Audin kaasuautomalleissa yhdistyvät ekologisuus ja taloudellisuus: Audi A4 Avant g-tron -mallissa on uusi, urheilullinen muotoilu ja huipputeknologinen kosketusnäyttökonsepti. Suomessa Audi A4 Avant 40 g-tronin myynti on alkanut kolmella varustelutasolla: Business, Business Advanced ja Business S line.
Suomessa erittäin kattava vakiovarustelu sisältää mm. korkearesoluutioisen 10,1” MMI-kosketusnäytön, 7” ajotietokoneen värinäytöllä, Audi Smartphone Interface -älypuhelinliitännän, Audi Sound Systemin, 3-alueisen automaatti-ilmastoinnin, led-ajovalot sis. ajovalojen pesimet ja dynaamiset takavilkut, vakionopeudensäätimen nopeudenrajoittimella, akustisen ja optisen pysäköintijärjestelmän edessä ja takana ja takaluukun sähköisen avaus- ja sulkutoiminnon.
Business Advanced ja Business S line -varustelutasot tarjoavat lisäksi mm. peruutuskameratoiminnon, urheilulliset etuistuimet sis. sähkösäätöiset ristiseläntuet ja takadiffuusorin sekä erivärisen jäähdyttimensäleikön, ilmanottoaukot ja isommat alumiinivanteet.
Audi g-tron -kaasuautot ovat osa Audin integroitua ja kestävää liikkuvuuskonseptia. Audi A4 Avant g-tronissa on erityisesti maa-/biokaasukäyttöön muokattu 2,0 TFSI -moottori. Moottorin teho on 125 kW (170 hv) ja suurin vääntömomentti 270 Nm on käytössä 1 650–4 400 kierrosnopeusalueella. Audi A4 Avant g-tron kiihtyy 0–100 km/h 8,4 sekunnissa. Audi A4 Avant g-tronin huippunopeus on rajoitettu 210 km/h. Yhdistetyt CO2-päästöt ovat varustelutasosta riippuen 124–126 g/km (Suomi-varustelu). Vakiona on seitsenvaihteinen S-tronic -automaattivaihteisto, joka siirtää kaksilitraisen TFSI-moottorin väännön etupyörille.
Auton takaosan alle on sijoitettu neljä sylinterimäistä kaasusäiliötä, joihin mahtuu 17,3 kg kaasua 200 baarin paineessa. Säiliön sisempi kerros on polyamidia, ulompi kerros muodostuu kuitukelaustekniikalla valmistetusta hiilikuitu- ja lasikuituvahvisteisesta epoksikomposiittirakenteesta. Uloin osa on puhdasta lasikuituvahvisteista epoksia (GFRP), jonka tehtävä on paljastaa esimerkiksi kiveniskemistä tai isompien esteiden yli ajamisesta mahdollisesti syntyvä vauriot.
Audi A4 Avant g-tronin toimintamatka kaasulla, varustetasosta riippuen, on 370 – 380 km (yhdistetty kaasun kulutus, WLTP). Kaasusäiliön tyhjentyessä 2,0 TFSI -moottori vaihtaa käyttövoimaksi bensiinin. Tämä tapahtuu kaasun ruiskutuspaineesta ja lämpötilasta riippuen, kun säiliössä on jäljellä 0,4–1,4 kg kaasua. Polttoainesäiliön tilavuus on noin 7 litraa. Maa-/biokaasun ja bensiinin täyttöaukot on sijoitettu saman polttoainesäiliön luukun alle.
Uudistettujen Audi A4 -mallien ulkonäkö on urheilullinen ja hienostunut. Uuden käyttöjärjestelmän ohjauskeskus on kojelaudan keskellä oleva suuri MMI-kosketusnäyttö. Molemmille polttoainesäiliöille on oma mittarinsa ja järjestelmä kertoo myös kaasun- ja bensiininkulutuksen sekä tarjoaa tietoa lähimmistä kaasutankkausasemista. Infotainment-järjestelmään on saatavana myös uusi MMI Navigointi plus -järjestelmä, joka perustuu kolmannen sukupolven modulaariseen MIB 3 -infotainment-alustaan. Audi Connect ja Audi Connect plus tarjoavat lisäksi joukon verkkopalveluita, kuten parviälyä hyödyntävät Car-to-X-palvelut.
Audi A4 Avant g-tronit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille vuoden 2020 alkupuoliskolla.
Audi A4 Avant g-tronin hinnasto ja lisävarustehinnasto:
http://bit.ly/AudiA4Avantg-tronHinnasto
http://bit.ly/AudiA4Avantg-tronLisävarustehinnasto
A4 Avant 40 g-tron tekniset tiedot
Iskutilavuus cc | 1,984 |
Maksimiteho kW (hv) / kierrosnopeusalue | 125 (170) 4,450–6,000 |
Maksimivääntö Nm / kierrosnopeusalue | 270 / 1,650–4,400 |
Huippunopeus km/h | 210 |
Kiihtyvyys sekunneissa 0–100 km/h | 8,4 |
Yhdistetty kaasun kulutus (WLTP), 16–18″ vanteilla | 4,5–4,6 kg/100 km** |
Toimintamatka kaasulla (WLTP), 16–18″ vanteilla | 370–380 km |
Yhdistetyt hiilidioksidipäästöt kaasukäytöllä (WLTP) | 124–126 g/km |