Liikenneturvan seurantojen mukaan joka toinen pyöräilijä polkee valoitta. Joka kahdeksas käyttää pyörässään takavaloa. Liikenneturvan kyselyn mukaan kahdeksan kymmenestä suomalaisesta ei välitä siitä, onko pyörän valo tasainen vai vilkkuva – kunhan valo vain on.
Se, että pyöräilijä näkee itse ja näkyy muille, on eritoten pimeällä tai huonolla kelillä tärkeä turvallisuustekijä. Liikenneturvan seurantojen* mukaan puolet pyöräilijöistä polkee ilman valoa pimeän aikaan.
Se, että itse näkee polkea, ei vielä tarkoita, että muut liikkujat havaitsisivat sinut. Pyörän valoa tarvitaan myös valaistuissa taajamissa. Syysiltojen pimetessä yhä aikaisemmin kannattaa hämäryyteen varautua ottamalla pyörän valo mukaan jo aamusta. Vanhempien kannattaa tarkistaa, että lasten pyörissä on valot ja heijastimet kunnossa, ja varmistaa lapselta, että valoa myös käytetään, summaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.
Pyörässä on oltava vaaleaa valoa näyttävä etuvalo pimeällä tai hämärässä ajettaessa sekä etu-, taka- ja sivuheijastimet. Etuheijastimen on oltava valkoinen ja takaheijastimen punainen. Punainen takavalo ei pyörässä ole vielä pakollinen, mutta se lisää pyöräilijän näkyvyyttä pimeän ja hämärän aikaan liikuttaessa. Liikenneturvan seurantojen mukaan joka kahdeksannella (13 %) pyöräilijällä onkin jo käytössään takavalo.
Pyörässä edellytetään valoja myös aina, kun näkyvyys on huono.
Näkyykö vilkkuva valo paremmin?
Useimmat pyörän valot on mahdollista säätää sekä tasaista että vilkkuvaa valoa näyttäväksi. Kun Liikenneturva kysyi suomalaisilta**, mitä mieltä he ovat vilkkuvasta valosta, suurin osa koki tärkeimmäksi sen, että valo ylipäätään on. Neljää kymmenestä vilkkuva valo ärsytti tai häiritsi, mutta samansuuruinen vastaajajoukko taas koki, että juuri valon vilkkuvuus lisää pyöräilijän havaittavuutta kiinteätä paremmin.
Koemme asiat eri tavalla, ja joitain ärsyttävä vilkku voi taas toisten mielestä olla tehokas huomionherättäjä. Toiset kävelijät ja pyöräilijät voi ottaa paremmin huomioon suuntaamalla pyörän valo oikein. Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, nähdään hyvin eteenpäin, mutta vältetään häikäisemästä vastaantulevia, Piippa vinkkaa.
Valon käytön lisäksi pimeällä pyöräilevän on hyvä suhteuttaa ajonopeus olosuhteiden mukaiseksi. Näin havaintojen tekoon jää enemmän aikaa ja pyörän saa pysäytettyä nopeammin ja hallitummin tarvittaessa. Pimeällä näkyvyyttä edistävät myös pyöräilijän heijastimet, heijastavat vaatteet tai heijastinliivi.
Viisi valovinkkiä satulaan:
- Käytä ajovaloa pyöräillessäsi hämärällä ja pimeässä – näin näet itse minne menet ja autat muita havaitsemaan sinut ajoissa.
- Tutustu valovaihtoehtoihin ja satsaa hyvälaatuiseen lamppuun.
- Kun hankit polkupyörän, varmista samalla valojen ja heijastimien tilanne.
- Vanhempana tarkista myös lapsesi polkupyörän valot ja heijastimet.
- Aseta nopeutesi tilanteen ja näkyvyyden mukaan – maltillinen vauhti antaa enemmän aikaa havainnointiin.
*Liikenneturva tarkkailee pyöräilevien valojen käyttöä pimeällä valtakunnallisesti. Vuonna 2017 pyörän valoja käytti 50 prosenttia pimeällä pyöräilevistä.
**Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä pyörän valosta joulukuussa 2017. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilijoita oli 1212 eli 79 prosenttia.