Škodan automallit lukeutuvat kokoluokkiensa turvallisimpiin. Turvallisuuden yhtenä takaajana ovat innovatiiviset avustinjärjestelmät, joista moni sisältyy vakiovarustukseen. Uudet ja edelleen kehitetyt järjestelmät osoittavat jälleen kerran, ettei ŠKODA turvallisuudessa ja ajamisen mukavuudessa jätä mitään sattuman varaan: järjestelmät avustavat kuljettajaa, varoittavat häntä vaaratilanteista optisesti ja akustisesti sekä vaarallisissa tilanteissa tarvittaessa jopa puuttuvat auton hallintaan.
Kokoluokkansa autojen joukossa uusi ŠKODA OCTAVIA on nostanut turvallisuuden rimaa. Škodan suosituimman automallin uudessa sukupolvessa esiteltiin uusia avustinjärjestelmiä ja jo tuttujen järjestelmien edelleen kehitettyjä tai toiminnoiltaan laajempia versioita. Näille järjestelmille tietoa syöttää jopa 20 erilaista tunnistinta. Uusi törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist avustaa kuljettajaa ohjausvoimaa suurentamalla tekemään hallitun väistöohjausliikkeen, jotta voidaan välttää törmäys jalankulkijaan, pyöräilijään tai toiseen ajoneuvoon. Uusi avustin on myös kääntymisavustin Turn Assist (tulossa myöhemmin syksyllä), joka risteyksessä vasemmalle käännyttäessä tunnistaa vastaantulevan liikenteen ja varoittaa kuljettajaa. Törmäyksen välttämiseksi se tarvittaessa jopa pysäyttää auton automaattisesti. Hyödyllinen avustin on myös oven avausvaroitin Exit Warning, joka tunnistaa ovea avattaessa takaa lähestyvän ajoneuvon tai pyöräilijän. Järjestelmä varoittaa tarvittaessa kuljettajaa sekä matkustajia äänimerkillä ja ulkopeilikoteloiden varoitusvaloja vilkuttamalla. Sen tunnistus toimii jopa 35 metrin päähän.
Innovatiiviset avustinjärjestelmät lisäävät turvallisuutta ja ajamisen mukavuutta
Loppusyksystä alkaen OCTAVIA-malleihin on saatavissa ympäristönäkymä Area View. Se näyttää kuvan auton lähiympäristöstä avuksi autoa pysäköitäessä tai ahtaissa paikoissa ajettaessa. Neljän kameran kuvasta koostetaan 360 asteen ympäristönäkymäkuva tietoviihdejärjestelmän näyttöön. Side Assist -kaistanvaihtovaroitin havaitsee takaviistosta lähestyvät ajoneuvot jopa 70 metrin päästä. Varoitus näytetään ulkopeilikoteloiden sisäreunoissa olevilla varoitusvaloilla. Jos kuljettaja varoituksen palaessa kuitenkin kytkee vilkut kaistaa vaihtaakseen, järjestelmä puuttuu tilanteeseen aktiivisella ohjausliikkeellä, jotta voidaan estää kolari monikaistaisella tiellä. Ennakoivan jalankulkija- ja pyöräilijäsuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist parantaa kaupunkiajon turvallisuutta. Se tunnistaa oman auton liikennesuunnassa liikkuvat ja paikallaan olevat ajoneuvot sekä auton eteen tulevat pyöräilijät ja jalankulkijat. Järjestelmä varoittaa optisesti ja akustisesti sekä vaarallisissa tilanteissa tarvittaessa jopa aloittaa jarrutuksen törmäyksen välttämiseksi.
Myös mukautuva vakionopeuden säädin (ACC) on uudistunut. Se säätelee oman auton nopeutta edellä ajavan ajoneuvon mukaan ajonopeuteen 210 km/h saakka. Tämän vakionopeuden säätimen ennakointitoiminto käyttää tuulilasiin asennettua kameraa ja navigointijärjestelmän tietoja säätääkseen ajonopeuden automaattisesti tiestön ja vallitsevan nopeusrajoituksen mukaisesti nähden. Mukautuvassa vakionopeuden säätimessä on pysähtelevän liikenteen toiminto, jolla DSG-vaihteistolla varustettu auto pysähtyy ja lähtee uudelleen liikkeelle, jos pysähdys kestää enintään kolme sekuntia. Käsivaihteisessa autossa järjestelmä osaa jarruttaa auton pysähdyksiin saakka, jos kytkettynä on nopeuden hidastamiseen soveltuva vaihde ja kuljettaja sitten nopeuden enemmän hidastuessa painaa kytkinpolkimen pohjaan.
Ajoavustinkokonaisuus Travel Assist tuo autoon lisää mukavuutta ja turvallisuutta: se yhdistää eri järjestelmien toiminnot ja tunnistaa sairaskohtauksen. Travel Assist -kokonaisuuteen sisältyvät ennakoiva, mukautuva vakionopeuden säädin, liikennemerkkien tunnistuksen ja näytön uusin versio, nyt myös tietyömaat tunnistava mukautuva kaista-avustin, liikenneruuhka-avustin ja hätätilanneavustin Emergency Assist. Ajettaessa Travel Assist tarkastaa 15 sekunnin välein, pitääkö kuljettaja riittävästi kiinni ohjauspyörästä vai eikö hän enää pysty ohjaamaan autoa. Jos kuljettaja ei saamastaan varoituksesta huolimatta ohjaa autoa, hätätilanneavustin Emergency Assist kytkee hätävilkut päälle ja hallitusti pysäyttää auton.
Suuremmista autoista tunnetut avustinjärjestelmät nyt myös perheautokokoluokkaan
Kaista-avustin Lane Assist ja edessä olevaa aluetta valvova, kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen sisältävä Front Assist ovat perheautokokoluokan malleissa SCALA ja KAMIQ vakiona. Lane Assist – Kaista-avustin tunnistaa kaistamerkinnät tuulilasiin asennetulla kameralla. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos auto uhkaa ajautua kaistaltaan, ja tekee tarvittaessa automaattisen vastaohjausliikkeen auton pitämiseksi omalla kaistallaan. Front Assist valvoo aluetta auton edessä ja varoittaa mahdollisesta törmäysvaarasta. Tarvittaessa se aloittaa automaattisen jarrutuksen. Ajonopeusalueella 5‒60 km/h se tunnistaa myös pyöräilijät ja jalankulkijat.
Monet suuremmista automalleista tunnetut turvallisuuden järjestelmät ja avustimet ovat nyt saatavissa perheautokokoluokan malleihin. Niitä ovat esimerkiksi ennakoiva, mukautuva vakionopeuden säädin ja Side Assist -kaistanvaihtovaroitin sisältäen Rear Traffic Alert -peruutusvaroittimen. Se avustaa kuljettajaa pysäköintiruudusta pois peruutettaessa. Peruutusvaroitin tunnistaa takana olevat esteet ja kaistanvaihtovaroitin myös takaviistosta lähestyvät ajoneuvot, joiden nopeus on enintään 70 km/h. Jos kuljettaja ei reagoi optiseen eikä akustiseen varoitukseen, peruutusvaroitin aloittaa automaattisen hätäjarrutuksen. Auton pysäköimisen avuksi saatavilla ovat peruutuskamera sekä Automatic Parking Assistant -pysäköintiavustin, joka osaa automaattisesti ohjata autoa taskupysäköinnissä ja poikittaiseen ruutuun pysäköitäessä. Järjestelmään sisältyvä pysäköintijarruavustin havaitsee esteet auton edessä ja takana, ja tarvittaessa se osaa jarruttaa. Muita hyödyllisiä varusteita ovat kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä, mäkilähtöavustin ja kaukovaloavustin.