Kesällä 2018 toteutunut ja sekavana pidetty taksiuudistus on heikentänyt kuluttajien luottamusta takseihin. Nyt taksiyrittäjät haluavat palauttaa yhdessä asiakkaiden luottamusta alaan. Vaikka julkinen keskustelu on pyörinyt pitkälti hinnoittelun ympärillä, paljastaa tilauspalvelun data, että hintojen sijaan kuluttajien tärkein kriteeri taksille on nopea saapuminen sekä hyvä asiakaspalvelu.
Reilut puolitoista vuotta sitten voimaan astunut taksiuudistus on herättänyt hämmennystä suomalaisissa taksiasiakkaissa. Epämääräisen hinnoittelun, heikentyneen saatavuuden sekä huonojen palvelukokemusten myötä kuluttajien luotto taksipalveluihin on laskenut.
”Taksiuudistukseen liittyvä keskustelu on ollut viime aikoina turhankin negatiivista. On puhuttu muun muassa villeistä ja epärehellisistä takseista sekä harmaasta taloudesta. Siksi meidän luotettavien taksiyritysten tulee näyttää, että asiat voi tehdä edelleen myös pykälien mukaan ja asiakaspalvelu edellä”, kertoo Pirkanmaan alueella toimivan Taksipalvelu Kivelän yrittäjä ja itsekin taksinkuljettajana toimiva Mikko Kivelä.
”Haluamme tehdä taksikuskin työstä jälleen arvostetun palveluammatin. Koko taksinkuljettajan ammatti täytyy lanseerata uudelleen!”
Samoilla linjoilla Kivelän kanssa on myös niin ikään pirkanmaalaisen Liutun taksien toimitusjohtaja Jussi Kuortti.
”Vaikka me taksiyrittäjät kilpailemme samoista kyydeistä, niin tässä asiassa meidän täytyy vetää samaa köyttä. On kaikkien etu, että kuluttajien luottamus takseihin saadaan palautettua. Parhaiten se onnistuu parantamalla koko asiakaskokemusta aina taksin tilauksesta kyydin päättämiseen.”
Nopeus on hintaa merkittävämpi tilausperuste
Yksi konkreettinen toimi on useiden Suomen taksitoimijoiden siirtyminen yhteisen 02 Taksi -tilauspalvelun alle.
”Ennen taksiuudistusta suomalaiset tottuivat saamaan kaikki taksipalvelut yhdestä paikasta. Haluamme palauttaa tilanteen tuomalla kuluttajille helppokäyttöisen ja hinnoiltaan läpinäkyvän tilauspalvelun, josta löytää taas kätevästi alueen luotettavat taksitoimijat”, kertoo 02 Taksin kaupallinen johtaja Juha Mertanen.
02 Taksin ominaisuuksiin kuuluvat myös kattavat vertailupalvelut, jotka mahdollistavat taksin valitsemisen esimerkiksi hinnan, saapumisajan tai asiakasarvioiden perusteella.
”Taksiuudistuksen ympärillä on puhuttu paljon hintojen noususta. Tilausdatamme perusteella halpa hinta on kuitenkin vasta toissijainen taksin valintaperuste. Kaikista tärkeintä asiakkaille on kyydin nopea saapuminen sekä hyvä asiakaspalvelu”, Mertanen paljastaa.
Taksien saatavuus turvattava myös suurten kaupunkien ulkopuolella
Yksi taksiuudistukseen liitetyistä uhkakuvista on ollut myös taksien saatavuuden heikentyminen suurten kaupunkien ulkopuolella.
Taksiyrittäjä Mikko Kivelän mukaan pienempien paikkakuntien karsastaminen tuottoisampien kyytien toivossa on kuitenkin taksiyrittäjälle varsin lyhytkantoinen strategia.
”Asiakkaiden luottamusta takseihin on vaikea palauttaa, jos kyytejä ei edes tarjota. Me päätimme alusta alkaen, että haluamme tarjota palvelujamme samaan tapaan myös Tampereen ulkopuolella. Hyvä saatavuus, ja lyhyidenkin kyytien hyväksyminen ovat olleet myös uuden aktiivisia kuljettajia suosivan ajojen ketjutusmallin myötä liiketoiminnallisesti järkeviä valintoja.”
Taksiyhtiöt yhdistävän tilauspalvelun myötä taksin saaminen on nyt kätevämpää myös suurten kaupunkien ulkopuolella, lupaa 02 Taksin Juha Mertanen.
”Kun asiakas löytää alueen eri taksiyritykset samasta tilauspalvelusta, näkee hän samalla kunkin niistä saatavuustilanteen. Näin parhaiten saatavilla olevien kyytien löytäminen ja vertailu on helppoa ja nopeaa.”