Uusi Porsche Macan sai maailman ensiesittelynsä Shanghaissa aiemmin tällä viikolla. Porschen kompakti SUV-malli on ollut todellinen menestystarina vuonna 2014 tapahtuneesta ensilanseerauksestaan lähtien. Nyt Macanin muotoilua, mukavuutta ja ajodynamiikkaa on parannettu merkittävästi, joten se säilyttää edelleen paikkansa segmenttinsä urheilullisimpana autona. Uusi Macan on ulkomuodoltaan puhdasverinen Porsche. Kolmiulotteisen vaikutelman antava LED-valonauha auton perässä ja LED-ajovalot ovat vakiovarusteita. Sisäpuolella näkyvimpiä uudistuksia ovat uuden Porsche Communication Management (PCM) ‑tietoviihdejärjestelmän 11-tuumainen kosketusnäyttö, uudelleen muotoillut ja sijoitetut ilmasuuttimet sekä 911-mallista tuttu GT-urheiluohjauspyörä. PCM-järjestelmä tarjoaa käyttöön uusia digitaalisia toimintoja, kuten älykkään ääniohjauksen. Online-navigointijärjestelmä on vakiovaruste, ja laajennettuun mukavuusvarusteiden valikoimaan kuuluvat nyt myös ruuhka-avustin, ionisaattori ja lämmitetty tuulilasi.
LED-ajovalot ja uusi takavalonauha vakiovarusteina
Tarkkaan punnittujen muutosten ansiosta Macanin ilme on nyt entistäkin sporttisempi ja uudenaikaisempi. Monet yksityiskohdat korostavat Macanin sukulaisuutta ikonisen 911-urheiluauton ja 918 Spyderin kanssa. Valoilla on tässä suhteessa erityisen merkittävä rooli: uudessa Macanissa on vakiovarusteena korkealaatuinen moduulipohjainen LED-valojärjestelmä, joka antaa kolmiulotteisen vaikutelman. Valojen toiminta voidaan optimoida lisävarusteena saatavalla dynaamisella PDLS Plus ‑järjestelmällä, joka säätää valojen suuntauksen ajotilanteen mukaan. Macanin keula on saatu hienovaraisin muutoksin näyttämään entistäkin leveämmältä. Edellisen mallin virtaviivaisia muotoja on korostettu entisestään auton perässä, missä kolmiosainen ja kolmiulotteinen LED-valonauha ja neliosaiset jarruvalot ovat Porschen autoille tunnusomaisia muotoiluelementtejä.
Uusina lisävarusteina GT-urheiluohjauspyörä, ionisaattori ja ruuhka-avustin
Uuden Macanin sisällä 911-mielleyhtymää vahvistaa valinnainen GT-urheiluohjauspyörä, johon on integroitu lisävarusteena saatavan Sport Chrono ‑paketin ajotilan valintakytkin ja Sport Response ‑painike. Porsche on laajentanut Macaniin saatavissa olevien mukavuusvarusteiden valikoimaa tuulilasin lämmityksellä ja sisäilman laatua parantavalla ionisaattorilla. Uusien tyylikkäiden korivärivaihtoehtojen (kuten ”Miami Blue”, ”Mamba Green Metallic”, ”Dolomite Silver Metallic” ja ”Crayon”) ja uusien sisäverhoilupakettien ansiosta Macan on mahdollista personalisoida entistäkin paremmin omistajansa maun mukaiseksi.
Kasvojenkohotuksen myötä Porsche on laajentanut myös Macanin kuljettajaa avustavien järjestelmien valikoimaa. Uusi ruuhka-avustin, johon on integroitu mukautuva vakionopeudensäädin, tekee ruuhkassa tai hitaasti liikkuvassa liikennevirrassa ajamisesta mukavampaa ja rentouttavampaa. Korkeintaan 60 km/h:n ajonopeudella toimiva järjestelmä voi kiihdyttää ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti ja avustaa myös ohjausta.
11-tuumainen kosketusnäyttö ja kattavat yhteydet
Macan tarjoaa kattavat yhteydet ja paljon digitaalisia toimintoja uuden Porsche Communication Management (PCM) ‑tietoviihdejärjestelmän kautta. Porschelle tunnusomaisen viistosti nousevan keskikonsolin päälle sijoitettu Full HD ‑kosketusnäyttö on integroitu saumattomasti uudistuneeseen kojelautaan. Panamerasta ja Cayennesta tutulla tavalla tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä on mahdollista räätälöidä oman maun mukaiseksi valmiiden ruutujen avulla. Myös ilmasuuttimet on muotoiltu uudelleen ja sijoitettu uuteen paikkaan keskusnäytön alapuolelle.
Kaikissa Macan-versioissa on vakiovarusteena Connect Plus ‑moduuli, joka takaa täydet verkkoyhteydet. Moduuli toimii alustana monille digitaalisille toiminnoille ja palveluille, kuten älykkäälle ääniohjaukselle ja online-navigointijärjestelmälle. Vakiovarusteluun kuuluvan järjestelmän keskeisiin ominaisuuksiin kuuluu Here Cloud ‑yhteys, joka tarjoaa swarm-pohjaisia liikennetietoja reaaliaikaisesti. Uusi Offroad Precision App mahdollistaa maastoajoa koskevan datan taltioinnin ja analysoinnin.
Optimoitu alusta, uudet renkaat ja vanteet
Optimoitu alusta vahvistaa uuden Macanin asemaa kompaktien SUV-mallien segmentin urheilullisimpana autona. Alusta on hienosäädetty entistä neutraalimmaksi ja mukavammaksi vakaudesta tinkimättä. Macanissa on myös edelleen erilevyiset renkaat edessä ja takana. Tämä SUV-segmentissä harvinainen ratkaisu auttaa kuljettajaa saamaan älykkäästä Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmästä kaiken ajodynaamisen hyödyn irti. Uudistettujen renkaiden parempi sivuttaisdynamiikka lisää ajonautintoa, ja uudet 20- ja 21-tuumaiset vanteet tuovat lisämahdollisuuksia auton ulkoasun räätälöintiin.
Todellinen menestystarina – asiakkaille toimitettu vuodesta 2014 jo yli 350 000 Macania
Macania voi kutsua hyvällä syyllä menestystarinaksi. Porschelle luonteenomaisen suorituskyvyn, hyvän maastokelpoisuuden ja jokapäiväisen käytännöllisyyden yhdistelmä vetosi asiakkaisiin alusta alkaen. Vuonna 2014 tapahtuneen ensilanseerauksen jälkeen Porsche on toimittanut asiakkaille jo yli 350 000 Macania. Malli on ollut erityisen suosittu Kiinassa, missä sen myynti on ylittänyt sadantuhannen auton rajan. Shanghaissa esitelty uutuusmalli on suunnattu pelkästään Kiinan markkinoille. Muille markkina-alueille tarkoitettuja malleja on luvassa vielä tämän vuoden aikana.