Tuulilasien rikkoutumisen sesonkiaika on tältä vuodelta käynnistymässä etenkin Etelä-Suomessa. Yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista sattuu Ifin tilastojen mukaan maalis- ja huhtikuussa, kun teiden sulaessa liikenteessä ropisee irtokiviä sekä renkaista irtoavia nastoja. Tuulilasivahinko on nykyään yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko.
Ifin vahinkotilastojen mukaan eniten tuulilaseja rikkoutuu viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kevään vahinkopiikki jatkuu yleensä toukokuulle eli siihen asti, kunnes viimeisetkin tiet on puhdistettu hiekoituskivistä. Suhteessa autojen määrään tuulilasivahinkoja sattuu useimmin Espoossa, Kotkassa, Vantaalla ja Tampereella.
– Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Tuulilaseja rikkoutuu erityisesti ohitustilanteissa. Ohittaessa olisikin kohteliasta huomioida, että jättää riittävästi väliä ohitettavaan autoon eikä lennätä sen tuulilasiin esimerkiksi moottoritien keskikaistalta palatessaan hiekoituskiviä tai irronneita nastoja, kertoo laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen Ifistä.
Tuulilasivahinko on nykyään yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko. Viime vuonna If korvasi Suomessa kaikkiaan yli 30 000 lasinkorjausta ja -vaihtoa. Vahinkojen määrä kasvoi edelleen vuodesta 2016.
– Rikkoutunut tuulilasi on aina turvallisuusriski. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta, Varke-Lipponen muistuttaa.
Tuulilasin rikkoutuminen etenkin uusien autojen riesa
Lasivahinkojen määrä jatkaa kasvuaan erityisesti siksi, että tuulilasi särkyy useimmin uusissa, alle kolme vuotta vanhoissa autossa. Nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan vanhoja tuulilaseja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.
Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Jokainen iskemä halkeaa jossain vaiheessa. Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään.
– Jos tuulilasissa oleva iskemä on kahden euron kolikkoa pienempi, se voidaan yleensä korjata. Tätä isompi iskemä puolestaan vaatii todennäköisesti lasin vaihdon. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa, Solja Varke-Lipponen kuvaa.
Tarkista, onko kaskossa lasiturva
Iskemän korjaaminen tuulilasista ei ole yleensä kallista, mutta tuulilasin vaihtamisen kustannukset vaihtelevat paljon eri autojen välillä.
– Tyypillisesti henkilöauton tuulilasin vaihto maksaa noin 700 euroa. Kuitenkin etenkin uusissa autoissa lämmitettävän ja esimerkiksi sade- ja valotunnistimella varustetun tuulilasin vaihto maksaa yleensä yli 1000 euroa. Kannattaakin tarkistaa, onko omalla autolla kaskovakuutus, joka sisältää lasiturvan, Solja Varke-Lipponen kertoo.
Ifissä lasiturva on ylivoimaisesti suosituin kaskovakuutukseen otettava lisäturva, joka hankitaan jo lähes jokaiseen uuteen henkilöautoon. Tuulilasivahinko ei Ifissä laske kaskovakuutuksen bonusta ja jos tuulilasin korjaus riittää, ei autoilijan maksettavaksi jää edes omavastuuta. Autoilijoiden helpottamiseksi lasivahingoista ei tarvitse enää tehdä vahinkoilmoitusta, vaan asiakas voi mennä suoraan Ifin kumppaniliikkeeseen hoidattamaan tuulilasin kuntoon.