Autoteollisuus on epäilemättä yksi suurimmista. Autoja on monenlaisia: pieniä, isoja, nopeita, hitaita… On siis olemassa tietty auto, joka edustaa kutakin näistä eri ominaisuuksista. Tähän artikkeliin olemme koonneet hauskoja ennätyksiä maailman myydyimmästä autosta pienimpään. 


Maailman pienin auto syntyy paineen alla

Monet liikeideat syntyvät, kun ilmenee erityinen tarve tai kun maailman tapahtumat pakottavat ajattelemaan toisin. Esimerkiksi hedelmäpelikoneet, joiden klassiset hedelmäpoletit maksoivat palkinnot eri purukumimakuina. Hedelmäpelejä löytyy yhä nykyäänkin, mutta netti- ja maakasinoiden yleistyminen on synnyttänyt monia uusia teemoja, joissa on erityisiä visuaalisia ja äänitehosteita, ja monet niistä ovat jopa omistettu autoteemoille.

Samanlainen ilmiö tapahtui maailman pienimmän sarjavalmisteisen auton kanssa; maailman tilanne johti siihen. Kyseessä on Peel P50 -niminen auto. Kun toinen maailmansota päättyi, tarjonnasta oli pulaa. Luova ratkaisu oli siis luoda pienempi auto, mikä tarkoitti, että autoa kohden tarvittiin myös vähemmän osia. Peel P50 oli kolmipyöräinen auto, joka oli painoltaan niin kevyt, että sen pystyi nostamaan käsin. Painoltaan se oli 59 kiloa, pituudeltaan 1,34 metriä ja leveydeltään suunnilleen metrin verran. Kyseessä oli siis todella pieni vekotin! Autossa ei ollut ollenkaan peruutusvaihdetta, joten jos peruuttaa halusi, tuli autoa vetää käsin taaksepäin. Maksimissaan se kulki 61 kilometriä tunnissa ja vaihteita siinä oli yhteensä kolme kappaletta. Auto ei toden tosiaan ollut se kaikista toimivin ja miellyttävin, sillä kaiken tämän lisäksi autoon mahtui vain yksi henkilö. Tarkoitus oli, että tilaa olisi ollut kahdelle, mutta todellisuudessa autoon mahtui tasan yksi matkustaja. Lisäksi autolla sai ajaa hyvin varovasti sen keveyden vuoksi, sillä se olisi voinut helposti kaatua liian lujaa kurvatessa. Auto ei siis todellakaan sopinut pitkien matkojen tekemiseen, vaan oli lähinnä tarkoitettu pienten matkojen helpottamiseksi.
Loppujen lopuksi, kuten arvata saattaa, auto ei ollut mikään myyntimenestys. Niitä myytiin yhteensä vain 50 kappaletta, joten mallin valmistus lopetettiin kokonaan. Ja kuten tästä voikin päätellä, ovat Peel P50 -autot nykyään harvinaisuuksia ja ihmiset ovat valmiita maksamaan niistä melkoisia summia.

<strong>Autojen maailmanennätykset</strong>


Maailman myydyin auto

Maailman myydyimmän auton paikkaa pitää Toyota Corolla yli 1,2 miljoonan kappaleen myynnillään. Auto on saanut syntynsä jo aikaa sitten vuonna 1966 – maailma oli tuolloin hyvin erilainen; suurvaltojen Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton välinen kylmä sota oli käynnissä ja kansalaisoikeuksien puolesta protestoitiin ympäri maailmaa. Harva uskoisi, että niinkin kauan aikaa sitten luotu auto loistaa vieläkin olemassaolollaan. Corolla suunniteltiin Japanin päivittäisliikenteen haasteita varten, kun ihmiset halusivat liikkua omien aikojensa mukaisesti omilla autoillaan. Corolla, joka sai nimensä kukan terälehdistä, loi kokonaisen pohjan Toyotan bisnesmallille ja toimintatavoille. Toisin sanoen sille, että ihmisten tarpeita ja toiveita kuunnellaan riippumatta siitä, missä päin maailmaa ollaan.
Autosta haluttiin urheilullinen ja sen haluttiin sekä näyttävän että tuntuvan siltä. Corollasta löytyi heti alusta alkaen kolmea eri mallivaihtoehtoa; kaksiovinen coupe, neliovinen sedan ja kaksiovinen farmari. Japanin automarkkinat näkivät tuolloin jotain aivan uutta, kun Corollassa otettiin käyttöön uusi jousitus-voimansiirtoratkaisu.
Myöhemmin autoa on toki uusittu useampaan otteeseen ja 2000-luvulla kehitystä tapahtui muun muassa auton sisätiloissa, kojetaulussa, turvavarusteluissa, ulkonäössä ja sen erilaisissa multimediajärjestelmissä. Muutoksista huolimatta auto jatkaa silti paikkaansa kaikkein myydyimpänä ja ikonisimpana autona! Pelkästään Suomen autoteillä niitä liikkuu yhteensä 100 000 kappaletta, joka on melkoisen paljon suhteutettuna asukaslukuumme. Mitä tulee myytyihin Toyota-autoihin, on niistä joka viides Corolla.

Maailman nopein tuotantoauto kulkee yli 508.73 km/h
SSC Tuatara on urheiluauto, jonka on suunnitellut amerikkalainen autovalmistaja SSC North America yhdessä autosuunnittelija Jason Castriotan kanssa. Se on nimetty erään vain Uudessa-Seelannissa esiintyvän matelijan mukaan, joka tunnetaan sen kaikkien elävien eläinten nopeimmasta molekyylievoluutiosta, eli siitä, kuinka nopeaa sen suurmolekyylit muuttuvat sukupolvien kuluessa. SSC Tuatara komeileekin tällä hetkellä maailman nopeimman tuotantoauton paikalla. Sen virallinen huippunopeus on huimat 508.73 kilometriä tunnissa. Edellistä ennätystä piti Koenigsegg Agera RS vuonna 2017 tekemällään 446 kilometrin tuntivauhdilla. Uudesta ennätyksestä kamppailee kuitenkin moni autovalmistaja, ja insinöörit ja kilpa-ajajat jahtaavatkin näitä ennätyksiä vuosi vuodelta – tilanne voi siis muuttua milloin tahansa.