BMW:n seuraava teknologinen lippulaiva, BMW iNext on parhaillaan talvitesteissä Ruotsin Lapissa. Vaativat olosuhteet ja yli 30 asteen pakkanen ovat hyvä testiympäristö täysin uudelle sähköautomallille, joka tuodaan markkinoille vuonna 2021.

Visionäärinen BMW iNext -konseptiauto oli ensiesittelyssä syksyllä 2018. Auto muuttuu vielä ennen sarjatuotantomallin esittelyä vuonna 2021. Tuolloin auton tuotanto käynnistyy Dingolfingissa Saksassa.

BMW iNEXTin pituus on 5055, korkeus 1690 ja leveys 2062 millimetriä. Toisin sanoen auto on hieman kookkaampi kuin uuden sukupolven BMW X5. Näin konseptiautoon on mahdutettu tilavat sisätilat ja tilaa uudenlaisille innovaatioille.

Naamiovärein maalattua autoa kokeillaan lumisilla teillä ja järvien jäillä. Kylmyys ja vähäinen kitka antavat arvokasta tietoa auton toiminnasta ääriolosuhteissa. Näin nelivedon ja sähköisten vakautusjärjestelmien toimintaa voidaan testata tavanomaista ajotilannetta vaativammin. Epätasainen ja karkea pinta auttaa myös havainnoimaan alustan ja iskunvaimentimien toimintaa.

Kokeissa selvitetään arktisen talven vaateet sähkömoottorille, korkeajänniteakulle ja jäähdytysjärjestelmälle. Auton energianhallintajärjestelmään ja ilmastointiin kiinnitetään erityisesti huomiota, jotta ne lyhentäisivät auton toimintasädettä mahdollisimman vähän.

Autojen ohjausta ja jarrujärjestelmiä säädetään talviolosuhteiden mukaan, jotta auto kiihdyttää ja jarruttaa parhaalla mahdollisella tavalla kaikissa olosuhteissa. Testeissä ajetaan erilaisilla pinnoilla kuten lumisilla sorateillä, kuivalla asfaltilla ja peilijäällä.

Autonominen tulevaisuus

BMW iNEXT mahdollistaa ajamisen itse ja matkustamisen autonomisessa autossa. Boost-ajotilassa kuljettaja ohjaa dynaamisia ominaisuuksia ja sähkövoimaa, kun taas Ease-ajotilassa autonominen teknologia huolehtii ajamisesta.

BMW:n mallistossa on yli 25 sähköautoa vuonna 2025, joista 12 on täyssähköautoja.

BMW tuo ensi vuonna markkinoille X3 SAV-mallin. iNEXT-mallin ja i4 -mallien sarjatuotanto käynnistyy samaan aikaan vuonna 2021.