Auton ostaminen on muuttunut historiassa monen monta kertaa. Aivan alkuaikoina autoon ei ollut varaa kuin ainoastaan oikeasti rikkailla, mutta ei siihen aikaan niitä teitäkään hirveästi ollut, joten hyöty oli lähinnä imagollinen. Ajanmyötä auto on kuitenkin tavallistunut, ja saksalainen autoteollisuus ja varsinkin Volkswagen on ollut siinä yksi iso tekijä.

Muten miten nykyään ostetaan ja hankitaan auto? Katsotaan asiaa sekä tilastollisesti että käytännössä.

Yksityisleasing

Leasing, eli auton vuokraaminen esimerkiksi kolmeksi vuodeksi tietyillä kilometreillä on ollut yrityksille normaalia jo vuosikymmeniä. Yksityisille ei aivan samaa ole ollut tarjolla, mutta kylläkin nykyiset autokaupan maksusopimukset aikalailla sitä lähellä ovat olleet.

Nyt kuitenkin useampi automaahantuoja on antanut jälleenmyyntiverkostolle mahdollisuuden kaupata yksityisleasing vaihtoehtoa. Hyvä puoli siinä on se, että autoliike saa kolmen vuoden tai viiden vuoden päästä myyntiin hyvässä kunnossa olevan käytetyn auton, ja asiakas todennäköisesti valitsee uuden saman merkin auton samasta liikkeestä. Onko sitten yksityisleasing jotenkin kalliimpaa jommalle kummalle osapuolelle? Todennäköisesti ei, se vain pitää sisällään kaikki huolto-ohjelman huollot, joita kaikki autonsa muuten ostavat eivät välttämättä käyttäisi, ja näin auton jälleenmyynti arvo ei välttämättä säily yhtä hyvänä kuin silloin kun autoilija käyttää autoaan oikeasta kaikissa määrätyissä huolloissa. Ei se auto siitä pysähdy jos huollon jättää väliin, mutta sillä on suuri merkitys auton jälleenmyyntiarvossa jos huollot ovat tehty ajallaan.

Auton rahoittaminen

Autolaina ja autorahoitus voidaan kuitenkin tehdä monella eri tavalla. Lähtökohtaisesti voidaan suurimman osan ostajista kohdalla mieltään tilanne sellaiseksi, että ostaja ajaa autollaan 2-6 vuotta ja vaihtaa se toiseen. Vaihtohetkellä autosta on vielä jäljellä jonkinverran velkaa, mutta autoliikkeessä tämä kyllä huomioidaan. Jos kuitenkin olet hankkinut auton omarahoitteisesti, voi autosi olla jo täysin sinun ja voit vaihtaa sen uuteen huomattavasti vapaammin, välittämättä liikkeestä tai kaupungista.

Autoa ostaessasi kannattaa siis ottaa huomioon monia eri tekijöitä, sillä ostat auton tavalla tai toisella, se tuottaa sinulle 100 – 1500 euron kuukausittaiset maksuerät, autosta riippuen.

Tunne ja äly

Miten sinä hankit autosi 2020-luvulla?

Auton ostamiseen, käyttämiseen ja vaihtamiseen liittyy todella paljon tunteita. Harvoin ostamme autoa loogisesti. Emme mieti sen hinta/laatusuhteita tai kuinka paljon se todellisuudessa kuluttaa sadalla kilometrillä ja kuinka paljon se käyttökustannukset ovat. Tarvitsemmeko oikeasti sitä erikoisväriä tai erikoista nahkasisustusta tai sitä HIFI-järjestelmää ja hienoa navigaattoria, ostamme tunteella.

Useasti vielä siihen ostopäätökseemme vaikuttavat monet asiat omasta historiastamme, joita emme oikeastaan edes ajattele tietoisesti. Oletko itse ostanut kuinka monta autoa? Tai kuinka monta niistä olet aivan 100 % oikeasti ostanut järjellä ja loogisella päätöksenteolla, etkä tunteella?

Yhteiskäytttö?

Paljon puhutaan ympäristöstä ja vastuullisuudesta ja sen yhteydessä on tullut vastaan myös autojen yhteiskäyttö. Yhteiskäyttö vain ei ole ottanut oikein kantaakseen, koska ylläpitotehtävät tuntuvat olevan vaikeita hoitaa yhteisesti, muutenkin yhteisomistaminen tuntuu suomalaisille olevan vaikeata.

Uutta autoilussa

Tuttu arkinen riesa monelle autoilijalle: ajokki pitäisi saada nopeasti pysäköidyksi, mutta puhelimessa oleva parkkisovellus ei olekaan käytössä juuri kyseisessä pysäköintitalossa tai parkkialueella. Kello käy, jono oman auton takana kasvaa ja aikataulut menevät uusiksi, kun puomi pysyy sitkeästi alhaalla.

Samaa tilannetta on ehtinyt vuosien mittaan manata myös tamperelaisen Finnpark Oy:n operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi. Teknologia kehittyy, mutta pysäköintiin tarvitaan lukuisia, usein parkkiyhtiö- ja paikkakuntakohtaisia sovelluksia.

– Juuri tätä autoilijan sujuvampaa arkea varten olemme kehittäneet Moovy-palvelun, joka kerää yhteen autoilijat ja parkkipaikkojen tarjoajat. Yhdellä sovelluksella voi jo nyt pysäköidä muun muassa Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Helsingissä. Palvelu laajenee syksyn kuluessa Helsingissä ja Turussa myös kadunvarsipysäköintiin sekä Turun uuteen Toriparkkiin, Koivuniemi selvittää.

Pysäköinnin sujuvuutta lisää se, ettei puhelinta tarvitse räplätä puomille tultaessa, sillä Moovyn käyttäjä tunnistetaan automaattisesti. Ensikertalainen voi puolestaan ladata palvelun puhelimeensa kaikessa rauhassa parkkiruudussa. Pysäköinnin digitalisoituminen helpottaa arkea, mutta keventää samalla myös autoilun ympäristökuormaa. Vapaat parkkipaikat löytyvät helposti, autojen joutokäynti vähenee eikä pysäköintilipukkeita eikä paperikuitteja enää tarvita.

– Jatkossa Moovy-pysäköinnin voi ostaa osana matkaketjua. Eli auto viedään parkkiin ja matkaa jatketaan esimerkiksi junalla tai bussilla. Kaikki hoituu asiakkaalle yhdestä palvelusta. Pilotti VR:n kanssa on jo käynnissä, Koivuniemi kertoo.