Oletko koskaan miettinyt, miksi autoista tehdään sellaisia, että niillä voi liikenteessä ajaa jopa 250 km/h? Ei siinä vielä mitään varsinaisesti pahaa ole, että näitä rakennetaan, mutta todennäköisesti ei olisi kovin vaikea laittaa autoihin sellaista tekniikkaa nykyaikana, että autoilla ei pystyisi ajamaan sellaisia vauhtia, ainakaan Suomessa. On eri asia ajaa Saksan Autobahnin nopealla kaistalla yli 200 km/h kuin tehdä se sama Suomen moottoreillä, joissa edessä voi olla yhtäkkiä taaksepäin täysin pimeä auto ajamassa 80 km/h! Onkin suorastaan ihme, että mediassa ei ole enempää keskustelua autojen mahdollisista nopeuksista.
Kautta aikojen autoilijat ovat keskustelleet omien autojensa voimasta ja tehosta. On kehuskeltu auton kiihtyvyydestä ja huippunopeuksista ja netissä on paljon videoita, joilla uskalikot (hullut) ajavat päätä pahkaa kaupungin läpi öiseen aikaan toivoen, ettei poliiseja ole matkan varrella.
Ferrarit, Lamborghinit – egon jatkeita
Monilla autonomistajilla on unelmissa omistaa joku superauto, kuten Ferrari tai Lambo, mutta miksi? Mitä järkeä on maksaa satoja tuhansia autosta, jolla ei voi kuljettaa, ja jolla ajaminen Suomen olosuhteissa on harvoin mitenkään nautinnollista – paitsi kovaa ajaessa, jota taasen ei voi laillisesti tehdä kuin radalla!
On aivan eriasia siirtyä nettiin esimerkiksi pelaamaan nettipelejä Nopeampi kasinolle, kuin siirtyä ajamaan autopelejä oikealle moottoritielle. Sitä omaa egoa voi yrittää kasvattaa myös pelaamalla, eikä muita liikenteessä olijoita pelottelemalla. Oletko muuten ollut kaupungin keskustassa kun V12 moottorilla tehdään vauhdikas lähtö liikennevaloista? Jos olet ollut, niin takuulla ei jäänyt huomaamatta ainakaan äänen perusteella. Tulevaisuudessa kylläkin nuo liikennevaloista nopeasti liikkuvat autot ovat lähes äänettömiä sähköautojen lisääntyessä liikenteessä. Jo nyt maailman nopeimmat sähköautot lähestyvät tehoissaan näitä markkinoilla jo olevia polttomoottien superautoja. Onko se suomalainen Toroidion, vai mikä?
Toroidion superautoa kehitetään Raaseporissa ja auton ympärillä on melkoisen salamyhkäisyys, jota ei helpota yrityksen vähäinen medianäkyvyys. Esimerkiksi yrityksen omien kotisivujen viimeinen uutinen on vuoden 2019 hyvän joulun toivotus.
Moottoriet ja suomalaiset
Suomalainen moottoritie on kesällä 120 km/h ja talvella useimmiten 100 km/h rajoituksella varustettu tie. Se on yleensä kaksi kaistainen, mutta joissakin paikoissa kolmekin kaistainen, mutta jokainen autoilija tietää, että ajamalla tasan 120 km/h moottoritiellä johtaa siihen, että olet lähes tien tukkeena(!). Miksi meille on tullut tavaksi ajaa aina vähän yli sen määrätyn rajoituksen, miksi ajattelemme sen nopeusrajoituksen olevan vain jotenkin ohjeellinen arvo. Varsinkin moottoriteiden korjaustöissä olevat työmiehet ovat joka kesä ja talvi vaarassa autoilijoiden jättäessä 50 ja 60 km/h rajoituksen noudattamatta ja ajaessa jopa sitä yli 120 km/h läpi tietyömaan. Liikenneviraston selvitysten mukaan ylinopeudet työmaiden kohdalla ovat yleisiä. Muutama vuosi sitten seurattiin liikennekäyttäytymistä tietyömaa-alueilla myös yöaikaan. Yöllä vain 2 prosenttia työmaan ohi ajaneista noudatti nopeusrajoituksia. Keskimääräiset ylinopeudet olivat yöaikaan suurempia kuin päiväsaikaan.
Jännitys peleistä – ei liikenteestä
Kyse ei ole vain nuorten kuskien vaan välillä myös ammattikuskien liikennekäyttäytymisestä. Jännitystä ei pitäisi hakea liikenteestä, vaan vaikka harrastuksista, peleistä tai sitten radalta. Jos sinulla on varaa ostaa auto, jolla oikeasti voi ajaa yli 200 km/h, mene radalle – siellä saat sitten ajaa ja kokeilla omia rajojasi omalla vastuulla. Jokaiselle radalla on omat sääntönsä ja jokaiselle radalle menijälle kyllä kerrotaan säännöt ennen kuin kuski pääsee liikkeelle.
Automaattipeleistäkin löytyy sitä nopeutta ja autojakin, mm. vanhan kunnon Miami Vicen tyylinen peli löytyy automaattipeleistä, jossa päästään Ferrareiden ja poliisien maailmaan – ruotsalaisen NetEnt peliyhtiön HotLine peli on saanyt jo uudenkin version, mutta vanhakin versio vuodelta 2018 on täysin pelattavissa niin tietokoneella kuin mobiilisti.