Aura-autot ovat talvisin tuttu näky, kun tiet on pidettävä ajokunnossa säässä kuin säässä. Sama sääntö pätee myös kesäisin. Teiden kunnossapitotyöt ovat kesällä talven aiheuttamien vaurioiden korjaamista ja tienvarsien siistimistä, esimerkiksi niitoin.
–
Talven routavaurioita paikkaillaan kesän aikana niin sorateillä kuin päällystetyillä väylilläkin, toteaa Destian kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio.
Kesäkunnossapitoon kuuluu myös kesäsiivousta tiestöllä. Vesilammikot väylillä tai silloilla voivat olla kertomassa säiliöauton vierailusta paikalla: sade ei pese siltoja tarpeeksi puhtaaksi, vaan työ vaatii kunnon välineitä. Samalla tarkastetaan niin siltojen kuin teiden kuntoa ja raportoidaan havainnoista eteenpäin, mahdollisia korjaushankkeita varten.
Niitoilla edistetään luonnon monimuotoisuutta
Varma merkki kesästä ovat myös tienvarsien niitot, jotka herättävät tunteita puolesta ja vastaan. Tienvarsien siistimistä niitoin tehdään tieliikenteen käyttäjien turvallisuuden ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi.
– Tienvarsien niitoilla pyritään takaamaan tielläliikkujien esteettömät näkymät ja rajoittamaan vesakon leviämistä liian lähelle ajoratoja. Villiintynyt puusto on turvallisuusriski. Liian tiheä puusto lähellä ajorataa estää näkyvyyden. Sen takana voi lymyillä ajoradalle säntäävä hirvi tai kauris. Niitoissa noudatetaan aina tarkasti määriteltyjä ohjeistuksia, kertoo Ylitapio.
Niitot aloitetaan määriteltynä ajankohtana, ja niiden aloitusta on aikaisesta kesästä huolimatta osittain myöhäistetty, jotta tienkäyttäjät pääsevät ihastelemaan kesäloistossa paistattelevaa tienoota. Niittäminen aloitetaan tärkeimmistä risteysalueista ja riskipaikoista siirtyen hiljalleen pidemmille tieosuuksille. Myös pölynsidontaa tehdään läpi kesän turvallisen ja sujuvan liikenteen varmistamiseksi myös kuivempina kesäpäivinä.
Kunnossapito pitää Destian tositoimijat töissä kesälläkin