Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori. Nykypäivän hybridiautoissa voimanlähteinä ovat yleensä sähkö- ja polttomoottorit. PSA-konsernilla on myös konseptiasteella paineilmahybridi, jonka polttomoottorin mäntiä voisi pienemmällä tehontarpeella liikuttaa paineilmalla, ja Toyota toi huhtikuussa 2015 Japanissa markkinoille Mirai-vetyhybridinsä.

Hybridit ovat tänään jo arkea. Hybridi valitaan useimmiten taloudellisuuden, ekologisuuden ja äänettömyyden vuoksi. Nykyaikaisten hybridien luotettavuus on myös todistettu lukuisissa talvitesteissä ja laatuvertailuissa, joten voidaan sanoa, että hybridit ovat tätä päivää. Jonkinlainen hybridi on jo lähes kaikilla valmistajilla. Ympäristön kannalta polttomoottoria hyödyntävä hybridiauto on hyvä siirtymävaihe ennen vetyhybridien tai sähköautojen laajamittaista käyttöönottoa. Monella valmistajalla on jo ainakin yksi sähköauto tuotevalikoimassaan, ja kalifornialainen Tesla Motors on keskittynyt yksinomaan sähköautoihin.

Hybriditeknologian hienous on siinä, että se ottaa talteen energiaa. Autoa ajaessasi tuotat energiaa, vaikkapa jarruttaessasi. Perinteisesti jarrutusenergia menee hukkaan, mutta hybridi ottaa jarrutusenergian talteen sähkömoottorin käytettäväksi.

Toyota Hybrid

Toyota aloitti hybridiautoprojektinsa jo vuonna 1965. Auto oli kevytrakenteinen Toyota 800 -urheiluauto, ja hybridijärjestelmä toteutettiin kaasuturbiinilla, joka tuotti sähkömoottorin tarvitseman sähköenergian. Prototyyppi esiteltiin ensimmäisen kerran Tokion autonäyttelyssä vuonna 1975. Ensimmäinen tuotantoauto oli Toyota Prius, joka tuli markkinoille kuitenkin vasta vuonna 1997. Priuksessa oli luovuttu kaasuturbiinista, ja moottorina oli tavallinen rivimoottori.

Nykyään yli puolet uusista Toyota-autoista myydään hybrideinä, yksi syy hybridin hankintaan on myös taloudellisuus. Sekä auto- että ajoneuvoveron suuruuden määrittävät auton CO2-päästöt. Siksi Toyotan vähäpäästöisiä täyshybridejä verotetaan selkeästi keveämmin kuin perinteisiä vastaavankokoisia ja -tehoisia autoja. Lisäksi luotettavaksi osoittautuneet Toyota-täyshybridit säilyttävät arvonsa hyvin ja siitä on hyötyä silloin, kun olet vaihtamassa vanhaa Toyota-hybridiäsi uudempaan. Hybrid-tekniikka on saatavana Toyotan Yaris, Auris, C-HR, Prius ja RAV4-malleihin.

https://www.toyota.fi/hybrid/

Huomaamaton vaihto bensiinistä sähkölle

Kun ajat Toyotan hybridillä, sinun ei tarvitse tehdä mitään toisin verrattuna perinteisiin autoihin. Auto vaihtaa täysin saumattomasti polttomoottorin ja sähkökäytön välillä. Se voi käyttää kumpaakin voimanlähdettä yhdessä tai erikseen päästäkseen haluttuun lopputulokseen – räväkkään kiihdytykseen tai taloudelliseen ajoon. Keskiyön moottoritiestä kello viiden ruuhkaan kaupungissa meidän hybridimme valitsevat aina oikean voimanlähteen. Akkua ei tarvitse erikseen ladata – se tapahtuu automaattisesti ajon aikana. Toyota hybrideillä on normaalin takuun lisäksi 5 vuoden / 150 000 km hybridijärjestelmän takuu jonka lisäksi vielä 10 vuoden / 350 000 km hybridiakkuturva. Sähkömoottorin ja polttomoottorin täydellinen yhteistyö näkyy erittäin pieninä CO2-päästöinä. Itse asiassa: ajaessasi EV-tilassa voit ajella 0 – 50 km/h ilman mitään päästöjä.

Mikä on hybridiauto?

Omat kokemukset

Olen itse ajanut erilaisia autoja noin 30 vuoden ajan ja minulla on ollut kolme eri Mercedes-Benziä, Honda, Volvo ja vaikka mitä, mutta kaikista eniten vuosien aikana minulla on ollut ajossa Toyota. Ensimmäinen oma Toyota oli vuoden 1988 Toyota 1,6 SE, jolla ajoin noin 200 000 kilometriä ilman ongelmia. Tänä vuonna meille tuli ensimmäinen Toyota hybridi, Yaris ja ensikokemukset ovat kuten ylläkerrottua. Auton hiljaisuus ja moottorin toiminta ovat sitä mitä on luvattu ja ensikilometrien jälkeen on helppo ymmärtää, miksi sähkö -ja hybridiautoissa on tulevaisuus.