Jopa 12 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilevista kertoo yrittävänsä joskus autoa ajaessaan ”kouluttaa” mopolla tai mopoautolla liikkuvia nuoria. Kuva Nina Mönkkönen/Liikenneturva.
Jopa joka kahdeksas autoilija kertoo Liikenneturvan kyselyssä yrittävänsä joskus ”kouluttaa” mopolla tai mopoautolla liikkuvia nuoria. Kaksi kolmasosaa kertoo ajavansa tavallista huomaavaisemmin, jos huomaa liikenteessä nuoren kuljettajan. Puolet nuorista kuljettajista kokee, että aikuiset tekevät joskus tahallaan kiusaa nuorille kuljettajille liikenteessä.
Ajotaito ja osaaminen karttuvat kokemuksen myötä. Mopon sarvissa voi olla 15-vuotias ja myös auton ratista löytyy nykyään enemmän 17-vuotiaita nuoria. Kortin saatuaankin nuorella on vielä paljon harjoiteltavaa. Tämä on aikuisten nuoria kuljettajia kohdatessaan tärkeä tiedostaa. Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista autoilevista 65 prosenttia kertookin ajavansa tavallista varovaisemmin ja huomaavaisemmin, jos huomaa liikenteessä nuoren kuljettajan.
”Aikuisten pitäisi rauhoittua vihansa kanssa nuoria kohtaan”
Aina ei aikuisilla hyvän esimerkin näyttäminen onnistu. Jopa 12 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilevista kertoo yrittävänsä joskus autoa ajaessaan ”kouluttaa” mopolla tai mopoautolla liikkuvia nuoria. Kun Liikenneturva kysyi asiaa nuorilta kuljettajilta**, jopa puolet kertoivat, että aikuiset tekevät joskus tahallaan kiusaa nuorille kuljettajille liikenteessä. Joka toinen nuorista koki, että jotkut aikuisten toimintatavat nuoria liikkujia kohtaan vaarantavat turvallisuuden liikenteessä.
”Nuorille kuljettajille voi sattua enemmän virheitä, mutta aikuisten kuljettajien pitäisi tämä ymmärtää ja suhtautua kärsivällisyydellä. Missään nimessä liikenne ei ole paikka, jossa toista lähdetään ”kouluttamaan”. Osoittamalla mieltä valoja välkäyttämällä, tööttäämällä tai muutoin karvaamalla tilannetta vain pahennetaan. Aikuisten tulee omalla toiminnallaan näyttää oikeanlaista esimerkkiä liikenteessä, eikä lisätä riskejä”, painottaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi.
”Että vanhemmat autoilijat ottakaa huomioon meidät nuoret autoilijat”
Kaksi kolmesta nuoresta on sitä mieltä, että aikuisten pitäisi huomioida nuoret paremmin liikenteessä ja suhtautua heihin myönteisemmin. Liikenneturvan suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen toivoo, että aikuiset ottaisivat viestin tosissaan: käyttäytymällä huonosti nuoria kohtaan aikuinen näyttää huonoa mallia siitä, miten nuoriin tai liikenteessä virheen tekeviin on hyväksyttävää suhtautua.
”Nuorten kokoontumiset voivat myös provosoida aikuisia. Näin poikkeustilan aikana aikuisten on hyvä muistaa, että ohjattu toiminta on tauolla. Nuorten ajeleminen voi lisääntyä, kun muu tekeminen on vähentynyt eikä kavereita voi tavata kodeissakaan. Vaikka se ärsyttäisikin, ärtymystään ei tule osoittaa käyttäytymällä liikenteessä huonosti. Riskinä on, että syntyy negatiivinen kehä, jossa nuoret ja aikuiset provosoivat toisiaan”, Markkanen muistuttaa.
Kun kohtaat nuoren kuljettajan:
- Aja tarkkaavaisemmin ja hiljennä tarvittaessa.
- Pidä riittävä turvaväli. Moni taidoistaan epävarmempi nuori haluaa pitää korostetusti tilaa ympärillään virheiden varalta. Hiillostamalla takapuskuria voit hermostuttaa nuorta lisää.
- Älä hermostu, jos toinen tekee virheen. Muista, että nuoret kuljettajat vasta harjoittelevat turvallista kulkemista.
- Näytä hyvää esimerkkiä omalla toiminnallasi. Mieti, jos nuori kuljettaja olisi oma lapsesi – miten haluaisit, että muut kuljettajat suhtautuvat häneen?
- Vältä yllättäviä liikkeitä ja toimintoja, joita nuori ei osaa tilanteessa odottaa. Mieti myös ohitustarve. Esimerkiksi taajama-alueella ei useinkaan ole mitään syytä lähteä ohittamaan mopoa.
*Liikenneturva selvitti suomalaisten asenteita nuoriin kuljettajiin kyselytutkimuksella marras-joulukuussa 2019. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastanneita oli 1000, joista autoilevia oli 79 prosenttia.
**Liikenneturva selvitti nuorten ajatuksia liikenteestä oppilaitoskyselyillä syksyllä 2019. Aineistoa on kerätty ympäri Suomen yhteensä 24 oppilaitoksessa yläkouluista lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin. Kyselyyn vastasi yhteensä 3291 nuorta, joista 1150:lla oli jokin ajo-oikeus. Lainaukset ovat kyselyyn vastanneiden nuorten avoimia kommentteja.