Toyota näkyy alkaneella viikolla Keski-Suomessa järjestettävän Neste Rallin tiimoilta voimakkaasti. Kauden kahdeksas MM-osakilpailu kokoaa Jyväskylän tienoille niin osallistujia kuin rallifaneja ympäri maailmaa. TOYOTA GAZOO Racing -tiimi on taas valmiina esittämään parastaan, ovathan kyseessä Toyota Yaris WRC -auton kotitiet.

Toyota mukana ralleissa – niin nykyhetkessä kuin historiassa

Rallitunnelmaan pääsee osallistumaan useilla erikoiskokeilla, joita on tämän vuoden kilpailuun muokattu aiempia vuosia huomattavasti enemmän. Edelliseen vuoteen verrattuna liki 65 prosenttia reiteistä on erilaisia, ja lähes 40 prosenttia kilpailun erikoiskokeista ajetaan täysin uusilla reiteillä. Mikäli ei halua lähteä helteisille metsä- tai peltotaipaleille, voi kaupungilta käsin seurata kahteen kertaan ajettavaa legendaarista Harjun erikoiskoetta.

Katseltavaa, kuunneltavaa ja tekemistä löytyy erityisesti Paviljongin Kilpailukeskuksen alueella. Huoltoparkissa on mahdollisuus seurata mm. TOYOTA GAZOO Racing -tiimin toimintaa huoltotaukojen aikana.

Toyota Auto Finlandin osastolla huoltoparkin sisäänkäynnin läheisyydessä on myös paljon nähtävää ja tehtävää. Osastolla on staattisesti esillä aito Yaris WRC -auto, WEC-sarjan Le Mansin 24 tunnin kilpailun historiallisen voiton varmistaneen Toyota TS050 (numero 8) replika sekä Neste Rallissa 0-autoina käytettävä Toyota C-HR -malli. Osastolla on myös mahdollisuus osallistua rallitiimin toimintaan: Toyota Virtual Pit Stop Experience -simulaattorissa kaksi pelaajaa pääsee kerrallaan kokeilemaan oikean Yaris WRC -ralliauton huoltamista TOYOTA GAZOO Racing -varikolla kelloa vastaan tehden erilaisia huolto- ja korjaustoimenpiteitä.

Erityisen merkittävä tapahtuma Toyotan rallihistorian kannalta on torstaina 26.7. sekä perjantaina 27.7. tapahtuvat Rally Hall of Fame -näytösajot. Toyotan rallitoiminnan grand old man, vuonna 2008 menehtynyt Ove Andersson nostetaan rallin Hall of Fame -joukkoon kunniakkaaseen seuraan mm. Tommi Mäkisen, Rauno Aaltosen ja Walter Röhlrin rinnalle. Ove Andersson perusti 1970-luvulla Andersson Motorsportin, josta myöhemmin muotoutui Toyotan ensimmäinen rallitiimi, Toyota Team Europe.

Harjun erikoiskokeiden yhteydessä järjestettävissä tilaisuuksissa nähdään näytösajo, jossa Ove Anderssonia edustaa hänen poikansa, Roger Andersson. Ajokkina hänellä on Toyota Corolla Levin 1600 (TE27), samanlainen auto jolla Hannu Mikkola voitti Toyotan ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton Jyväskylän Suurajoissa 1975. Kyseinen auto sekä Latvala Motorsportin kaksi WRC-Celicaa (ST165 & ST205) ovat nähtävillä näytösajojen ulkopuolella Paviljongin Kilpailukeskuksen alueella.

Toyota näkyy tämän kilpailuviikon aikana muutenkin Keski-Suomen alueella vahvasti merkin ollessa Neste Rally Finlandin järjestävän AKK-Motorsport ry:n virallinen autoyhteistyökumppani.