Euro NCAP –testin kriteerit kiristyivät tälle vuodelle, mutta Nissan Leaf sai silti täydet viisi tähteä. Uutena kriteerinä on pyöräilijän tunnistava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.
Sähköauto Nissan Leaf saavutti täydet viisi tähteä ensimmäisenä Euro NCAP:n uusien kriteerien mukaan testattuna autona. Leafissa on runsaasti turvavarusteita, jotka eivät vain suojaa autossa olijoita kolarissa, vaan myös ennaltaehkäisevät onnettomuuksia.
Autojen kolariturvallisuus on kehittynyt pääosin autoissa erinomaiselle tasolla ja Euro NCAP onkin siirtänyt entistä enemmän painoa onnettomuuksia ehkäisevien järjestelmien arviointiin. Erityishuomioita on kiinnitetty viime vuosina heikompien tienkäyttäjien eli jalankulkijoiden turvallisuuteen.
Tänä vuonna osana Euro NCAP –testiä arvioidaan myös hätäjarrutusjärjestelmien kyky havaita polkupyöräilijät jalankulkijoiden lisäksi. Nopeasti liikkuvien pyöräilijöiden havaitseminen asettaa uusia haasteita autonvalmistajille, jotta sensorit saadaan havainnoimaan riittävän laajalla kulmalla, mutta samalla välttämään vääriä, tarpeettomia jarrutuksia.
Euro NCAP –testin muita uudistuksia on muun muassa jalankulkijoiden havaitseminen pimeässä ja hämärässä. Kaistallapysymisjärjestelmien arviointia on myös kiristetty. Järjestelmien tulisi pystyä havaitsemaan tien reuna, vaikka siinä ei olisi kaistaviivaa, ohjata auto takaisin omalle kaistalle, jos ohitus on vaarassa päätyä nokkakolariin ja estää ohitukseen lähtö, jos toinen auto on lähtenyt takana jo ohitukseen.
”Euro NCAP haluaa haastaa autonvalmistajia kehittämään jatkuvasti autojen turvallisuutta ja tuomaan parhaat mahdolliset järjestelmät vakiovarusteiksi”, Euro NCAP:n pääsihteeri Michien van Ratingen sanoo.
Katso Nissan Leafin testiraportti
https://www.autoliitto.fi/tiedote/nissan-leaf-menestyi-historian-kovimmassa-euro-ncap-testissa