Tiedossa pitkä ajomatka? Näin se sujuu turvallisesti

Kasinot kilpailevat pelaajista kuin rallissa konsanaan

Useamman tunnin kestävälle automatkalle kannattaa valmistautua hyvin. Artikkelissamme kerromme vinkkejä, joiden avulla pitkä matka taittuu mahdollisimman turvallisesti ja mukavasti.

Vinkkimme sopivat sekä ensi kertaa pitkään matkaan valmistautuville autoilijoille, perheen kanssa matkaan lähteville että kokeneillekin kuskeille.

Tarkista auto ennen pitkää matkaa

Menopelin kunto on hyvä tarkistaa ennen matkaan lähtemistä. Tarkista ennen lähtöä renkaiden ilmanpaineet ja öljyt. Huolehdi myös siitä, että tuulilasinpyyhkijät toimivat ja varmista, että lasinpesunestettä on riittävästi.

Muista, että vaikka Etelä-Suomessa olisi jo hyvinkin keväistä, pohjoisemmassa tiet voivat olla vielä jäisiä. Pääsiäisreissua ennen ei siis välttämättä kannata vaihtaa kesärenkaisiin.

Tarkista säätila

Reissua edeltävänä päivänä kannattaa tutkailla sääkarttaa. Sää voi vaihdella merkittävästi pitkän matkan aikana. Katso siis minkälaista säätä on luvassa matkan eri etapeilla.

Kun tiedät suurin piirtein, minkälaista säätä matkalle on luvassa, osaat arvioida paremmin matkaan kuluvan ajan. Jos luvassa on siis huonompaa säätä, kannattaa ajomatkaan varata runsaammin aikaa.

Jos tiedossa on erittäin huonoa säätä, ajomatkaa on paras siirtää, mikäli se on mahdollista.

Suunnittele reitti

Tutustu erilaisiin reittivaihtoehtoihin. Huolehdi, että matkan varrella on riittävästi huoltoasemia. Jos ajat sähköautolla, tarkista, että reitin varrella on riittävästi latauspisteitä, jotka sopivat autollesi.

Kaupunkeja kannattaa välttää, etenkin ruuhka-aikoihin. Ruuhkassa ajaminen kasvattaa polttoainekuluja merkittävästi. Suosi siis sellaista reittiä, joka sujuu tasaiseen tahtiin, vaikka se olisikin pitempi. Se on taloudellisempaa kuin lyhyen, mutta ruuhkaisen reitin valitseminen.

Reitti kannattaa suunnitella myös taukopaikkoja silmällä pitäen. Valitse esimerkiksi lounastaukoa varten viihtyisä paikka, jonka ympäristössä on mukava jaloitella. Huomioi, että taukoja kannattaa pitää jokaisen kahden ajotunnin jälkeen.

Matka kannattaa suunnitella niin, että ajomatka taitetaan mahdollisimman suurelta osin päiväsaikaan. Jos matka on niin pitkä, että se venyy myöhään iltaan tai yöhön, se kannattaa jakaa kahdelle päivälle.

Valmistaudu matkaan

Turvallisuutta ja mukavuutta silmällä pitäen on tärkeää, että kuski tai kuskit ovat nukkuneet kunnon yöunet ennen ajomatkalle lähtöä. Matkatavarat kannattaa pakata edellisenä päivänä, jotta matkaan pääsee lähtemään heti aamusta.

Autoon kannattaa myös varata eväitä ja juotavaa. Matkan varrella voi nauttia esimerkiksi hedelmiä ja pähkinöitä. Huolehdi siitä, että puhelin pysyy ladattuna ja reissuun mukaan tuleville lapsille on mukana välipaloja ja mukavaa puuhaa.

Ennen autoon istumista kannattaa vähintään venytellä. Vielä parempi vaihtoehto on reippailla kymmenisen minuuttia.

Panosta taukoihin ja viihdy autossa

Jotta keskittymiskyky ei herpaannu, nälkä ei pääse yllättämään eikä kehoa ala kolottaa, pitkillä matkoilla on pidettävä tarpeeksi taukoja. Tauoilla kannattaa virkistää istumisesta väsynyttä kehoa kävelemällä ja venyttelemällä. Pieni happihyppely auttaa jaksamaan.

Jos matkalla on mukana lapsia, taukoja kannattaa pitää erityisen usein. On hyvä idea suunnitella matka niin, että sen aikana pysähdytään jossakin lapsista hauskassa paikassa. Näin matka ei tunnu yhtä pitkältä.

Jos tiedossa on esimerkiksi mökkimatka, lapsia kannattaa muistutella siitä, mitä kaikkea hauskaa on tiedossa, kun on päästy perille. Matkan aikana voi myös suunnitella lomareissun ohjelmaa uintireissuineen ja soutelumatkoineen. Kaipaatko lisää mökkeilyyn liittyviä vinkkejä? Tutustu mökkeilyaiheiseen saaristomokit.fi-sivustoon.

Riittävästä ruokailusta ei kannata myöskään tinkiä. Kovin raskaita aterioita kannattaa kuitenkin välttää, jotta niiden jälkeen ei iske armoton väsymys. Esimerkiksi niccanet.fi-sivustolta voi lukea vinkkejä terveellisten aterioiden koostamiseen.

Muista myös huolehtia siitä, että turvavyöt ovat aina kiinni, ota mukaan muovipusseja pahoinvoinnin varalta ja huolehdi, että eväinä ei ole sellaisia ruokia, jotka saattavat saada aikaan huonon olon.