Sunnuntaina voimaan astuva laki punnitsee autokoulujen kyvyn ja halun kilpailla markkinaehtoisesti opetuslupalaisten palveluissa. Pakollisten kurssien tarjonta ja hinnoittelu näyttää pian, kuinka uudistus toimii.
Uudessa ajokorttilaissa annetaan enemmän painoarvoa osaamiselle kuin sille, missä ja miten asiat on opittu. Esimerkiksi teoriaopetuksessa on huomattavasti aiempaa enemmän joustoa.
Joku oppii teorian helposti ja toiselta se vaatii enemmän ponnisteluja. Tämä haastaa myös palveluntarjoajia tarjoamaan ajokorttia suorittaville hyvin tehtyjä oppimateriaaleja itseopiskeluun verkossa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
Uutta on myös se, että opetuksen saa aloittaa jo oppilaan täyttäessä 16 vuotta. Se antaa mahdollisuuden pitkäaikaiselle oppimiselle varsinkin opetuslupaopetuksella.
Nuori saa erinomaiset lähtökohdat turvalliselle autoilulle voidessaan valvotusti harjoitella ajamista kaikissa eri olosuhteissa ja liikenneympäristöissä jopa kahden vuoden ajan, Nieminen arvioi. Ajotuntien minimimäärä pudotettiin kymmeneen, mutta moni tarvitsee tätä enemmän ajokokemusta ennen ajokokeen läpäisemistä.
Ennen opetuslupaopetuksen aloittamista oppilaan on osallistuttava autokoulussa neljän teoriatunnin mittaiseen ns. ensimmäistä ajokortta suorittavan (EAS) koulutukseen eli turvallisuuskoulutukseen. Tämä koulutus käydään vain kerran nimensä mukaisesti ensimmäistä ajokorttia suoritettaessa. Jos siis oppilaalla on entuudestaan vaikka mopokortti, ei turvallisuuskoulutusta tarvitse enää käydä ennen B-kortin opetuksen aloittamista.
Toinen myös opetuslupalalaisille pakollinen autokouluosio on neljästä teoriatunnista ja neljästä ajotunnista koostuva riskientunnistamiskoulutus, joka pitää käydä ennen kuljettajatutkinnon ajokoetta. Vastaavasti aiemmin pakolliset harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe poistuvat.
Nyt on mielenkiintoista nähdä, miten autokoulut paketoivat palvelunsa ja miten ne hinnoitellaan. Toimivien markkinoiden kannalta on tärkeää, että kumpaakin opetuslupaoppilaille pakollista koulutusta tulee myös riittävästi tarjolle. Tällä hetkellä nk. turvallisuuskoulutuksen (EAS) hinnat vaihtelevat noin 50–175 ja riskientunnistamiskoulutuksen 300–600 euron välillä, Nieminen toteaa.
Oleellista on, ettei opetuslupaoppilailta vaadittavan lakisääteisen koulutuksen osalta pääse syntymään alueellisia markkinoita, joissa määräävässä markkina-asemassa oleva autokoulu tai autokoulut hinnoittelevat tuotteet tavoitteenaan opetuslupaopetuksen syrjiminen.
Kuluttajan on syytä olla hereillä myös kokonaan autokoulussa suoritettavien koulutuspakettien vertailussa, sillä pakettien hinnat ja niiden sisällöt vaihtelevat. Ennen lopullista autokoulun valintaa kannattaa tarkistaa, mitä koulutukseen sisältyy ja mitä mahdollinen lisäkoulutus, kuten ylimääräiset ajotunnit maksavat. Laadullisen arvion tekeminen on hankalaa, mutta avoimen tiedon avulla tähänkin voidaan saada jatkossa parannusta. On hyvä huomioida, että osa opetuksesta on mahdollista hankkia virtuaalisesti vaikka oman paikkakunnan ulkopuolelta.