-luvulla
Vain viisi vuotta Suomen itsenäistymisen jälkeen, vuonna 1922, ajokortista tuli pakollinen lakien mukaan autoa ajaville suomalaisille. Toisin sanoen vuonna 2022 juhlistetaankin ajokortin satavuotissyntymäpäivää Suomessa ensimmäistä kertaa. Tietenkin jo tätä ennen, jotkut suomalaiset hankkivat virallisen ajokortin, ensimmäisen merkinnän sijoittuen jo vuodelle 1907.
Ajokortin vaatimukset ovat luonnollisesti kuitenkin muuttuneet hyvin paljon vuosisadan aikana. Sata vuotta sitten ajoneuvon hankkivan henkilön tuli todistaa tuntevansa tarpeeksi autonrakenteesta, hoidosta sekä tietenkin ajamisesta katsastusmiehelle. He siten antoivat todistuksen tästä, hieman kuten nykyään ajokoulun opettajat tekevät.
Sen lisäksi hakijalla tuli olla todistus näkö- ja kuuloaistin toimivuudesta, sekä niin sanottu yleinen kansan luottamus. Tällä tarkoitetaan muun muassa sitä, että kyseessä on vastuullinen henkilö, joka ei ole tunnettu alkoholin liika käytöstä.
Suuri osa suomalaisista ajaa ajokortin 18-vuotiaana
Tietenkin kaikki nämä tekijät toimivat pohjana myös nykypäivän ajokortin hakemiselle. Ajokortin hakijan tulee vieläkin käydä terveystarkistuksessa, jossa mitataan sekä näkö- että kuuloaisti, joka toimitetaan ajokoululle. Sen lisäksi heidän tulee tietenkin suorittaa teoria- ja ajokoe, sekä itse autokoulu kokonaisuudessaan, johon kuuluu muun muassa liukasajon harjoitteleminen.
Kuten sanoimme aikaisemmin, monet suomalaiset ajavat ajokoulun välittömästi niin voidessaan tehdä. Monet aloittavat koulun jo 17-vuotiaana niin, että he voivat suorittaa kokeen välittömästi heidän täytettyään 18 vuotta. Kuitenkin jotkut päättävät odottaa muutaman vuoden. Tähän vaikuttaa hyvin usein varsinkin hinta, joka kertyy koko ajokortin suorittamisesta.
Itse ajokoulu maksaa jo varsin paljon, ja siihen lisätään poliisille tarvittava maksu sekä kokeiden maksut. Lisäksi aina ajajan reputtaessa kokeen, heidän tulee tietenkin maksaa ylimääräisesti kokeen summa uudelleen. Tämä voikin muodostaa yhdessä monille 18-vuotialle liian korkean määrän maksettavaksi.
Ajokortti ei toimi Suomessa virallisena henkilötodistuksena
Monet suomalaiset ovat tottuneet käyttämään ajokorttia todistuksena iästään, varsinkin heidän ollessa nuoria ja mennessään yökerhoihin ensimmäisiä kertoja. Siitä syystä voikin olla yllättävä tieto, että ajokortti ei itseasiassa ole virallinen henkilötodistus Suomessa ollenkaan.
Tämä kuitenkin tarkoittaa vain sitä, että ajokortti ei toimi henkilötodistuksena niin sanottuja virallisia asioita tehdessä. Jos siis tarvitset henkilötodistusta viranomaisten kanssa toimimiseen, tarvitset yleensä passin tai virallisen henkilökortin. Kuitenkin hyvä asia on se, että ajaessasi missä vain EU-maassa, suomalainen ajokortti käy loistavasti. Voit siten ajella vaikka Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan, ja ajokorttisi käy kaikissa maissa.
Ikärajoitukset ajokorttiin vaihtelevat maasta toiseen
Puhuessamme muista maista, saatat yllättyä joissakin maissa ajajien nuorista kasvoista. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että eri maissa on eri ikärajoitukset ajokortin ajamista varten.
Esimerkiksi Virossa jo 16-vuotiaat voivat ajaa ajokortin, mutta heidän tulee silloin ajaa valvonnan alaisena. Yleisesti ottaen, ainakin Euroopan maissa, rajoittamaton ajaminen on mahdollista vasta 18-vuotiaana, aivan kuten Suomessa.