Mercedes-Benzin ja NVIDIAn toteuttama autojen käyttöjärjestelmä esitellään vuonna 2024
Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven automallisto vie automaattisen ajamisen entistä kehittyneemmälle tasolle. Jatkossa Mercedes-henkilöautojen vakiovarusteena tulee olemaan NVIDIAn uuden sukupolven DRIVE-alustalle kehitetty käyttöjärjestelmä. Se mahdollistaa esimerkiksi autonomisen ajamisen säännöllisillä reiteillä osoitteesta toiseen. Järjestelmä sisältää myös uusia turvallisuutta ja ajomukavuutta parantavia sovelluksia. Käyttäjät voivat kehittää järjestelmää ostamalla siihen lisäominaisuuksia ja -palveluja auton koko käyttöiän ajan. Järjestelmäpäivitykset toteutetaan mutkattomasti pilvipalvelun kautta.
Mercedes-Benz ja NVIDIA ovat solmineet yhteistyösopimuksen käyttöjärjestelmän kehittämisestä niin, että se voidaan esitellä Mercedes-malliston vakiovarusteena vuonna 2024. Yhtiöiden tavoitteena on ajoneuvoteollisuuden kehittynein ja edistyksellisin laskenta- ja käyttöjärjestelmä. Sen perustana on auton oman tietokonejärjestelmän huomattavasti kasvanut laskentateho sekä tekoälyn hyödyntäminen. Autokäyttöön kehitettävät sovellukset mahdollistavat SAE-tasojen 2 ja 3 automaattisen ajamisen sekä 4-tason automaattiset pysäköintitoiminnot. Teknologian ja ulkopuolisen sääntelyn kehittyessä jokaiseen tulevaan Mercedes-Benziin voidaan päivittää uusia automaattisen ajamisen toimintoja.
”NVIDIAn tekoälyosaaminen ja tehokkaat laskentajärjestelmät helpottavat matkaamme kohti autonomista ajamista. Uudet, pilvipalvelusta ladattavat järjestelmän ominaisuudet ja päivitykset parantavat turvallisuutta, tuovat lisäarvoa ja tekevät auton omistamisesta entistä hauskempaa kaikille Mercedes-Benz-asiakkaille”, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius luonnehtii.
Mercedes-Benz kasvatti markkinaosuuttaan peräti prosenttiyksiköllä koronakeväänä
Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin 1. vuosipuoliskolla 2958 kappaletta, ja markkinaosuus on ennätykselliset 6,2 prosenttia. Markkinaosuus on noussut prosenttiyksikön verran edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Mercedes-Benz on kevään jälkeen maan 7. eniten rekisteröity henkilöautomerkki.
Dieselmyynnissä Mercedes-Benz on jo 2. suosituin merkki 16,2 prosentin markkinaosuudella. Kaikista alkuvuoden aikana myydyistä Mercedes-henkilöautoista 1237 kappaletta on ollut dieselkäyttöisiä. Yritysmyynnin osuus on 903 autoa ja markkinaosuus ennätykselliset 7,4 prosenttia. Mercedes-Benz on maan 6. suosituin yritysautomerkki.
Suomen 30 myydyimmän henkilöautomallin joukkoon mahtuu neljä Mercedes-mallia. Myydyimmät ovat lähes tasavahvoina C- ja A-sarjat (528 ja 498 kpl). Kannassa ovat E-sarja 480:lla ja GLC 477 autolla.
Mercedes-AMG ottaa käyttöön sähköisen pakokaasuahtimen
Mercedes-AMG:n tulevaisuus on vahvasti sähköinen – tehoa, suorituskykyä ja huippuluokan ajodynamiikkaa unohtamatta. Uusin innovaatio tähän suuntaan on lainattu suoraan moottoriurheilusta ja F1-autoista: sähköinen pakokaasu-turboahdin. Ahtimen tuotekehitys on jo loppusuoralla, ja seuraavaksi se otetaan käyttöön Affalterbachissa valmistettavassa vielä julkistamattomassa tuotantomallissa.
Ahtimen toiminnasta vastaa vain neljän sentin mittainen sähkömoottori, joka on integroitu ahtimen akseliin. Sähkömoottori ohjaa siipipyörää, joka valvoo pakokaasun ulosvirtauksen määrää. Sähköisellä ohjauksella vältetään turboviiveet, taataan moottorin välitön reagointikyky koko kierrosalueella ja mahdollistetaan vahvempi vääntömomentti alhaisilla kierroksilla. Turboahtimen pyörintänopeus on jopa 170000 rpm, ja sitä voidaan operoida auton 48 voltin sähköjärjestelmän kautta.
Mercedes-Benzin asema säilyi taksikaupan kärkimerkkinä
Mercedes-Benzin asema kotimaisen taksikaupan kärjessä on ennallaan toisen vuosipuoliskon alkaessa. Tammi-kesäkuun aikana asiakkaille on toimitettu 321 uutta Mercedes-Benz-taksia, mikä tuo 32 prosentin markkinaosuuden ja myyntitilastojen ehdottoman kärkipaikan vaikeassa markkinatilanteessa. Taksikaupan kaksi kärkimallia ovat edelleen Mercedes-Benzin E-sarja ja Sprinter (186 ja 80 kpl). Kahden kärkimallin yhteinen markkinaosuus taksikaupassa on 26,6 prosenttia. Vito löytyy listan 12. sijalta 24 autolla ja C-sarja 20. sijalta 13 autolla.
Mercedes-Benz-pakettiautot maan 3. kysytyimpiä
Pakettiautoissa Mercedes-Benz on maan 3. suosituin merkki. Yhteensä 841 auton kokonaismyynti toi 13,4 prosentin markkinaosuuden eli 0,6 prosenttiyksikköä enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Mercedes-Benzin markkinaosuus (- 17,5 %) on laskenut alkuvuonna vähemmän kuin pakettiautojen kokonaismyynti (- 21,3 %). Vito on 4. kysytyin pakettiautomalli (521 kpl, markkinaosuus 8,3 %). Sprinter löytyy sijalta 8 yhteensä 231 autolla ja 3,7 prosentin osuudella.
Muutoksia Mercedes-AMG:n High Performance Powertrains -yksikön johdossa
Mercedes-AMG:n High Performance Powertrains (HPP) -yksikön johto vaihtuu 1. heinäkuuta alkaen. Toimitusjohtaja Andy Cowellin päätettyä jättää yhtiön hänen tehtävänsä jaetaan neljän kokeneen johtajan kesken. Uusi toimitusjohtaja on Hywel Thomas, joka ottaa vastuulleen F1 Power Unit -yksikön toiminnan. Muut johtajat ovat Adam Allsopp (Project One Powertrain), Richard Stevens (operatiivinen johtaja) sekä Ronald Ballhaus (talous ja IT-asiat). Formula E Powertrain -yksikön pääinsinööri Pierre Godof jatkaa sähköisiin kilpasarjoihin liittyvän kehitystyön johdossa.
Mercedes-Benz aloittaa oman suojamaskituotannon Sindelfingenissä
Mercedes-Benz käynnisti kesäkuussa päätehtaallaan Sindelfingenissä täysin automatisoidun tuotantolinjan, joka täyteen vauhtiin päästessään tuottaa yli 100000 suu- ja nenämaskia päivässä. Ennen vuoden loppua on tarkoitus valmistaa yli seitsemän miljoonaa suojamaskia, jota käytetään covid-19-pandemian leviämisen hidastamiseksi ja torjumiseksi sekä Mercedesin omissa tuotantolaitoksissa että ulkopuolisissa kohteissa. Maskit täyttävät DIN EN 14683 -normin ja estävät käyttäjäänsä levittämästä ja saamasta tautia aiheuttavia patogeenejä nenän ja nielun kautta.
”Työntekijöidemme turvallisuus on meille ehdoton asia. Sindelfingenissä valmistuvat maskit takaavat suojavälineiden riittävän saatavuuden, ja olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota apua myös yhtiömme ulkopuolelle. Yksi asia on nimittäin selvä: covid-19-pandemian patoaminen on koko yhteiskunnan yhteinen tehtävä”, Mercedes-Benzin tuotantoketjuista vastaava johtaja Jörg Burzer sanoo.