F1-mestaruudesta on kilpailtu maailman radoilla jo vuodesta 1950 lähtien. Suhteellisesti väkiluvun vähyyden huomioon ottaen palkintopalleista kaikkein korkeimmalle on kavunnut poikkeuksellisen usein suomalainen kuljettaja. Kaikkiaan mestaruuskisojen alkamisesta tähän päivään formularadoilla on kaasutellut yhdeksän suomalaista F1-kuljettajaa ja alemmissa formulasarjoissa monin verroin enemmänkin.
Heistä kolme on onnistunut nappaamaan myös F1-maailmanmestaruuden. Ensimmäisenä tittelin korjasi nimiinsä vuonna 1982 Keke Rosberg. Sen jälkeen Mika Häkkinen kruunattiin maailmanmestariksi vuonna 1998 ja sen jälkeen uusi temppunsa vielä seuraavanakin vuonna. Kaikkein tuorein suomalainen MM-mestari on vuonna 2007 tittelin itselleen ansaitusti saanut Kimi Räikkönen.
Kun nykypäivän taitavimpia kuljettajia sekä nousevia lupauksia haastattelee, kertoo moni heistä seuranneensa formula ykkösiä vuosia. Tuolloin tuloslistoilla näkyi tietenkin aivan eri nimiä kuin nykyään. Monen pikkupojan esikuvaksi nousikin joku oman aikansa parhaista suomalaiskuljettajista. Kuljettajien ajotyyliä ihailtiin ja moni sai katsellessaan innostuksen lähteä itsekin formuloiden maailmaan testaamaan kykyjään. Suomalaisten kuljettajien kylmähermoisuus ja tekninen taitavuus ovat ominaisuuksia, joita arvostetaan ja joilla on perinteisesti pärjännyt erittäin hyvin moottoriurheilulajeissa aina rallista formuloihin.
Suomalaiset F1-legendat
Formulamaailmassa puhutaan usein suomalaisista F1-legendoista, joita onkin ehtinyt syntyä vuosikymmenten saatossa mukavan runsas joukko. Kenties kaikkein ikimuistoisimpia aikoja elettiin 90-luvun puolivälin tienoilla, jolloin formularadoilla kilpailivat muun muassa Michael Schumacherin, Rubens Barrichellon ja David Coulthardin rinnalla kaksi erittäin kovaa Mikaa: Mika Häkkinen ja Mika Salo, joka on ollut aktiivinen F1-kisoissa 90-luvulta lähtien ja josta on viime aikoina tullut yksi Ninja Casino -tiimin kasvoista. Kaksinkertainen maailmanmestaruus on Häkkisen meriitti, johon ei yllä aivan kuka tahansa kuljettaja. Monet pitävät Häkkistä Schumacherin ohella yhtenä kaikkien aikojen hienoimmista ja legendaarisimmista kuljettajista. Myös Mika Salon nimi tulee kuitenkin ehdottomasti mainita tässä yhteydessä, sillä vaikka mies ei koskaan saavuttanutkaan maailmanmestaruutta, oli hän kuljettajanurallaan monen idoli itsevarman ajamisensa ja tyylipuhtaiden suoritustensa ansiosta.
Kun kelataan ajassa tästä vielä hieman taaksepäin, nousee esille tietysti Keke Rosbergin nimi. Vaikka Rosbergin viettämä aika formula ykkösissä olikin verrattain lyhyt yhdeksällä kaudellaan, ehti hän saada lempinimekseen Flying Finn, joka kuvaa paljon miehen tyyliä ajoradoilla. Rosbergin kyky hallita autoaan oli parhaimpina aikoina suorastaan ylivoimainen. Formulapiireissä Keke muistetaan toki myös siitä, että hän oli kaikkien aikojen toinen F1-kilpailuihin osallistunut suomalainen ja mikä tärkeämpää, kaikkien aikojen ensimmäinen pohjoismaalainen formulamestari. Maailmanmestaruuden voittaminen vuonna 1982 ei todellakaan ollut mikään helppo tehtävä, sillä tuolloin kilpailu oli äärimmäisen tasaväkinen. 16 osakilpailun aikana nähtiin peräti 11 eri voittajaa, mutta Rosbergin johdonmukainen taistelu kärkipaikasta toi hänelle lopulta himoitun mestaruuden.
Bottas, Kovalainen ja tulevaisuuden lupaukset
Tällä hetkellä parhaiten menestyviä suomalaisia kuljettajia ovat Valtteri Bottas ja Heikki Kovalainen, mutta myös niin ikään äärettömän taitava ja menestystä urallaan niittänyt Kimi Räikkönen on vielä formulakuvioissa mukana. Bottaksen ja Kovalaisen ajotyyleissä voi nähdä häivähdyksen Häkkistä, Saloa, Rosbergia ja muita takavuosien formulatähtiä, mutta toki miehet ovat kehittäneet esikuviensa pohjalta aivan omanlaisensa tyylin ajaa. Valtteri Bottas ja Heikki Kovalainen ovat kummatkin todella arvostettuja kuskeja, mutta fakta on se, että nykyään on todella vaikea saavuttaa vastaavanlaista legendaarista statusta, johon Häkkisen ja Rosbergin kaltaiset vanhemmat suomalaiskuljettajat ovat pystyneet.
Formuloissa, kuten missä tahansa muussa urheilulajissa, terävin kärki vaihtuu tiuhaan tahtiin. Radoille on jälleen vähitellen nousemassa aivan uusi kuljettajien sukupolvi, johon kuuluvat myös naiset. Esimerkiksi Emma Kimiläinen on mukana W Series -osakilpailussa, joka on historian ensimmäinen, naisten yksipaikkaisten kilpa-autojen sarja. Kimiläinen on jo juhlinut ensimmäistä voittoaan sarjassa ja sijoittui lopulta toiseksi ensimmäisen kauden päätöskilpailussa Brands Hatchissa.
Eri maiden lupaukset eivät välttämättä muistele katselleensa vanhojen formulalegendojen edesottamuksia kilparadoilla. Jotkut eivät välttämättä olleet edes syntyneet Mika Häkkisen tuuletellessa maailmanmestaruuksiaan. Tästä huolimatta maailmalla tunnetaan erittäin hyvin Suomen maine moottoriurheilumaana, josta ponnahtaa maailmalle aika ajoin uskomattoman taitavia kuljettajia.